تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶

نصیری بازنشسته شهردار کرج می‌شود

اواخر شب گذشته بود که ناگهان یک خبر، بخش زیادی از فضای مجازی استان و بعضا کشور را تحت تاثیر قرار داد و آن هم این بود که «نصیری شهردار کرج شد.
رویداد۲۴- اواخر شب گذشته بود که ناگهان یک خبر، بخش زیادی از فضای مجازی استان و بعضا کشور را تحت تاثیر قرار داد و آن هم این بود که «نصیری شهردار کرج شد.

کسی که یک ربع قرن را در شهرداری‌های مناطق ۸،۱۲،۱۸ و در نهایت 22 تهران گذرانده است و  به گواه برخی کارنامه خوبی هم در این مدت از خود بر جای گذاشته است.

به گزارش ایسنا، این خبر در حالی اعلام شد که از صبح روز گذشته بحث‌ها در خصوص انتخاب شهردار و تکذیب این خبر بسیار بالا گرفته بود، تا حدی که سخنگوی موقت شورای پنجم کرج در نهایت به ایسنا گفت: «بعید است امروز خبری در خصوص انتخاب شهردار منتشر شود.»

اما تقاضا برای دسترسی به اخبار مربوط به روند انتخاب شهردار کلانشهر کرج آن قدر بالا بود که با وجود خبر سخنگوی موقت و با همه تایید و تکذیب‌ها و حاشیه‌ها مثل ترک جلسه توسط خلیلی اردکانی، رئیس سنی و اداره جلسه توسط رئیس سنی دوم، نصیری به عنوان برنده «دوئل شش به شش و یک ممتنع» معرفی شد و بر «صندلی شهرداری کلانشهر کرج تکیه زد».

خلیلی اردکانی: در جریان انتخاب نصیری به عنوان شهردار کرج نیستم!!

این انتخاب البته واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت، اوج آن به واکنش بسیار مهم رئیس سنی شورای شهر کرج بازمی‌گشت، زمانی که خلیلی اردکانی گفت: «در جریان انتخاب نصیری به عنوان شهردار کرج نیستم».

در کنار دیگر واکنش‌های کاربران فضای مجازی و کنشگران سیاسی-اجتماعی یک نکته قابل توجه وجود داشت، «نصیری بازنشسته است و طبق قانون انتخاب یک فرد بازنشسته برای تکیه بر صندلی شهرداری ممنوع است»

اما این داستان از کجا ریشه گرفت؟
پس از این‌که اعضای شورای شهر مرحله به مرحله تعداد گزینه‌های مورد نظر خود را برای شهرداری کرج کاهش دادند و در نهایت به دوگانه سلیمی - نصیری رسیدند، تمرکزها بر این دو گزینه نیز بیشتر شد، در میان همین بحث‌ها بود که موضوع دریافت املاک نجومی توسط نصیری و سابقه اصولگرایی وی در ادوار گذشته مطرح شد و بیش از هر چیز این دو موضوع نقل مجالس و محافل مجازی شد که در آن به انتخاب شهردار کرج پرداخته می‌شد.

این دو موضوع و به گمان بسیاری از کنشگران سیاسی-اجتماعی، بی‌اعتنایی برخی اعضای شورای شهر کرج به رای بنفش مردم، یک کلید واژه را برجسته کرد که شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد آن‌قدر مهم شود؛ البته این موضوع به خودی خود هم اهمیت زیادی داشت در حدی که نصیری به آن واکنش نشان داد و  در بیانیه‌ای همه این موضوعات را رد کرد و کلیدواژه مورد بحث ما از همین واکنش مطرح شد.

نصیری: برای اصلاح‌طلبی هزینه داده‌ام/بازنشسته‌ام
نصیری در رد همه این موضوعات عنوان کرد که «برای اصلاح‌طلبی هزینه داده»، «پای تفکر اصلاح‌طلبی از بسیاری مواهب گذشته» و در اوج دوران مدیریتی خود در شهرداری تهران به خاطر «عدم همراهی با رویکرد جدید قالیباف در عرصه سیاسی به ویژه انتخابات با ایشان زاویه پیدا کرده و در اعتراض به عملکرد سیاسی ایشان، در سخنانی منطقی عطای ماندگاری را به لقایش بخشیده و پنج سال زودتر بازنشسته شده است»

حال این کلیدواژه «بازنشسته » به قولی داستانی شده برای شهرداری این شهر مهم، مهم و باز هم مهم.

اما قانون چه می‌گوید؟
در «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» مصوب 20 اردیبهشت 95 و تایید شده توسط شورای نگهبان در مورخه 29 اردیبهشت 95 عنوان شده که « ازتاریخ ابلاغ این قانون، به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸. ۷. ۱۳۸۶ و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می کنند، ممنوع می‌باشد.»

طبق ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‌های مشمول این قانون «کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،‌ بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرائی نامیده می‌شوند.»

پس تا اینجای کار انتخاب یک شهردار بازنشسته طبق این قانون ممنوع است. البته این قانون تبصره‌ای دارد که می‌تواند جای ادامه بحث را باقی بگذارد.

طبق تبصره یک این قانون «مقامات مذکور در ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می باشند.»
پس طبق این تبصره مقامات مذکور در ماده 71 قانون خدمات کشوری یعنی

1-رؤسای سه قوه
2-معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان
3-وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور
4-استانداران و سفراء
5-معاونین وزراء

از این قانون مستثنی هستند، این یعنی نصیری نمی‌تواند از این بخش از تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان  استفاده کند.

ادامه تبصره بیان داشته که « همترازان آنها(مقامات مذکور در ماده 71) و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می باشند.»

ادامه این تبصره در این بحث ناتمام می‌ماند تا استدلالی براساس بی‌اطلاعی صورت نگیرد.

اما جدای از همه این بحث در همان دقایق اولیه طرح این موضوع خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با دکتر محمد نبیونی، یکی از اعضای شورای شهر کرج این مساله(موضوع مورد پرسش) را مطرح کرد.

شهردار تهران هم بازنشسته است/مر قانون در انتخاب نصیری رعایت شده
نبیونی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که بله نصیری بازنشسته است و با  این استدلال که نجفی، شهردار تهران نیز بازنشسته است، گفت: بسیاری از دیگر شهردارانی که در سراسر کشور انتخاب شده‌اند هم بازنشسته‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع با موافقت وزارت کشور قابل رفع است.

این عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: همه موارد قانونی و مر قانون در این انتخاب رعایت شده، پس هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

«حال باید منتظر ماند و دید» که با وجود قانون منع به کارگیری بازشستگان، آیا در این مساله همان‌گونه که محمد نبیونی می‌گوید و همان‌طور که دیگر اعضایی که به نصیری رای داده‌اند، مر قانون را رعایت کرده‌اند یا خیر؟
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان