تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

نرخ سودهای بانکی بازهم کاهش یافت

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی توجه ویژه‌ای به دو مقوله تولید و اشتغال داشت و برای کاهش هزینه های تولید، نرخ سود بانکی کاهش یافت،گفت:نرخ سود بین بانکی از ۲۱ درصد به ۱۸ درصد رسید.همچنین از ابتدای روز شنبه ۱۱شهریور، نرخ سود علی الحساب مدت دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.ضمن اینکه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد است.

رویداد۲۴-معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی توجه ویژه‌ای به دو مقوله تولید و اشتغال داشت و برای کاهش هزینه های تولید، نرخ سود بانکی کاهش یافت،گفت:نرخ سود بین بانکی از ۲۱ درصد به ۱۸ درصد رسید.همچنین از ابتدای روز شنبه ۱۱شهریور، نرخ سود علی الحساب مدت دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.ضمن اینکه نرخ سود سپرده های کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد است.معاون اقتصادی بانک مرکزی از دستورالعمل جدید این بانک در رابطه با سود بانکی خبر داد.

 پیمان قربانی در نشست خبری امروز- سه‌شنبه- که با محوریت سود بانکی برگزار شد به تشریح ابعاد دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی پرداخت.

وی با اشاره به روند کاهشی نرخ تورم در دولت یازدهم عنوان کرد که علی رغم کاهش تورم ، چسبندگی نرخ سود در نظام بانکی از معضلات محسوب می شود این در حالی است که با توجه به بانک محور بودن اقتصاد، این چسبندگی در سود موجب تحت تاثیر قرار دادن تامین مالی از مجرای بانکی شده است.

قربانی به برخی عوامل بر هم زننده تعادل در سود بانکی اشاره کرد و گفت: وجود موسسات غیر مجاز ، فعالیت غیرمتعارف خودروسازان در جذب سپرده و یا فعالیت برخی نهادهای مالی غیر بانکی موجب این موضوع بودند که در راستای رفع این موانع اقداماتی شد که اهم آن اصلاح نظام بانکی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: برای هماهنگی در انتشار اوراق دولتی برنامه‌هایی در دستور کار است که برخی مسایل مربوط به اوراق مرابحه و سخاب را برطرف خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده زمینه‌های لازم برای پایداری و تغییر در سود ایجاد شده است گفت که با این حال سعی شده که نرخ سود برای ذینفعان نیز مورد توجه بوده و همچنان نرخ برای سپرده گذاران در مقایسه با تورم مثبت باشد.

قربانی معتقد است تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ کرده به طور حتم دارای آثار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

وی در توضیح بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: از روز شنبه تمام موسسات اعتباری و بانکها موظف هستند نرخ سود سالانه را تا ١٥ درصد به طور علی الحساب و کوتاه مدت روزشمار تا ١٠ درصد تعیین کنند. بر این اساس نرخ های سود علی الحساب بوده و تسویه و تعیین سود قطعی در پایان سال مالی خواهد بود. نرخ های سود بخشنامه ناظر بر سپرده‌هایی است که از این به بعد قرارداد آن منعقد خواهد شد. قرارداد قبلی حتما با شرایط جدید تمدید خواهد شد.

 

 

/ادامه دارد...

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان