تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

کره‌شمالی در خدمت اولویت استراتژیک چرخش به شرق آمریکا

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به عملکرد ایالات‌متحده آمریکا برای توجیه و تفسیر حضور نظامی خود در منطقه شرق آسیا هدف، اکنون رهبر کره شمالی بیشترین خدمت و کمک به این کشور را به عمل می‌آورد و آمریکا با بهره‌برداری از این معنا تلاش دارد تا زمینه‌های ایجاد فضای مثبت برای حضور نیروهای خود در منطقه را به وجود آورد.
رویداد۲۴یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به عملکرد ایالات‌متحده آمریکا برای توجیه و تفسیر حضور نظامی خود در منطقه شرق آسیا هدف، اکنون رهبر کره شمالی بیشترین خدمت و کمک به این کشور را به عمل می‌آورد و آمریکا با بهره‌برداری از این معنا تلاش دارد تا زمینه‌های ایجاد فضای مثبت برای حضور نیروهای خود در منطقه را به وجود آورد.

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را بعد از دستور کیم جونگ اون رهبر این کشور، با موفقیت آزمایش کرده است. در مقام مقایسه و در صورت صحت قدرت بمب آزمایش‌شده از سوی کره شمالی، این بمب از بمبی که آمریکا بر شهر ناگازاکی انداخت بسیار قوی‌تر است.

با توجه به ابراز نگرانی‌هایی از سوی کشورهای کره جنوبی و ژاپن که در همسایگی این کشور قرار دارند، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، خبر داده و در بیانیه خود آورده است که دو رهبر بر همکاری نزدیک‌بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در برابر خطر فزاینده کره شمالی تأکید کرده و قرار است که در اواسط ماه سپتامبر در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به گفتگوهای خود در این بار ادامه بدهند.

اما در ظاهر کشورهای اروپایی به شکل دیگری این مسئله را موردتوجه قرارداده‌اند و درحالی‌که دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا بر پاره کردن برجام تأکید ورزیده بود و این روزها به دنبال بهانه‌ای برای همراه کردن کشورهای 1+5 با خود در این زمینه است، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به‌عنوان یکی از قدرت‌های اصلی و بزرگ اروپایی پس‌ازاین آزمایش بمب هیدروژنی بار دیگر بر اهمیت حفظ برجام و توافق هسته‌ای با ایران تأکید و آن را «الگویی» برای حل مسئله کره شمالی عنوان کرد.

مهدی مطهر نیا، تحلیلگرمسائل بین‌المللی و استاد دانشگاه، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه بحران کره شمالی و واکنش‌های احتمالی آمریکا گفت: ایالات‌متحده آمریکا بر اساس سناریوهایی که در اواخر قرن 20 میلادی طراحی شد در پی حضور در آسیای شرقی به‌عنوان اولویت استراتژیک خود در قرن 21 میلادی است و این بر اساس سناریوهایی مانند چینگ هان، زایباتسویا، دنیای پردردسر گالیور و نبردهای اطلاعاتی و تلفیقی از آن‌ها در قرن بیست و یکم محاسبه شد.

وی در ادامه اضافه کرد: بر اساس این معنا پنتاگون به نیکی دریافت که باید برای استمرار قدرت آمریکا در قرن بیستم میلادی و گسترش آن در قرن بیست و یکم آسیا را هدف قرار دهد و آسیا در قرن 21 میلادی هدف اصلی ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شود لذا بر همین اساس به واژه هارتلند (قلب کره زمین) اشاره می‌کنم.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این رابطه افزود: هارتلند بزرگ درواقع از آفریقا شمالی شروع و تا تبت ادامه پیدا می‌کند و ایالات‌متحده آمریکا اصل اساسی را در جهت تنظیم استراتژی‌های قرن بیست و یکمی خود تسلط بر تبت قرارداده است. فلذا هارتلند بزرگ سه بخش هارتلند نو یعنی خاورمیانه عربی، نو هارتلند به معنای فلات ایران و خلیج‌فارس تا تنگه عدن و هارتلند علیا یعنی تبت را دربر می‌گیرد و دو بخش اساسی که برای ایالت متحده آمریکا در قرن بیست و یکم میلادی به‌ویژه نیمه اول قرن و سپس ورود به نیمه دوم برای او مطرح است تسلط بر نو هارتلند و هارتلند عریا است.

مطهر نیا در همین خصوص ابراز کرد: نو هارتلند برای آمریکا دارای اولی‌ات استراتژیک است و هارتلند عریا اولویت استراتژیک دارد و ایالات‌متحده آمریکا در این دو فضای اولی‌ات و اولویت در نوسان استراتژیک به سر می‌برد. بدین منظور که دو کشور کره شمالی و ایران هدف‌گذاری تحرکات ایالات‌متحده آمریکا در دوره ترامپ هستند. تحرکاتی که هم‌اکنون این کشوربراساس اشتباهات استراتژیک رهبر کره شمالی به انجام می‌رساند نمایانگر همین معنا است.

این استاد دانشگاه دراین‌باره توضیح داد: رهبر کره شمالی به دنبال ایجاد یک فضای مثبت در راستای تحرک ایالت متحده آمریکا با به وجود آوردن تعارض با آن‌ها است. به‌ظاهر رهبر کره شمالی در چهارچوب تهدید ایالت متحده آمریکا به قدرت‌نمایی در منطقه آسیایی شرقی می‌پردازد ولی در عمل خروجی آن حضور بیشتر نیروهای آمریکایی در منطقه و استمرار مسابقه تسلیحاتی از نوع هارتلند به هارتلند نو و علیا و بهره‌برداری از آن به لحاظ اقتصادی و سیاسی –امنیتی از این مسئله است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید این نکته را مدنظر قرارداد با توجه به عملکرد ایالات‌متحده آمریکا برای توجیه و تفسیر حضور نظامی خود در منطقه شرق آسیا هدف، اکنون رهبر کره شمالی بیشترین خدمت و کمک به این کشور را به عمل می‌آورد و آمریکا با بهره‌برداری از این معنا تلاش دارد تا زمینه‌های ایجاد فضای مثبت برای حضور نیروهای خود در منطقه را به وجود آورد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار داشت: این دیدگاه مبین این نکته است که ایالات‌متحده آمریکا نخست از فرصت حاصله ناشی از عملکرد کره شمالی در جهت توجیه و تفسیر حضور خود درآسیای شرقی بهره می‌برد و باید منتظر باشیم که با توجه به حضور آمریکا نیروهای تروریستی در آسیای شرقی نیز فعال و زمینه‌های استحکام حضور مستمر ایالات‌متحده آمریکا تحت عنوان مبارزه با تروریسم و مقاومت در برابر تهدیدهای کره شمالی در آسیای شرقی نیز رقم خورد و درعین‌حال که آمریکا توجیه مناسبی در جهت هزینه کرد نظامی برای افکار عمومی در درون کشور خود داخل آسیای شرقی یا هارتلند عریا همچنین در نوهارتلند یعنی خلیج‌فارس و فلات ایران به دست بیاورد، بتواند با تشدید مسابقه تسلیحاتی در آسیا اقتصادهای رو جلو این منطقه را با چالش‌های جدی روبرو سازد و همان روشی که در حوزه جنگ ستارگان که علیه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که به امپراتوری شیطانی در ادبیات سیاسی ایالات‌متحده آمریکا در سال 1970 مشهور شده بود، در پیش گیرد.

وی در این رابطه یادآور شد: اکنون آمریکا در پی آن است که از کره شمالی و تهدیدهای تروریستی موجود به‌مثابه همان امپراتوری شیطانی استفاده و زمینه‌های حضور جدی‌تر خود را در منطقه فراهم آورد و این در حالی است بسیاری از کشورهایی که نگاه تقویم گرایانه به سیاست دارند، تهدیدهای کره شمالی و ایجاد فضای ضدآمریکایی را درواقع علیه آمریکا محاسبه ولی درعین‌حال این آمریکایی‌ها هستند که از این تهدیدها به‌عنوان فرصت استفاده می‌کنند.

مطهر نیا دراین‌باره که آمریکا هم‌زمان دو پرونده جدی را بر روی میز خواهد داشت، خاطرنشان کرد: هم‌زمان دو پرونده جدی خیر، بلکه چندین پرونده جدی را دنبال می‌کند، اما میزان جدیت بستگی به نوع رفتارهای طرف مقابل و بهره‌برداری از اشتباهات موجود آن برای ضربه زدن به آن‌ها دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
این شد یک تحلیل خوب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان