تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۶

بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب از عوامل مهم سکته مغزی است

زهرا امکانجو، رئیس انجمن الکتروفیزیولوژی قلب ایران بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب را یکی از عوامل مهم سکته مغزی عنوان کرد.

رویداد۲۴-زهرا امکانجو، رئیس انجمن الکتروفیزیولوژی قلب ایران بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب را یکی از عوامل مهم سکته مغزی عنوان کرد. زهرا امکانجو، در اولین کنگره فیبریلاسیون دهلیزی قلب در بیمارستان قلب شهید رجایی اظهار کرد: آمار دقیقی از میزان شیوع و بروز بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب در کشور وجود ندارد چون ثبت این بیماری و آمارگیری از آن در مراکز محدودی انجام می شود.

وی گفت: بر اساس تخمین ها و آمارهای جهانی حدود 3 / 1 درصد افراد بین 60 تا 80 سال به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب مبتلا هستند اما شیوع این بیماری در افراد بالای 80 سال به حدود پنج درصد می رسد و با توجه به افزایش سالمندی در ایران و جهان پیش بینی می شود شیوع این بیماری تا 50 سال آینده در دنیا 5 / 2 برابر بشود.
عضو هیات علمی مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب شهید رجانی افزود: بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب بر اثر اختلالات الکتریکی در قلب موجب بی نظمی ضربان قلب و اختلال در انقباض و ضربان قلب می شود و به همین علت در عروق فرد لخته، ایجاد می شود و این لخته می تواند در مسیر گردش خون در عروق اختلال ایجاد کند و موجب بروز سکته شود.
وی ادامه داد: بیماری فیبریلاسیون دهلیزی اگر در فرد به موقع و زود تشخیص داده نشود و به موقع درمان شروع نشود در صورت مزمن شدن بیماری، درمان آن دشوار خواهد بود.
امکانجو افزود: گاهی به علت تخریب ساختمان قلب در این بیماری امکان درمان فرد مبتلا وجود ندارد. در این صورت مجبوریم نامنظمی ضربان قلب را بپذیریم و تلاش کنیم که فقط تعداد ضربان قلب در دقیقه کافی باشد، در این صورت فرد همواره با خستگی، سردرد و عوارض این بیماری درگیر خواهد بود.
وی گفت: درمان معمول بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب، استفاده از داروهای رقیق کننده است که البته این درمان نیز عوارض خاص خود را دارد و ممکن است خطر خونریزی به خصوص خونریزی های داخلی را افزایش دهد. گاهی نیز مجبوریم از شوک الکتریکی برای درمان بیمار استفاده کنیم، درمان ها و داروهای جدیدتری نیز به بازار آمده است که متاسفانه تحت پوشش بیمه نیستند و برای بیمار گران تمام می شود.
امکانجو افزود: یکی از این درمان ها کور کردن قسمت موشکی کنار دهلیز چپ قلب است که معمولا عوارض چندانی ندارد و فرد حتی می تواند داروهای رقیق کننده خون را هم قطع کند اما هنوز این روش در ایران تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.
وی گفت: علاوه بر فشار خون بالا، چاقی، چربی خون و استعمال دخانیات، تنگی نفس در هنگام خواب نیز از جمله عوامل خطر بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب است. رئیس انجمن الکتروفیزیولوژی قلب ایران تاکید کرد: افرادی که دچار این عارضه هستند باید هر چه سریع تر با مراجعه به کلینیک های درمان اختلال خواب این مشکل را بر طرف کنند در غیر این صورت با افزایش سن خطر بروز بیماری فیبریلاسیون دهلیزی قلب در بین آنها بسیار بیشتر می شود.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان