تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:
محمدتقی فاضل میبدی گفت: مشروعیت از بالا وجود ندارد و فقط به معصومان ربط پیدا می‌کند. انسان‌های غیر معصوم باید حتماً از مردم مقبولیت و مشروعیت بگیرند و نصب و عزل آن‌ها در دستان مردم قرار دارد. قانون اساسی هم به همین نکته اشاره‌کرده که از ولی‌فقیه گرفته تا نمایندگان مردم و رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم توسط رأی مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین این نظر قابل‌قبول نیست.
رویداد۲۴- محمدتقی فاضل میبدی گفت: مشروعیت از بالا وجود ندارد و فقط به معصومان ربط پیدا می‌کند. انسان‌های غیر معصوم باید حتماً از مردم مقبولیت و مشروعیت بگیرند و نصب و عزل آن‌ها در دستان مردم قرار دارد. قانون اساسی هم به همین نکته اشاره‌کرده که از ولی‌فقیه گرفته تا نمایندگان مردم و رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم توسط رأی مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین این نظر قابل‌قبول نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی اولین کسی بود که بحث اعتبار رأی مردم در انتخابات را مطرح کرد به‌طور نمونه در سال ۸۴ به‌صراحت گفته بود «رأی مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد» و تنها اعتبار قانون اساسی و رأی مردم در انتخابات را امضای ولی‌فقیه خوانده بود «مادامی‌که ولی‌فقیه دیگری آن را تغییر ندهد والا او می‌تواند بگوید مصلحت این زمان اقتضای نوعی دیگر از انتخاب را دارد.»

این در حالی است که مصباح یزدی خود بارها در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شده بود و بارأی مردم توانست در آن حضور یابد، اما در آخرین دوره انتخابات مجلس خبرگان حدنصاب آرای مردم در تهران را کسب نکرد و نتوانست بر صندلی عضو مجلس خبرگان تکیه بزند.

حمید رسایی، نماینده‌ی تندروی مجلس قبل نیز که برای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شد، در یادداشتی تند این سخنان مصباح یزدی را برای حسن روحانی تکرار کرده و در واکنشی به رئیس‌جمهور، نوشت: «انگار که او تفاوت «مقبوليت» با «مشروعيت» را نمی‌داند یا بین این دو تلازمى می‌بیند و معتقد است که «مشروعيت» حکومت، منوط به «مقبوليت» آن است.»

هفته گذشته هم علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در سخنرانی با اشاره به اینکه نمی‌دانم چرا برخی از سیاست‌مداران ما می‌گوید «همه مشروعیت و مقبولیت از رأی مردم گرفته‌شده است زیرا حق حاکمیت از سمت خدا و قدرت حاکمیت از سوی مردم است، عنوان کرد: مردم حق انتخاب دارند ولی هر انتخابی حق نیست.»

علاوه بر این مسئله سخن آیت‌الله مصباح و مریدان او با اظهارنظر امام خمینی (ره) که گفته بود «میزان رأی ملت است» در مغایرت کامل قرار دارد همچنین بر اساس اعتقادات شیعه، حضرت امیر (ع) در طی ۲۵ سال مردم ایشان را نپذیرفتند و در خانه نشستند و حکومتی تشکیل ندادند ولی در همان دوران ایشان امام بودند، در حادثه کربلا نیز همین ماجرا تکرار شد.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با رویداد۲۴ در ارتباط با این دست از اظهارنظرها گفت: در زمان مرحوم امام که ایشان میزان رأی ملت است را مطرح کرد عده‌ای که اعتقادات سلفی گری داشتند با آن مخالف بودند، اما جرات بیان آن را نداشتند. الآن زمینه طرح چنین مباحثی مهیا شده، قطعاً در هیچ نظامی به‌ویژه در دنیای امروز جز رأی مردم و انتخاب آن‌ها هیچ مشروعیتی برای هیچ‌کسی به وجود نمی‌آید.

وی دراین‌باره اضافه کرد: مشروعیت از بالا وجود ندارد و فقط به معصومان ربط پیدا می‌کند. انسان‌های غیر معصوم باید حتماً از مردم مقبولیت و مشروعیت بگیرند و نصب و عزل آن‌ها در دستان مردم قرار دارد. قانون اساسی هم به همین نکته اشاره‌کرده که از ولی‌فقیه گرفته تا نمایندگان مردم و رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم توسط رأی مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین این نظر قابل‌قبول نیست.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با مهیا شدن زمینه برای طرح چنین مباحثی اظهار داشت: اتفاقات زیادی در این رابطه به وقع پیوسته، اکنون گروهی در کشور هستند که حس می‌کنند قدرت و توجه مردم را نسبت به خود ازدست‌داده‌اند و به دنبال راهی هستند تا نظر مردم را جلب کنند یا به گونه دیگر به حضور خود مشروعیت بخشند.

فاضل میبدی در ادامه تصریح کرد: در چند انتخاب اخیر که مردم در برابر این شیوه فکری رویکرد دیگری را برگزیدند به مذاق آنان خوش نیامد، بنابراین تلاش می‌کنند به شکلی خود را توجیه کنند. راه آن‌هم همین است که بگویند رأی مردم خیلی تأثیر و نقش ندارد و این دو مسئله از جای دیگری به وجود می‌آید، درواقع این توجیهی برای شکست خود در انتخابات است.

وی دراین‌باره که طراحان چنین نظراتی دور از قدرت نیستند، توضیح داد: قدرت‌های انتسابی با اکتسابی متفاوت است. اگر همین افراد در معرض انتخاب مردم قرار گیرند جایگاهی ندارند و به همین دلیل است که از چنین توجیهاتی بهره می‌برند که جایگاه ما از سوی خداوند است و ازآنجا مقبولیت به دست آورده‌ایم.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره سرانجام چنین طرز تفکراتی تصریح کرد: تفکراتی ازاین‌دست به هیچ جا نمی‌رسد و جز شکست نتیجه دیگری به دنبال ندارد و نظراتی ازاین‌دست در دنیای امروز و بین مردم شکست‌خورده محسوب می‌شود و در شرع، فقه و قانون اساسی هم جایگاهی ندارد. به عبارتی دیگرنمی توان برای چنین مباحثی جایگاهی در شرع و قانون یافت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
7
0
این آقا احتمال زیاد پای درس عمو سام زانوی ادب زده
پاسخ ها
س ح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
آقا امید عزیز با سلام خواهشنأ مطلب بیجا نزنید لاعقل طبق فرموده حضرت آقای بابصیرت باشید . خدایی مگر ما نمایندگان خبرگان رهبری را انتخاب نمی کنیم و اینان هم رهبر را انتخاب می کنند حال بگوئید که ایا خدا حضرت آقا را انتخاب کره اند یا مردم (اراده طولی خداوند...) پس گفته این مدرس حوزه درست می باشد
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
امید جان عموی شما اسمش سامه؟
ناشناس
| United Kingdom |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
همه مثل شما داعشی فکر نمیکنند تکفیری بی دین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2
0
دیگه مردم از مباحث فقهی بدشون میاد"البته همیشه همه پستهای کلیدی کشور باید در یک انتخابات ازاد وبه دور از تقلب انجام بشه وانتخابات مجلس وریاست جمهوری وخبرگان حتما با نظارت بین المللی صورت بپذیره تا انجام تخلفات وتقلبات به صفر کاهش پیدا کنه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
2
0
تا به حال در بحث های سیاسی ، حرفی به این حد مضحک ندیده بودم . ایشون فقر دیده شدن داره .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
2
نتيجه مشروعيت الهي بخشيدن به هر مقامي غيراز امامان معصوم ، تشكيل ديكتاتوري و تباه كردن دين است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
2
دمت گرم فقط مردم یک سرزمین حاکم هستن یک نفر نمیتونه حکمرانی کنه شاه باشه یا غیر میشه دیکتاتور
عماد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
2
عمو سام اگر چنین عقیده ای داره بهتر از شماها هست که به دست خود مقبولیت و مشروعیت برای خود منظور میکنید و ضمنا در دوره انتخابات افرادی را معرفی میکنید بعنوان کاندیدا و هرچه دارید رو میکنید اگر خداوند به شما مشروعیت داده پس اینهمه دوندگی و خراب کردن اشخاص برای چیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
2
درود به اقای میبدی وتمام هم فکرانش
رحمت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
2
0
به نظر میرسه جناب آقای میبدی و همفکرانش به دنبال حذف برخی از موارد مصرح تارخی در اسلام هستند سراسر نهج البلاغه پ سات از گلایه امام از مردم بی وفای زمانه خویش و خون دلهایی که از آن مردم خورده و از حقی که از ایشان ضایع گشته چنانکه میفرمایند « لا رای لمن لایطاع» جناب آقای میبدی در ضمن مباحثاتان فرمودید که گرچه مردم امام علی را قبول نکردند اما ایشان همچنان امام بودند این یعنی همان مشروع نبودن رای مردم در جای دیگری فرمودید امام میزان را رای ملت میدانند چطور است وقتی همین مردم شما را پس میزند سطح فکرشان پایین است و عقب ماندگی فکری دارند ؟ چطور به سایر نظرات امام مثل تعارض نظر مردم با دین را مطرح نمیکنید که قریب به این مضمون میفرمایند در مقابل مخالفین اسلام می ایستم ولو تنها باشم آیا اینها با مبانی فکری ولایت فیه امام خمینی سازگارند ؟ یا شما قائل به دینداری گزینشی هستید و هرجا که اسلام و مبانی فکری امام وفق مرادتان بود خوب است و هرجا خلاف مقاصدسیاسیتون باید کنارش گذاشت و یا لااقل به سادگی از کنارش گذشت چقدر راحت ما دیگران را داعشی و تکفیری میخوانیم در حالیکه همین شعار شما که دیگرانی را که مخالف شما فکرمیکنند با انگ هایی مثل تکفیری و متحجر از میدان به در میکنید نمادی از جمود فکری خوارج است که امروزه در داعش تجل پیدا کرده
شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
1
0
خاک برسر آدمهایی با طرزتفکر فاضل میبدی که قدر آسایش رو نمیدونه واین تعجب آوره که قبل جوان امروزی هم نیست که آدم بگه آن دوران طاغوت رو درک نکرده خدا برا امثال آنها حاکمانی چون سایر کشورها مسلط کنه تا دیگه ازاین مذخرفات نگن
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین