تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

بی‌آبی باعث مهاجرت و خشک شدن نخل‌ها شده است/ استفاده مسئولان از امکانات دولتی برای استان خود خیانت به کشور است

نماینده مردم آبادان با انتقاد از عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو در دوران مسئولیت‌اش در زمان دولت اصلاحات گفت: مسئولان حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده به فکر استان خود باشند که این خیانت به کشور است.

رویداد۲۴-نماینده مردم آبادان با انتقاد از عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو در دوران مسئولیت‌اش در زمان دولت اصلاحات گفت: مسئولان حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده به فکر استان خود باشند که این خیانت به کشور است.جلیل مختار در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت نیرو اظهار کرد:  با احترام به آقای بیطرف وزیر پیشنهادی وزارت نیرو باید بگویم میزان سنجش وزرای پیشنهادی باید بر اساس عملکرد، سوابق، برنامه‌های پیشنهادی آنها و تطبیق این برنامه‌ها با برنام ششم توسعه و رهمنودهای رهبری باشد.

او افزود: شما به عنوان مسئول در دولت پنجم و ششم و در بخش نیرو به عنوان وزیر نیرو در دولت هفتم و هشتم حضور داشتید که پروژه‌های تحت نظارت‌تان همه با مشکلات زیست محیطی و مخرب همراه بود. مشکلاتی مانند مشکلات فنی برخی پروژه‌های سدسازی، سد پانزده خرداد که همچنان نشت آب دارد. سد زرینه که دریاچه ارومیه را خشک کرد. سد بناب مرند که در کوتاهترین زمان تخلیه شد و سد زنوز که بیشتر آن رسوب کرده است.

نماینده مردم آبادان تصریح کرد: پروژه قمرود محرومیت استان لرستان را از آب شرب و کشاورزی به همراه داشت. سد کوه‌های نمکین که از نظر فرآیندی و از نظر کارکرد دچار مشکل بود و شما در رابطه با آن در دیدار با همکاران ما در فراکسیون امید هم صادق نبودید و فجایع این سد را بر گردن رئیس جمهور دولت قبل انداختید.

نماینده مردم آبادان عنوان کرد: احداث سد از نظر فرآیندی به چند مرحله مطالعه در رابطه با احداث سد، احداث آن و آبگیری تقسیم می‌شود. شما در مرحله اول به عنوان مسئول و در مرحله دوم وزیر نیرو بودید اما پروژه سد به خاطر شما شکست خورد.

او افزود: با بودجه هشتاد میلیارد تومانی این سد اجرایی شد اما فقط دو روز دوام آورد. این سد قرار بود حائلی بین کوه‌های نمک و آبرود باشد اما موفق نبود.

مختار در رابطه با آسیب ریزگردها و خشکسالی خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که در زمان وزارت شما اتفاق افتاد آسیب ریزگردها خشک شدن زاینده‌رود ، ارومیه ، گاوخونی، خشکسالی در استان‌های گرمسیری مانند سمنان، قم، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان بود. چرا خبری از حل بحران در برنامه‌های شما نبود شاید دلیلش این است که باعث این بحران‌ها خود شما هستید.

او افزود: آسیب‌های انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بنیانگذار سیاست‌های غیرآمایش سرزمین است که باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به دولت و مردم، تخریب محیط زیست و کشاورزی در مناطق مبدا و در نتیجه بحران و مناقشات بیولوژیکی می‌شود. مسئولان حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده به فکر استان خود باشند که این خیانت به کشور است.

نماینده مردم آبادان در رابطه با پروژه سرامیک سازی در یزد اظهار کرد: شما در سال ۹۱ به روزنامه آفتاب یزد گفتید با علی اکبر اولیا جلسه‌ای داشتید که طبق آن جلسه اکوسیستم فلات مرکزی را تغییر دادید و با انتقال آب به جاهای مختلف پروژه سرامیک سازی را در یزد احیا کردید. تاوان انتقال صنایع از سواحل خلیج فارس به یزد بسیار بالاست. انتقال این صنایع باعث بیکار شدن مردم خلیج فارس و بی‌بهره‌شدن آنها از آب آشامیدنی سالم شده است.

او عنوان کرد: ما در کشور تنها ۶ درصد آب مرزی داریم اما وقتی شما می‌گویید مهار آب‌های مرزی نشان می‌دهد از این مسائل هیچ اطلاعی ندارید. افغانستان با احداث سدهای مختلف آب را بر مردم بلوچستان می‌بندد با چه زبانی با کشورهایی مانند ترکیه و افغانستان وارد مذاکره خواهید شد.

مختار در پایان گفت: بی‌آبی باعث مهاجرت و خشک شدن نخل‌ها شده است. در دوره تصدی چندین ساله خود اگر منابع آب را مدیریت کرده بودید اما امروز شاهد بحران آب نبودیم. نمایندگان مجلس آزموده را دوباره آزمودن خطا است. ما قسم جلاله خوردیم که حق مردم را پایمال نکنیم و از مطالبات حیاتی مردم دفاع کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان