تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
سی ان بی سی مطرح کرد

جهش قیمت نفت پس از خروج آمریکا از برجام

قیمت نفت همچنان نزدیک به دامنه 50 دلار در هر بشکه خواهد ماند مگر اینکه یکی از دو اتفاق جهانی در اکتبر به بازار شوک وارد کند و قیمت نفت را افزایش دهد.
رویداد۲۴- قیمت نفت همچنان نزدیک به دامنه 50 دلار در هر بشکه خواهد ماند مگر اینکه یکی از دو اتفاق جهانی در اکتبر به بازار شوک وارد کند و قیمت نفت را افزایش دهد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان بی سی، هلما کرافت، رئیس جهانی بخش استراتژی کالا در بازارهای سرمایه آر بی سی و تیمش با بررسی عوامل مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که نخستین شوک بالقوه برای بازار، قصور شرکت بزرگ نفتی ونزوئلا در بازپرداخت بدهی‌ها خواهد بود. از زمان گرفتار شدن این کشور در بحران اقتصادی در پی سقوط قیمت نفت در سال 2014 و سال‌ها سوءمدیریت اقتصادی، تولیدات نفتی این شرکت دولتی کاهش یافته است. 

کرافت به سی ان بی سی گفت: شرکت ملی نفت ونزوئلا باید در ماه اکتبر-نوامبر بدهی 3.5 میلیارد دلاری خود را پرداخت کند. اگر آن‌ها در بازپرداخت قصور کنند، چشم‌انداز این اتفاق برای تولیدات ونزوئلا چشمگیر خواهد بود.

کاهش تولیدات نفتی از سوی ونزوئلا باعث حمایت از نفت در بازاری می‌شود که سال‌ها است با مازاد تولید دست‌به‌گریبان است.

دومین شوک در صورتی به بازار وارد خواهد شد که آمریکا توافق بین‌المللی که تحریم‌های ایران را لغو کرد را کنار بگذارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را رد کند. این مسئله می‌تواند منجر به تجدید تحریم‌ها شود و بر تولیدات نفتی ایران تأثیر بگذارد.

جان کیلدوف، کارشناس شرکت کارگزاری و خدمات مالی «اگین کاپیتال» Again Capital، که نوسان‌های بازار نفتی را بررسی و واکاوی می‌کند، گفت که شاید در مورد این نگرانی‌های ژئوپولتیک اغراق شده باشد. وی متذکر شد که پنج کشور دیگری که با ایران مذاکره کردند احتمالاً با آمریکا مخالفت خواهند کرد و از بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران امتناع خواهند کرد.

هیئت تحریریه واشنگتن‌پست هفته گذشته در یادداشتی نوشت:ترامپ در ماه جولای پس‌ازآنکه با بی‌میلی پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید کرد، به وال‌استریت ژورنال گفت که برای یافتن راهی جهت اعلام عدم پایبندی ایران به توافق در ماه اکتبر برنامه دارد. در شرایطی که کمیته اطلاعات به‌گونه‌ای دیگر قضاوت می‌کند، او چطور می‌تواند چنین راهی را بیابد؟ بر اساس گزارش فارن پالسی، ترامپ به گروهی از معاونان سیاسی خود دستور داده دلیلی از خود بتراشند- چیزی که با توجه به فقدان اطلاعات یا تجربه آن‌ها، آسان‌تر به دست بیاید.

شرکای آمریکا در توافق هسته‌ای شامل اتحادیه اروپا، روسیه و چین، بدون مدرکی دال بر عدم پایبندی ایران، مطمئناً با لغو این توافق یا اعمال دوباره تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

وی همچنین متذکر شد که ونزوئلا به روسیه و چین بدهکار است. چین مدت‌ها است که در ازای نفت به ونزوئلا پول قرض داده است. شرکت روسنفت روسیه اخیراً نیز اخیراً اعلام کرد دیگر به شرکت ملی ونزوئلا که کمتر از 10 میلیارد دلار ذخیره پولی دارد، پول قرض نخواهد داد.

کیلدوف گفت: بدون کمک روسیه و چین این شرکت نفتی ونزوئلا قادر به بازپرداخت بدهی خود نخواهد بود. بنابراین عدم بازپرداخت از سوی ونزوئلا قطعی و خطرناک است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان