تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶

تشخیص این بیماری با هوش مصنوعی

نتایج جدید تحقیقات کارشناسان نشان می دهد الگوریتم ناشی از هوش مصنوعی می تواند علائم اولیه زوال عقل را در اسکن مغز نشان دهد و پیش بینی احتمال ابتلا به آلزایمر را از دو سال قبل امکان پذیر سازد.

رویداد۲۴-نتایج جدید تحقیقات کارشناسان نشان می دهد الگوریتم ناشی از هوش مصنوعی می تواند علائم اولیه زوال عقل را در اسکن مغز نشان دهد و پیش بینی احتمال ابتلا به آلزایمر را از دو سال قبل امکان پذیر سازد. به گفته محققان دانشگاه مک گیل کانادا، این الگوریتم که ۸۴ درصد احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را درست پیش بینی می کند، می تواند در به تاخیر انداختن شروع بیماری موثر باشد.

پدرو رزا نتو، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه است اما یافته ها نشان می دهد بررسی اسکن مغزی با هوش مصنوعی می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «در توسعه داروهایی که باعث کُند شدن روند شروع بیماری آلزایمر می شود، لازم است آزمایشات بالینی دارو بین ۱۸ تا ۲۴ ماه انجام شود.»

دانشمندان می دانند تشکیل پروتئینی موسوم به آمیلوئید، که در مناطق مختلف مغز تجمع می یابد، می تواند منجر به اختلال شناختی شود، اما با توجه به پیچیدگی های تعیین محل و میزان تشکیل پروتئین، استفاده از این اطلاعات برای پیش بینی زمان ابتلا فرد به آلزایمر، فقط از طریق خوانش اسکن های PET دشوار است.

همچنین وجود آمیلوئید در مغز الزاماً به معنای ابتلای فرد به آلزایمر نیست. از اینرو ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد تا علائم زوال عقل پدیدار شود.

برنامه هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط تیم تحقیق می تواند به پزشکان کمک کند تا از دو سال قبل احتمال ابتلا به آلزایمر را تشخیص دهند.

منبع: مهر
نظرات شما
پیشخوان