تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
لوبلاگ:

تحرکات عربستان-امارات نشان از تمایل برای تعامل با ایران دارد

اقدامات اخیر عربستان و امارات نشان از آن دارد که این دو کشور احتمالاً به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش با ایران هستند.
رویداد۲۴- اقدامات اخیر عربستان و امارات نشان از آن دارد که این دو کشور احتمالاً به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش با ایران هستند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از لوبلاگ، این اقدامات شامل ایجاد روابط حسنه با عراق و رهبر سیاسی و قدرتمند شیعه عراق می‌شود و ایمیل‌های فاش شده به تمایل احتمالی برای تعامل با ایران به‌طور سازنده اشاره دارند. کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان می‌تواند به کاهش تنش‌ها در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا کمک کند.

بااین‌حال، هم‌زمان زنجیره‌ای از اظهارنظرها و تحولات سؤالاتی را در مورد میزان جدیت عربستان و امارات در مورد آشتی بالقوه با ایران مطرح کرد. مسئله پیچیده‌تر این واقعیت است که مشخص نیست آغاز نزدیکی از سوی چه کسی صورت گرفته، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان یا محمد بن زاید، همتای اماراتی او.

امارات باوجودآنکه ازنظر جمعیت و جغرافیا از عربستان کوچک‌تر است، محرک اتفاقات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده، ازجمله دیپلماسی نافرجام دوماهه و بایکوت اقتصادی قطر و تشدید جنگ در یمن.

افشای ایمیل‌های ردوبدل شده میان سفیر امارات در واشنگتن، یوسف العتیبی و  سه مقام سابق آمریکایی و همچنین دیوید ایگناتوس، ستون نویس واشنگتن‌پست، استراتژی امارات در مورد کار از طریق عربستان به‌منظور دستیابی به اهداف منطقه‌ای را آشکار کر.

ایمیل‌های ردوبدل شده میان این مقامات حکایت از آن دارد که عربستان و امارات احتمالاً به دنبال کاهش  تنش‌ها با ایران هستند. بااین‌حال این ایمیل‌ها پیش از بروز بحران حوزه خلیج‌فارس که درخواست عربستان و امارات از قطر برای کاهش روابط با ایران را به دنبال داشت، ردوبدل شده بود.

یکی از این مقامات آمریکایی در ایمیل 20 آوریل به العتیبی در توضیح جلسه‌اش با محمد بن سلمان تأکید کرده که ولیعهد عربستان «علناً به من و استیو هیدلی، مشاور امنیت ملی جورج دبلیو بوش نشان داد که خواهان خروج از یمن است و مشکلی با مشارکت آمریکا با ایران در صورت که از قبل هماهنگ شده باشد و اهداف مشخص باشد، مشکلی ندارد.»

این در حالی است که اظهارات بن سلمان مبنی بر موافقت با تعامل آمریکا و ایران در تضاد با رویکرد خصمانه وی در قبال ایران است. وی در مصاحبه تلویزیون سعودی اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای با ایران صورت نخواهد گرفت. 

با توجه به حضور داعش در منطقه، نزدیکی عربستان به عراق و شیعیان عراقی اقدامی در جهت مقابله با نفوذ ایران و کمک به حیدرالعبادی به اقلیت سنی این اعتماد را می‌دهد که جایی در جنگ تازه عراق دارند.

در میان مه غلیظی از اقدامات و تحرکات متضاد، عراق پیشروی مرحله بعدی رقابت ایران و عربستان است که درگیری‌های چندگانه خاورمیانه را اگر تشدید نکرده باشد، پیچیده کرده است. در همین راستا، عراق می‌تواند به میدان نبرد دیگری تبدیل شود که فرقه‌گرایی و خون و خونریزی بی‌پایان را در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را تداوم می‌بخشد. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان