تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تحمیل پوشش خاص برای حضور زنان در کابینه قابل قبول نیست/ پروتکل حجاب کابینه کجا تدوین شده‌ است؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در رابطه با حدود حجاب زنان، برای فعالیت در دولت و سیاست گفت: مسئله مهم برای حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دولت، رعایت حجاب شرعی است. لزوماً پوشش چادر، شرع یا عرف نیست. ما نباید پوشش خاصی را برای حضور در کابینه تحمیل کنیم.
رویداد۲۴عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در رابطه با حدود حجاب زنان، برای فعالیت در دولت و سیاست گفت: مسئله مهم برای حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دولت، رعایت حجاب شرعی است. لزوماً پوشش چادر، شرع یا عرف نیست. ما نباید پوشش خاصی را برای حضور در کابینه تحمیل کنیم.


اظهارات لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، مبنی بر انتخاب پوشش چادر بر مبنای پروتکل کابینه، حرف‌وحدیث‌های زیادی را ایجاد کرد. زمزمه‌هایی که نوک پیکان انتقاد را به سمت روحانی و عملکرد او گرفت.

وجود یک پروتکل در کابینه دولت که بر اساس آن، زنان باید با پوشش چادر در کابینه حضور پیدا کنند، با این انتقاد مواجه شد که این نوع محدودسازی‌ها، موجب عقب‌نشینی زنان از حضور در عرصه سیاسی و دولتی می‌شود. این اتفاق که در دولت نوپای حسن روحانی افتاد، ذهن‌ها را به این سمت هدایت کرد که عملکرد رئیس‌جمهور با شعارهای انتخاباتی او مغایرت زیادی دارد و ازاین‌جهت، انتقادات جدیدی را به دولت دوازدهم وارد کرد.

جدای از این‌ها، آنچه در معرض شبهه است، وجود این پروتکل است که به آن استناد می‌گردد اما از کم و کیف و افرادی که آن را تدوین کرده‌اند، خبری نیست و سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌گردد این است که چه کسی و یا چه کسانی با چه معیارهایی این پروتکل را تهیه و تنظیم و درنهایت اجرایی کرده‌اند؟

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، درباره حدود حجاب زنان جهت حضور در کابینه دولت و عرصه سیاسی و اجتماعی گفت: مسئله مهم برای حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دولت، رعایت حجاب شرعی است. لزوماً پوشش چادر، شرع یا عرف نیست. ما نباید پوشش خاصی را برای حضور در کابینه تحمیل کنیم.

او ادامه داد: تحمیل یک پوشش خاص برای حضور بانوان در کابینه دولت، با هیچ معیاری قابل قول نیست. پروتکل کابینه که برای حدود حجاب به آن استناد می‌شود، کجا تدوین‌شده‍‌است؟ بنابراین، وادار کردن به یک پوشش خاص، درست نیست و عملکرد آقای روحانی باید با شعارهای او هماهنگ باشد.

میبدی در رابطه با این موضوع که این عملکرد روحانی با شعارهای انتخابی او هماهنگ نیست گفت: عملکرد آقای روحانی را باید در آینده ارزیابی کرد و الآن برای قضاوت زود است؛ اما کارهایی که در دولت در حال انجام است و انتخاب‌هایی که صورت گرفته، خصوصاً افرادی که در کابینه حضور دارند، با شعارهای رئیس‌جمهور ناهماهنگ است. البته باید بیان داشت که افراد کابینه با رأی نمایندگان انتخاب و به‌ صورت قانونی به آن وارد شدند؛ اما آن چیزی که ما می‌بینیم با شعارهای ایشان ناهماهنگ است مگر اینکه، این افراد با راه و روش آقای روحانی یکی باشند.

او افزود: اگر رویکرد دولت نسبت به وعده‌ها و شعارهایی که داده است، تغییر کند، باید دولت را نقد کرد. مردمی که پای صندوق‌های رأی آمدند، به دلیل شعارها نبود، بلکه به خاطر عملکردها بود. اگر در کنار وعده‌ها، عمل نباشد، باید انتقاد کرد.

میبدی در پاسخ به این سؤال که آیا این‌گونه قوانین محدودیت ساز، موجب انفعال زنان و عقب‌نشینی آن‌ها از عرصه سیاسی و دولتی نمی‌شود،گفت: آقای روحانی اشاره کردند که در انجام برخی کارها، محدودیت داشتند و تحت‌فشار بوده‌اند. عالم سیاست هم به‌گونه‌ای است که در مسئله قدرت، شرایط سخت می‌شود. اگر فشار‌ها به‌گونه‌ای باشد که دست او را برای انجام سایر کارها ببندد، گاهی باید به این فشارها، تن دهد.

او اضافه کرد: لازم بود که آقای روحانی، از ظرفیت اقلیت‌ها و زنان، بیشتر استفاده کند و به آن‌ها بها دهد تا با آنچه وعده داده بودند موافق و همسو باشد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نگاه‌ جامعه به عملکرد روحانی درباره تحقق مطالبات، اظهار کرد: مطالباتی که مطرح است، مسئله اصل مذاکره‌های بین‌المللی، آزادی‌های ملی و اجتماعی، رفع حصر و حفظ حقوق شهروندی و مسائل اقتصادی است که مردم به‌شدت با آن درگیر هستند. اگر تحقق این مطالبات عملی نشود، نه‌تنها روحانی، بلکه جریان اصلاح‌طلبی و دیگر جریاناتی که حرف دیگری برای گفتن دارند زیر سؤال می‌رود.

او در خاتمه با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور در شرایط دشواری است و در وضعیت سختی کار می‌کند که در بسیاری از مواقع دست‌و‌پای او را برای انجام کارها می‌بندد، گفت: آقای روحانی سیاستمدار هوشیاری هستند و می‌توانند شرایط را مدیریت کنند و عملکرد خوبی را ارائه دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان