تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
محمد کیانوش راد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی فاصله نگرفته است/ روحانی با روش اعتدالی از ظرفیت‌ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان استفاده کرد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره فاصله روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی تصریح کرد: آقای روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی فاصله نگرفته است بلکه با روش اعتدالی که گفتمان به‌حساب نمی‌آید، تلاش کرد تا از ظرفیت‌های مختلف جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب استفاده کند درنتیجه این سخن یعنی فاصله گرفتن او از گفتمان اصلاح‌طلبی دقیق نیست.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره فاصله روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی تصریح کرد: آقای روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی فاصله نگرفته است بلکه با روش اعتدالی که گفتمان به‌حساب نمی‌آید، تلاش کرد تا از ظرفیت‌های مختلف جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب استفاده کند درنتیجه این سخن یعنی فاصله گرفتن او از گفتمان اصلاح‌طلبی دقیق نیست.

حسن روحانی در آخرین گفت‌وگو تلویزیونی خود به متعادل شدن نقدها اشاره کرد و در این رابطه گفت که «من فضای سیاسی این‌یک ماه گذشته را بیشتر می‌پسندم؛ چراکه انتقادات سازنده و نرم‌تر بود و رفتار خشونت‌آمیز کمتر دیده می‌شد. در مجلس هم برای رأی اعتماد فضای بهتر و زیباتری نسبت به دولت یازدهم دیدیم. ما باید همه در کنار هم باشیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه و مشفقانه بگوییم و به فکر آینده باشیم تا موفق شویم.»

امروز که روحانی تأکید دارد جناح رقیب او در زمان مبارزات انتخاباتی در به‌نقد کشیدن ریاست جمهوری دوازدهم به تعادل رسیده که البته دلیل آن‌هم احتمالا امتیازاتی است که از سوی رئیس جمهور در چینش کابینه به آنان دده است، باید گفت که بهترین فرصت برای برداشتن گام‌های محکم در جهت طرح آشتی ملی باشد.

دو سال آینده با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روبرو هستیم و با توجه حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی برای پیروزی حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت 96 به نظر نمی‌رسد که با به کار بردن دلیل رد صلاحیت‌ها به حداقل‌ها اکتفا ورزند و به آن راضی شوند.

البته از روحانی انتظار نمی‌رود که درباره اختیارات قانونی شورای نگهبان اقدامی انجام دهد که در حیطه اختیارات او نیست، اما درصورتی‌که بیش از گذشته در جهت آشتی ملی قدم بردارد و کارهایی که در توان او است به‌درستی جامه عمل پوشانده شود، می‌تواند به مردم بگوید که از گفتمان اصلاح‌طلبی فاصله نگرفته و برای به مقصد رسیدن آن تمام تلاش خود را انجام داده است.

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که آیا زمان حرکت به سمت آشتی ملی فرانرسیده، گفت: بدون تردید فضای سیاسی کشور نسبت به سال‌های 88 تا 92 بهتر شده است. البته این به معنای حل تمامی مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: آقای روحانی موفق شد در اولین گام تندروی‌هایی که از جناح افراطیون اصولگرا ایجادشده بود تا حدی در بدنه دولت و مجلس و در سطح اجتماعی کنترل کند، بنابراین در گام دوم باید بسترهای قانونی کاملاً منطبق بر قانون اساسی بر اساس روح حاکمیت ملی را فراهم سازد.

کیانوش راد در این رابطه اظهار داشت: در این مسئله باید توجه داشته باشیم که بسیاری از حوادث مهم در تاریخ ایران بحث و منازعه‌ای بوده که پیرامون اجرا قانون انتخابات همیشه وجود داشته و به دلیل عزم شفافیت، رعایت عدالت و انصاف در برگزاری انتخابات جامعه دچار مسائل گوناگونی شده، البته بخشی از آن از عهده ریاست جمهوری به‌طور مشخص خارج است و تنها در سایه همکاری فراجناحی قابل تحقق بخشی است، اماآفای روحانی به‌عنوان مجری قانون اساسی و شخص دوم کشور براساس قانون اساسی باید زمینه‌ساز حل‌وفصل برخی از موضوعاتی که قانون انتخابات همواره باعث رد صلاحیت گسترده شده است، برآید و فضا را برای حضور جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف سیاسی به‌صورت واقعی فراهم سازد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین خصوص تأکید کرد: درصورتی‌که در انتخابات مجلس اخیر بارد صلاحیت‌های گسترده مواجه نبودیم بدون تردید کارشناسانی توانمندتر در مجلس داشتیم. رد صلاحیت‌های گسترده نه‌تنها آسیب اساسی به جریان سیاسی فعال کشور وارد کرد بلکه مجلس و کشور را از حضور کارشناسانی حرفه‌ای بی‌بهره ساخت.

کیانوش راد یادآور شد: آقای روحانی در این دوره باید اهتمام بیشتری بر نزدیک کردن کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی خصوصاً نهادهای فراجناحی درحرکت برمدار قانون را در پیش گیرند زیرا تنها در این مسیر است که شاهد نزدیک‌تر شدن جناح‌های سیاسی و توافق و اتحاد بر سر منافع ملی با حفظ هویت‌های مستقل سیاسی و پذیرش رقابت‌های در چهارچوب قانون خواهیم بود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره فاصله روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی تصریح کرد: آقای روحانی از گفتمان اصلاح‌طلبی فاصله نگرفته است بلکه با روش اعتدالی که گفتمان به‌حساب نمی‌آید، تلاش کرد تا از ظرفیت‌های مختلف جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب استفاده کند درنتیجه این سخن یعنی فاصله گرفتن او از گفتمان اصلاح‌طلبی دقیق نیست.

وی در ادامه افزود: آقای روحانی مسیری را دنبال کرد که موردتوجه اصلاح‌طلبان نیز بوده و اکنون هم هست و آن عمل در چهارچوب‌های قانون و مشی اعتدالی که خودبه‌خود بستر فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه را مهیا خواهد ساخت.

نظرات شما
پیشخوان