تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

متعجبم از پروتکل روحانی برای حجاب/ حجاب منحصر به چادر نیست

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در رابطه با نوع حجاب زنان برای حضور در کابینه دولت گفت: من از سخنان آقای روحانی و این پروتکل که در سطح هیئت‌وزیران و کابینه دولت تدوین کرده‎اند که حجاب و پوشش فقط چادر باشد بسیار متعجبم.
 رویداد۲۴دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در رابطه با نوع حجاب زنان برای حضور در کابینه دولت گفت: من از سخنان آقای روحانی و این پروتکل که در سطح هیئت‌وزیران و کابینه دولت تدوین کرده‎اند که حجاب و پوشش فقط چادر باشد بسیار متعجبم.

معرفی کابینه دولت از سمت رئیس‌جمهور و عدم حضور زنان در میان وزیران دولت دوازدهم، با واکنش‌های زیادی از سوی مردم، زنان مجلس و دیگر افراد و رسانه‌ها رو‌به‌رو شد. در پی انتشار این اخبار، روحانی، معاون حقوقی خود را از میان زنان برگزید و این انتخاب تا حدودی نظرات را نسبت به دولت او تعدیل کرد. اگرچه همواره نقد‌های جدی نیز به آن وارد است.

لعیا جنیدی، به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، فردی توانمند به نظر می‌رسد و از سوی جامعه زنان تا حدی پذیرفته است؛ اما صحبت‌هایی که پس از انتخاب جنیدی به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، مبنی بر انتخاب پوشش او مطرح شد، جای تأمل دارد. جنیدی به‌تازگی، در پاسخ به پرسش‌ها درباره اینکه چرا پس از انتصاب به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، پوشش چادر را انتخاب کرده، گفته است: «آقای روحانی به دلیل پروتکل‌ کابینه این را از من خواسته‌اند و من هم به خواسته ایشان احترام گذاشتم.»

این نظر روحانی، درباره پروتکل‌های کابینه و درخواست او از جنیدی مبنی بر انتخاب پوشش چادر، این نکته را در ذهن متبادر می‌کند که این چشم‌داشت، مغایر با شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور است و استناد به این قوانین، خود نشان می‌دهد، حتی در دولتی که نیمی از آرای آن، برآمده از زنان و شعارهای انتخاباتی آن بر مبنای حضور حداکثری آن‌ها است، محدودسازی‌های این‌چنینی وجود دارد و این محدودیت‌ها زمینه سلب آزادی و حضور زنان در عرصه سیاست و دولت را فراهم می‌کند.

وجود این پروتکل که از سمت دولت نگارش شده و اجرایی می‌شود، به این مفهوم است که دولت چادر را به‌عنوان حجاب برتر می‌شناسد و همین مسئله از ورود و حضور زنان با مانتو و روسری و حجاب کامل (نه چادر) در دولت و سیاست، جلوگیری می‌کند.

به نظر می‌رسد این عقب‌نشینی‌ها و پذیرش‌ها از سمت زنان و وجود چنین پروتکل‌های محدودکننده‌ای، شرایط زنان را در جهت حضور حداکثری در دولت محدود می‌کند.

فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم، در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ درباره بیان رئیس‌جمهور، مبنی بر انتخاب پوشش چادر در پروتکل کابینه گفت: عموم ما قطعاً در دوران جوانی کتاب فلسفه حجاب شهید مطهری را مطالعه کره‌ایم. این‌طور نیست که فقهای ما حجاب را منحصر به چادر بدانند و در اصل، حجاب، تقوای درونی برای زنان و رعایت عفت و رفتار اجتماعی سالم در فرهنگ دینی است. پوشش مناسب، درواقع مکمل است. البته پوشش در عرف را کاری ندارم. آنچه من خودم به آن مقیدم و اعتقاد دارم و سال‌ها برای جوانان و دختران ترویج کرده‌ام، این است که پوشش موها و بدن در حد روسری و مقنعه بلند و لباس آزاد است و تأکید بر روی رفتارهایی است که زن و مرد بدون دغدغه حسی و روانی در کنار هم فعالیت اجتماعی کنند.

او ادامه داد: ما این را با فلسفه حجاب شهید مطهری و خانواده‌مان که مذهبی هم بودند آموختیم. حجاب ممکن است در برخی دوره‌ها تغییراتی کند. برای مثال در اوایل انقلاب، برای زنان انقلابی، چادر و مقنعه مشکی شناخته می‌شد. من در هم در آن زمان رعایت می‌کردم و درجاهایی که برای فعالیت حضور داشتم با این پوشش حاضر می‌شدم.

راکعی افزود: یکی از مسائلی که حضرت امام خمینی (ره) به آن معتقد بودند و برخی از آقایان به آن اعتقادی ندارند، مقتضیات زمان و مکان است. نمی‌شود بر طبلی کوفت که اصل مشخصی ندارد.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش  همچنین در رابطه بافهم جامعه در خصوص مسئله حجاب گفت: جامعه ما به سطحی از فرهیختگی رسیده است که بداند حجاب، تنها چادر نیست. بعضی از زنان ما باحجاب مانتو و روسری حضور دارند و نمی‌توان گفت که حجاب نادرستی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سؤال که آیا این نوع قوانین و پروتکل‌ها موجب محدودسازی زنان، جهت حضور در عرصه‌های سیاسی و دولتی نمی‌گردد گفت: ما در مجلس سابقه‌داریم که زنان ما با پوشش مانتو و مقنعه یا روسری حضور داشتند و خدمات درخشانی هم کرده‌اند و آب از آب هم تکان نخورده است. آقای روحانی یک حقوقدان هستند. این حرف ایشان برای من خیلی عجیب است.

راکعی ادامه داد: من خواهش می‌کنم که آقای روحانی، ملاحظات اسلام نواندیشی امام خمینی (ره) و آیت‌الله رفسنجانی را مطالعه کنند. آقای روحانی فقط رئیس‌جمهور ما نیستند، بلکه حقوقدان‌اند و باید از حقوق و شخصیت زنان محافظت کنند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش تأکید کرد: من از سخنان آقای روحانی و این پروتکل که در سطح هیئت‌وزیران و کابینه دولت تدوین کرده‎اند که حجاب و پوشش فقط چادر باشد بسیار متعجبم.

راکعی در خاتمه درباره اینکه آیا این‌گونه محدودیت سازی‌ها، موجب عقب‌نشینی و یا حذف زنان از عرصه سیاست یا اجتماع می‌گردد، گفت: من این‌طور فکر نمی‌کنم. زنان ما به‌قدری فرهیخته هستند که این مسئله درباره حجاب و اینکه با پوشش چادر ظاهر شوند و یا مانتو و مقنعه، برایشان تفاوتی ندارد و فرصت‌های حضورشان را به این صورت از دست نمی‌دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
م الف
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
1
0
بفهم! حجاب مصونیت است.
اشکال شما این است که همه چیز را با معیار مادی می سنجید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
1
روحانی با سلام بر هاشمی و درود بر خاتمی برای رای سر مردم کلاه گذاشت الان هم با این رویکرد سر گروهی دیگه میخواد کلاه بذاره
نظرات شما
پیشخوان