تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

اعلام جزییات افتتاح 5 محور منتهی به شمال کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت 5 پروژه ساماندهی محورهای منتهی به شمال کشور گفت: اولین محور بزرگراهی اتصال تهران به مازندران تا پایان سال تکمیل می شود و پروژه تعریض محور هراز در دو سال آینده و محور قزوین- الموت تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت 5 پروژه ساماندهی محورهای منتهی به شمال کشور گفت: اولین محور بزرگراهی اتصال تهران به مازندران تا پایان سال تکمیل می شود و پروژه تعریض محور هراز در دو سال آینده و محور قزوین- الموت تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین وضعیت ساماندهی 5 محور جاده ای منتهی به استان های شمالی در جهت کاهش ترافیک، اظهار داشت: ترافیک محورهای منتهی به شمال در ایام پیک و تعطیلاات یکی از معضلات ملی محسوب می‌شد که برای رفعه این مشکل تعریض و تسهیل عبور از 5 محور منتهی به شمال را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: در زمان‌های پیک  تردد به شمال و ایام تعطیلات همواره در محورهای منتهی به استان های شمالی  به دلیل عدم گنجایش و ظرفیت پایین ترافیک طولانی ایجاد می شد و مردم ساعت ها در این محورها معطل می شدند و این ترافیک به یک مشکل برای مسافران و مردم بومی منطقه تبدیل شده بود.   

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولین اقدامات در ابتدای دولت یازدهم، برنامه ریزی برای ساماندهی این محورها بود و آقای آخوندی تاکید ویژه ای بر روی این موضوع داشت.

خادمی با اشاره به مشکلات تردد بومیان حاشیه محورهای منتهی به استان های شمالی در زمان های پیک ترافیک، گفت: یکی از مشکلات ناشی از ایجاد گره ترافیکی در این مسیرها، دسترسی بومیان مناطق استان های گیلان، مازندران و گرگان به محورها برای جابه جایی در مناطق اطراف است. بنابراین در همان ابتدای شروع به کار دولت یازدهم با حضور وزیر راه وشهرسازی جلسه ای با عنوان ساماندهی محورهای شمال برگزارش د و در این جلسه 5 محور برای انجام عملیات تعریف، بزرگراه سازی و یا تسریع در ساخت انتخاب شدند.  

خادمی تاکید کرد: تنها در سال گذشته بالغ بر 1000 میلیارد تومان در محورهای منتهی شمال هزینه شد که 600 میلیارد آن به تکمیل آزاد راه تهران- شمال اختصاص پیدا کرد.   

تحویل محور رودهن- ساری به صورت بزرگراهی تا پایان سال

 مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اولین محور منتهی به شمال کشور برای تعریض و تبدیل آن بزرگراه اظهار داشت: اولین پروژه ای که  تعریض و تبدیل آن به بزرگراه آغاز شد، محور  محور  رودهن- فیزوزکوه – قائم شهر- ساری بود که این محور از  شرق تهران به سمت شمال کشور (استان مازندران ) امتداد دارد. این محور پس از اتمام پروژه، اولین بزرگراه منتهی به شمال کشور خواهد بود که  تهران را به مرکز مازندران وصل می کند.

وی افزود: این محور امکان دسترسی به  مسیرهای منتهی به گلستان و مشهد را فراهم می سازد.

خادمی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته در پروژه تبدیل بزرگراه رودهن – فیروزکوه- قائم شهر- ساری حدود 220 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: تنها در سال گذشته 100 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده است. گلوگاه های این محور با ساخت تونل ها و پل های خاص رفع شد که اواخر سال گذشته با حضور رییس جمهوری بخشی از این پروژه به افتتاح رسید.

معاون وزی راه وشهرسازی با بیان اینکه تعریض 5 کیلومتر از این مسیر باقی مانده است، اظهار داشت: 5 کیلومتر باقیمانده در منطقه مسکونی قرار داد که با تملک این اراضی و ساخت آن، تا پایان سال تمام این محور به صورت بزرگراه، تحویل داده می شود.

تعریض محور هراز به صورت کامل تا دو سال آینده   

خادمی با اشاره به پروژه بعدی در طرح ساماندهی محورهای منتهی به شمال در جهت بازگشایی گلوگاه های ترافیکی گفت: یکی دیگر از محورهای تعریف شده در این پروژه، تعریض محور هراز است. در سال های گذشته در تعریض این محور اقدامات زیادی انجام نشد اما در طول چهار سال گذشته حجم کاری که برای تعریض این محور عملیاتی شد قابل توجه بود به طوری که  تا کنون 60 کیلومتر از این محور حد فاصل ورودی آمل تا بایجان و بخشی از این محور در محدوده استان تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ادامه تکمیل این پروژه در دست اجرا است و در این محور باید 17 کیلیومتر تونل ساخته شود که بخشی زیادی از آن عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کل این محور در پروژه تعریض حدود 45 کیلیومتر باقیماند است، گفت: امیدواریم پروژه تعریض این محور  تا دو سال آینده به افتتاح برسد اما به بهره برداری رسیدن این محور در دو سال آینده چیزی حدود  600 میلیارد تومان هزینه می خواهد.

پیشرفت فیزیکی آزادراه شمال به 85 درصد رسید

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه از مهم ترین پروژه های جاده ای منتهی به شمال کشور، آزادراه تهران- شمال است، گفت: هر چند که ساخت و اتمام این پروژه دچار رکود چند ساله شده بود اما در طول چهار سال گذشته در دولت یازدهم  به ویژه از  2.5سال پیش اقدامات قابل توجهی در این محور انجام شد.

وی ادامه داد: قطعه چهار آزادراه تهران- شمال که پیش از دولت یازدهم زیر بار ترافیک رفته بود در این دولت تکمیل و ترمیم شد و قطعه اول از 35 درصد پیشرفت فیزیکی به 85 درصد رسید که میزان پیشرفت فیزیکی در محوری با مشخصات آزاد راه تهران- شمال در طول کمتر از سه سال بسیار قابل توجه است.  

افتتاح 60 کیلومتر از محور قزوین- تنکابن تا یک سال آینده

خامی درباره ساخت و تکمیل محور جدید قزوین- الموت- تنکابن، گفت: پروژه بعدی که در طرح ساماندهی محورهای منتهی به استان های شمالی قرار دارد، محور قزوین- الموت- تنکابن است که یک مسیر جدید برای اتصال به استان مازندران محسوب می شود و بخشی از ترافیک مسیر فعلی را کاهش خواهد داد.     

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه نزدیک به 40 درصد است، ادامه داد: قرار بر این است که تا یک سال آینده 60 کیلومتر از محور قزوین تا  الموت را که یکی از مناطق گردشگری کشور محسوب می شود، به بهره برداری برسانیم.  

رفع گلوگاه آزادراه قزوین- رشت

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه محور دیگر در این پروژه تکمیل آزادراه قزوین- رشت است، گفت: هر چند که آزادراه قزوین- رشت در سال گذشته به افتتاح رسید اما 11 کیلومتر از این مسیر که گلوگاه این محور است و یکی از سخت ترین نقاط این آزادراه از نظر اجرا محسوب می شود، ساخته نشد.

وی افزود: ساخت این 11 کیلومتر را در اولویت قرار دادیم چراکه در برخی از مواقع  در ایام پیک میزان ترافیک در این نقطه حتی به 10 ساعت هم می رسید.

خادمی گفت: در این 11 کیلومتر باید تونل و پل های خاص ساخته می شد، که اواخر سال گذشته 3.3 کیلومتر تونل به صورت رفت و برگشت در این محور را به افتتاح رسانیدم.     

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 8 کیلومتر از این مسیر باقیمانده است، گفت: در حال جذب سرمایه گذار برای تکمیل این محور هسیتم.     
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان