تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

چرا‌خیابانی‌ به‌نام‌ مصدق‌ نامگذاری‌‌نمی‌شود؟

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر صریح امام خمینی (ره) درباره مرحوم مصدق، خواستار ارائه راهکار از سوی اعضای شورای شهر برای نامگذاری معبری به نام او با توجه به سخنان امام راحل شد.
رویداد۲۴- رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر صریح امام خمینی (ره) درباره مرحوم مصدق، خواستار ارائه راهکار از سوی اعضای شورای شهر برای نامگذاری معبری به نام او با توجه به سخنان امام راحل شد.

مجتبی شاکری در جریان سیصد و هفتادمین جلسه علنی شورای شهر تهران در دوره چهارم، ضمن گرامیداشت ایام ورود اولین کاروان اسرای جنگ تحمیلی به کشور، یاد و خاطره آزادگان را گرامیداشت و با تقدیر از مجاهدت و پایمردی آنها، این روز را به همکار خود در شورای شهر، معصومه آباد که از بانوان آزاده جنگ تحمیلی است تبریک گفت و امنیت و اقتدار امروز کشور را مدیون افرادی نظیر او دانست که توانستند تهدیدها را به فرصت تبدیل و الگو و مدلی برای چگونگی مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای امروز دشمن ارائه کنند.

وی با اشاره به نامگذاری بیش از 1500 معبر و مکان در شهر تهران با لحاظ تثبیت نام 354 محله طی دوره چهار ساله سپری شده، گفت: تازه ترین مراسم رونمایی از پلاک معبرنامگذاری شده متعلق به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که روز جمعه از پلاک مربوطه نیز طی مراسمی رونمایی شد.

شاکری ادامه داد: در جلسه مذکور حجت‌الاسلام دعایی، عضو مجمع روحانیون مبارز خواستار نامگذاری مکانی به نام مرحوم دکتر محمد مصدق شدند. طرح این نامگذاری سال گذشته با امضای عده‌ای از اعضای شورای شهر به کمیسیون نامگذاری واصل شد و ما هم موضوع را در دستور کار قرار دادیم و در جلسات متعددی به آن پرداختیم. اما در جریان بررسی موضوع با سخنی از امام خمینی (ره) که اظهارنظرشان درباره مصدق بود، مواجه شدیم که کلام امام در نامگذاری معبری به نام مصدق تامل برانگیز است.

به گفته وی، امام در آن مقطع جبهه ملی و مصدق را این طور تشریح کرد:" یک گروهی که با اسلام و روحانیت اسلام سرسخت مخالف بودند؛ از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی مرحوم آیت الله کاشانی دید که این‌ها خلاف دارند می‌کنند و صحبت کرد، این‌ها کار کردند (که) یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را گذاشتند «آیت الله»! این در زمان آن (محمد مصدق، رهبر جبهه ملی) بود که این‌ها فخر می‌کنند به وجود او. او هم مسلم نبود. من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده‌اند و به اسم آیت‌الله توی خیابان‌ها می گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می‌زد. این‌ها تفاله‌های آن جمعیت هستند که حالا قصاص را، حکم ضروری اسلام را، «غیرانسانی» می‌خوانند.

رئیس کمیسون نامگذاری با اشاره به این که برخی افراد نسبت های دیگری مبنی بر عدول حضرت امام (ره) از فرمایش نقل شده را ترویج می کنند افزود: توجه به فراز پایانی وصیت نامه امام راحل ملاک متقن برای هرگونه داوری است . در وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام(ره) آمده است: «اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم. 

شاکری با بیان اینکه با وجود این صراحت لهجه امام، چگونه می توانیم با  حفظ و صیانت از کلام ایشان منشاء اخذ تصمیم منطقی و قابل دفاع در محضر شهروندان باشیم ، گفت: با توجه به این سخنان، نامه‌ای خطاب به آقای دعایی نوشته و رونوشتی هم برای تمام اعضای شورای شهر ارسال کردم تا راهنمایی کنند اکنون تکلیف چیست و چگونه کمیسیون نامگذاری به این درخواست پاسخ دهد.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در بخش دیگر سخنانش از سازمان زیباسازی به دلیل برگزاری کمپین «راه آینده را از مسجد بسازیم» تقدیر کرد و آثار نصب شده در فضاهای عمومی شهر با این مضمون را قابل توجه ارزیابی کرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان