تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح شد

انتقاد نمایندگان مجلس از روش‌های غیراخلاقی «ربیعی» برای کسب رای اعتماد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در تقبیح روش‌های غیر اخلاقی علی ربیعی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برای جمع‌آوری و کسب رأی اعتماد از نمایندگان، به صحبت پرداختند.
 رویداد۲۴نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در تقبیح روش‌های غیر اخلاقی علی ربیعی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برای جمع‌آوری و کسب رأی اعتماد از نمایندگان، به صحبت پرداختند.

یکی از حساس‌ترین اقدامات هر دولتی، پیشنهاد وزرای جدید برای چینش در کابینه است و در همین راستا، فرصت چندروزه‌ای در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت تا به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی بپردازند.  در همین راستا، هریک از وزرای پیشنهادشده، می‌کوشند برنامه‌هایی را برای کسب رأی اعتماد از نمایندگان تدوین کنند،  اگرچه، عملکرد چهارساله وزرایی که در دولت پیشین حضور داشتند نیز، گویای مسائل زیادی است.

در این میان، برخی از وزرای پیشنهادی دولت و افراد در رکاب آن‌ها به روش‌هایی غیراخلاقی برای کسب رأی روی ‌می‌آورند. روز گذشته خبری مبنی بر انتشار یک فایل صوتی، از سوی معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی، از نزدیکان و هم رکابان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در رسانه‌ها قرار گرفت. این فایل صوتی شامل صحبت‌های عبدالرحمان تاج‌الدین با مدیران سازمان تامین اجتماعی بود که دست‌‌وپا زدن او را برای جمع‌آوری رأی اعتماد نمایندگان، نسبت به علی ربیعی نشان می‌داد. 

در فایل صوتی منتشرشده، که روز گذشته، متن آن طی گزارشی برای نخستین بار در  رویداد۲۴ منتشر شد، عبدالرحمن تاج‌الدین در نشستی با حضور مدیران تامین اجتماعی گفته است: «این دو هفته هیچ کاری که ممکن است یک نماینده آزرده‌خاطر یا موجب حساسیت و دلخوری او شود، انجام ندهند. اگر قرار است هر کاری صورت گیرد که سبب عصبانیت نماینده‌ها را فراهم سازد در این مدت انجام ندهید. التماس می‌کنم که اگر قرار است کار مثبتی را در ماه‌های آینده به ثمر بنشیند، در این مدت به اجرا درآید.» 

تاج‌الدین، همچنین در ادامه روند غیراخلاقی و التماس برای جمع‌آوری رأی و کسب اعتماد نمایندگان، می‌گوید: «خواهش می‌کنم در این دو هفته تأثیرگذار ارباب‌رجوع رو تحویل بگیرید. رأی یک نماینده برای ما خیلی مهم است. به کمک نفوذ کلام خود با نماینده صحبت کنید، به‌طوری‌که او هم با دیگر نماینده‌ها صحبت کند. اگر پروژه‌ای را می‌خواستید چند ماه دیگر افتتاح کنید اکنون این کار را انجام دهید و از نماینده‌ها برای نظارت بر آن دعوت به عمل آوردید. به‌گونه‌ای نمایندگان را همراه کنید و کاری انجام ندهید که موجب دلخوری آنان بشود.»

اقدامات غیراخلاقی صورت گرفته، در روزهای پایانی کسب رأی اعتماد از نمایندگان، نشان از سودای ریاست و کسب منفعت از مسند قدرت را دارد. 

مشکلات موجود درزمینهٔ رفاه، حکایت از ضعف مدیریت ربیعی دارد

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در رابطه با این فایل صوتی منتشرشده به رویداد۲۴ گفت: من هم شنیده‌ام که چنین فایلی منتشرشده است در ضمن پیامک‌هایی هم برای ما نمایندگان ارسال می‌شود که فکر می‌کنم آن‌هم با برنامه است. ازنظر من جمع‌آوری رأی به این صورت شان وزارتخانه را پایین می‌آورد. نمایندگان مردم افرادی مستقل هستند و هر آنچه را که تشخیص دهند انجام می‌دهند. برنامه‌های وزرای پیشنهادی گویای همه‌چیز است و من تصور می‌کنم نمایندگان به‌طورکلی تصمیم خود را در رابطه با کابینه معرفی‌شده گرفته‌اند. 

آزادی‌خواه در مورد وضعیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس گفت: من فکر می‌کنم آقای ربیعی شانس کمی برای کسب رأی اعتماد از مجلس خواهد داشت. به‌هرحال ایشان چهار سال وزیر بودند و عملکردشان خیلی همراه با موفقیت نبوده است. امروز مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی، اماواگرهای پیرامون شستا و اینکه 35 درصد از اقتصاد کشور در این وزارتخانه است اما مشکلات همچنان پابرجاست خود حکایت از  ضعف مدیریت این وزارتخانه دارد. 

وزرای پیشنهادی پا را از چارچوب اخلاق فراتر نگذارند

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران نیز در رابطه با این فایل صوتی منتشرشده معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی به رویداد۲۴ گفت: من به‌شخصه این فایل صوتی را گوش نداده‌ام ولی از یک منبعی شنیدم که چنین فایلی منتشرشده است. به‌هرحال هرچه وزرای پیشنهادی شفاف‌تر و صریح‌تر صحبت بکنند شانس رأی آوری آن‌ها بالاتر می‌رود. به‌طورکلی افراد منتسب به وزرای پیشنهادی باید توجه داشته باشند که برای جمع‌کردن رأی نباید پا را از چارچوب اخلاق فراتر بگذارند.

این همه اصرار برای به دوش کشیدن مجدد بار 4 ساله وزارت چیست؟

محمود صادقی، نماینده تهران، نیز در رابطه با بی‌اخلاقی‌های صورت گرفته برای کسب رأی اعتماد وزرای پیشنهادی به  رویداد۲۴ گفت: متأسفانه این روند مدت‌هاست که متداول شده است. این مسیر می‌تواند برای نمایندگان آسیب‌زا باشد زیرا مغایر با تفکیک قوا است و ثانیاً شأن نمایندگی را پایین می‌آورد.

او ادامه داد: فردی که امتیاز می‌گیرد شأن و جایگاه خود را ساقط می‌کند. نماینده‌ای که وارد این دادوستدها می‌شود چطور می‌تواند نقش نظارتی خود را انجام دهد؟ هیئت‌رئیسه مجلس در این روزها سعی کرد رفت‌وآمدها را به حداقل برساند که شبهه‌ای ایجاد نشود ولی برخی وزرای پیشنهادی سعی درراه اندازی کمپینی برای ارتباط‌گیری کردند. سؤالی که برای من به وجود آمده این است که وزیری که چهار سال خدمت کرده چه اصراری دارد که این بار را حتماً چهار سال دیگر به دوش بکشد.

نمایندگان، در تصمیم‌گیری‌ها آزادی عمل دارند

شهرام کوسه غراوی، نماینده مینودشت در رابطه با فایل صوتی منتشرشده که نشان از تلاشی خارج از عرف برای رأی اعتماد وزیر پیشنهادی دارد به رویداد۲۴ گفت: به نظر من استفاده از واژه‌هایی که شأن مجلس و دولت را زیر سؤال ببرد زیبنده نیست. نمایندگان مجلس دارای آزادی عمل هستند و باید بتوانند در آزادی کامل تصمیم بگیرند و رأی دهند.  
 
از صحت‌وسقم این فایل باخبر نیستم

علیرضا محجوب، نماینده تهران در همین رابطه به رویداد۲۴ گفت: من فایل منتشرشده را نشنیدم و صحت‌وسقم آن باخبر نیستم ولی در رابطه با معاونین پارلمانی باید بگویم وظیفه آن‌ها همین ارتباط‌گیری و تعامل است.

نمایندگان تحت تأثیر جوسازی و بده بستان‌ها قرار نمی‌گیرند

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه و زرندیه نیز در این رابطه به رویداد۲۴ گفت: قضاوت باید دوطرفه باشد. من این فایل صوتی را نشنیدم ولی اگر صحت داشته باشد و به سمع و نظر نمایندگان برسد حتماً روی رأی افراد می‌تواند تأثیر بگذارد هرچند جا دارد دستگاه مربوطه هم از خود دفاع کند. معاونین پارلمانی وظیفه داشتند و دارند که با نمایندگان ارتباط بگیرند ولی نمایندگان از استقلال لازم برخوردارند و درنهایت تصمیم خود را برای رأی اعتماد خواهند گرفت و خیلی تحت تأثیر این جوسازی‌ها و یا بده و بستان‌ها قرار نمی‌گیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
معلوم شد چطور نماینده ها تحت تاثیر قرار نگرفتند ...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان