تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
علی خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

آمریکا با اعلام عدم پایبندی ایران به «برجام» از توافق هسته‎ای خارج می‎شود؟

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل تصریح کرد: عدم پایبندی مربوط به ایران است و عدم خروج آنان به آمریکایی‌ها ارتباط پیدا می‌کند و دو کار متفاوت از هم به‌حساب می‌آید که می‌تواند صورت گیرد. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌های می‌توانند عدم پایبندی را اعلام کنند، اما از برجام هم خارج نشوند.
رویداد۲۴-نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل تصریح کرد: عدم پایبندی مربوط به ایران است و عدم خروج آنان به آمریکایی‌ها ارتباط پیدا می‌کند و دو کار متفاوت از هم به‌حساب می‌آید که می‌تواند صورت گیرد. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌های می‌توانند عدم پایبندی را اعلام کنند، اما از برجام هم خارج نشوند. 

کنگره آمریکا قانونی به نام «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران» به تصویب رسانده است که به‌موجب آن دولت این کشور موظف است هر 90 روز یک‌بار پایبندی ایران به این توافق را گزارش کند. بر همین اساس دولت ترامپ تاکنون در دو گزارش پایبندی ایران را تأیید کرده است او باید اوایل مهرماه سال جاری گزارش بعدی را در این رابطه تقدیم کنگره کند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد دریک سخنرانی مطرح کرده است که رعایت محدودیت‌های غنی‌سازی و سانتریفیوژ به معنی پایبندی این کشور به برجام نیست. او پیش‌ازاین نیز در سفری به وین، مقر سازمان بین‌المللی آژانس انرژی اتمی در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس تلاش فراوانی برای متقاعد کردن او جهت اعلام عدم پایبندی ایران کرده بود که بی‌نتیجه ماند.

هیلی در ادامه سخنان خود ضمن آنکه نیروهای نظامی ایران را به تلاش پنهان برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم کرد، گفته است که «اگر رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد پایبندی ایران به برجام را تائید نکند، این به معنی خروج ایالات‌متحده از برجام نخواهد بود. خروج از برجام بر اساس بندهای این توافق صورت می‌گیرد. آن زمان مسئله در اختیار کنگره قرار می‌گیرد و نمایندگان 60 روز فرصت خواهند داشت در صورت نیاز علیه ایران تحریم تصویب کنند. فکر می‌کنم که اگر رئیس‌جمهور، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند، تنها کاری که متحدان اروپایی می‌کنند، این است که روند انتقال این پرونده به کنگره برای اخذ تصمیم نهایی را به‌دقت تحت نظر خواهند گرفت.»

البته این سخن نماینده آمریکا در سازمان ملل علاوه بر اینکه نشان از تناقض‌گویی آمریکایی دارد از سوی سفیر فرانسه هم بی‌پاسخ نماند و ژرارد آرودر صفحه توییتر خود و در واکنش به این ادعاها علیه ایران نوشت: «در توافق با ایران، صرفاً در مورد مسئله هسته‌ای بود، نه چیز دیگر.» اما این سخنان نشان از این دارد که در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به برجام تحریم‌ها به‌خودی‌خود به‌صورت یک‌جانبه از سوی آمریکا مجدد فعال خواهند شد و این در برابر سخن نیلی که گفته است ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، دارای تناقض است.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با رویداد۲۴ ضمن تأکید بر این مسئله که گفته‌های آمریکایی نشان از تناقض‌گویی ندارد، در این رابطه گفت: عدم پایبندی مربوط به ایران است و عدم خروج آنان به آمریکایی‌ها ارتباط پیدا می‌کند و دو کار متفاوت از هم به‌حساب می‌آید که می‌تواند صورت گیرد. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌های می‌توانند عدم پایبندی را اعلام کنند، اما از برجام هم خارج نشوند.

وی در رابطه بااینکه اعلام عدم پایبندی ایران به برجام که احتمالابا فعال شدن تحریم‌ها به‌طور خودکار همراه می‌شود، آیا نشان نمی‌دهد که برجام از سوی آمریکایی‌ها نقض شده است، توضیح داد: آمریکایی‌ها بر این اعتقاد هستند که به دلیل پایبندی به برجام چون تشخیص داده‌اند که ایران آن را لغو کرده درصدد برگرداندن تحریم‌ها برآمده‌اند، این حقه و شگرد آنان است تا به کاری دست زنند که ایرانی‌ها به جهان به‌عنوان عدم تعهد به برجام معرفی شود و زمانی که تعهد ندارد درنتیجه تحریم‌ها را باید برگرداند.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ادامه تأکید کرد: درصورتی‌که این تلاش آمریکایی‌ها موفقیت‌آمیز باشد به هدف خود دست پیداکرده‌اند ولی اگر اروپایی‌ها و دیگران به‌اصطلاح پادرمیانی کنند و برای آمریکایی‌ها مانع به وجود آورند که از این راه موفق نشود همین روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.

خرم در رابطه با اظهارنظر سفیر فرانسه نیز اظهار داشت: بر اساس گفته او برجام فقط به مسئله هسته‌ای مطرح می‌شود، اما مراکز نظامی هم که مدنظر آمریکایی‌ها قرار دارد مربوط به هسته‌ای است.

وی درباره اینکه هیلی مطرح کرده تصمیم نهایی را کنگره می‌گیرد نشان از پیدا کردن یک شریک داخلی برای ترامپ در این زمینه نیست، بیان کرد: ترامپ مایل است که کنگره بر روی این مسئله نظر دهد که اگر تائید کرد که ایران پایبند نبوده در آن زمان این کنگره است که تحریم‌ها را یک به یک دوباره برمی‌گرداند و رئیس‌جمهور آمریکا در این رابطه کاری انجام نداده است و کنگره هم به‌احتمال‌زیاد با رئیس‌جمهور همراهی خواهد کرد زیرا از جمهوری خواهان تندرو تشکیل‌شده و از مدت‌ها قبل مایل به انجام این کار بوده‌اند.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در رابطه با آینده برجام با توجه به تهدیدات ترامپ یادآور شد: الآن درباره آینده برجام سخت می‌توان پیش‌بینی کرد و به نظر می‌رسد بهتر است منتظر اتفاقات بمانیم و دید که آیا عدم پایبندی ایران واقعاً قابل‌اثبات خواهد بود؟ اگر چنین باشد در آن زمان پیشرفت مراحل بعدی را باید مشاهده کرد.

خرم درباره بهترین واکنش ایران در چنین شرایطی تصریح کرد: ایران همان اندازه که با تعهدات پایبند است، کفایت می‌کند و نیاز به واکنش ندارد که اگر چنین باشد بهترین درمان برای این معضل است.

نظرات شما
پیشخوان