تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
محمد عليخاني، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ مطرح کرد

انتظار داشتیم نجفی از نیروهای جوان استفاده کند/ شهردار بدون حمایت شورای شهر موفق نمی‌شود

رئيس کميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، از انتصابات جدید معاونان شهردار تهران انتقاد کرد و گفت: شورای شهر به دنبال تغییرات و اصلاح است و حال، نوبت شهردار است که این انسجام و پشتیبانی شورای شهر را بی پاسخ نگذارد چراکه شهردار بدون حمایت و همراهی شورای شهر، موفق نمی‌شود.

رویداد۲۴رئيس کميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، از انتصابات جدید معاونان شهردار تهران انتقاد کرد و گفت: شورای شهر به دنبال تغییرات و اصلاح است و حال، نوبت شهردار است که این انسجام و پشتیبانی شورای شهر را  بی پاسخ نگذارد چراکه شهردار بدون حمایت و همراهی شورای شهر، موفق نمی‌شود.

از زمان آغاز به کار محمدعلی نجفی، همواره با شورایی یکدست و همراه و هماهنگ با شهردار تهران روبه‌رو بوده‌ایم. هماهنگی و یک‌دستی‌ای که اعضای شورای پنجم شهر تهران، بارها از آن یادکرده‌اند.

باگذشت مدت‌زمانی کوتاه از شروع به کار نجفی، اولین مناقشه میان اعضای شورا و شهردار تهران، در انتصاب معاونین نجفی بود. معاونینی که با سن بالا و بازنشسته هستند و این انتصابات در حالی اتفاق افتاده است که نجفی، همواره با شعار جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت زنان، به میدان آمد.

موضوع انتصابات شهردار تهران، به اعتراض برخی از اعضای شورا نیز منجر شد و در همین راستا، محمد عليخاني، رئيس کميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، هم در جلسه علني ديروز در تذکري از منع قانوني فعاليت سه معاون شهردار تهران خبر داد و گفت: قانون‌مداري و شعار وعده اصلي فهرست اصلاح‌طلبان شوراي شهر بوده است و بايد به آن تمکين کنيم. بر اساس قانون، به‌کارگيري بازنشستگان در شهرداري تهران ممنوع است، اما سه نفر از معاونان شهردار که به‌تازگي منصوب‌شده‌اند، بازنشسته هستند.

در این راستا، حجت نظري نیز، عضو جوان شوراي پنجم، در تذکر پیش‌دستوار خود به این موارد واکنش نشان داد و گفت: دربند چهارم سوگندنامه، شهردار به نظارت‌پذيري قسم‌خورده که نظارت شامل نظارت پسين و پيشين مي‌شود. نجفي بايد به نمايندگان مردم بها مي‌داد و قبل از انتخاب معاونانش آن‌ها را به اطلاع شورا مي‌رساند.

موضوع دیگری که در مسئله انتصابات معاونین نجفی به چشم می‌خورد و البته ناخوشایند است، مسئله ابقای مدیران دوره قالیباف است. باقی ماندن مدیران دوره قالیباف در شهرداری تهران، در حقیقت مهر تائید به دوران مدیریتی او است و لزوم تلاش برای اخذ رأی شهرداری اصلاح‌طلب با اعضای یکدست را زیر سؤال می‌برد.

محمد عليخاني، رئيس کميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره انتصابات اخیر معاونان شهردار گفت: این مشکلی است که ما در دولت هم به آن برخورد کردیم و انتظار داشتیم که با توجه به یکدست بودن شورای پنجم ازاین‌دست اتفاقات، در شهرداری رخ ندهد.

او در رابطه با مغایرت شعار جوان‌گرایی نجفی با عملکردش گفت: انتظار ما این بود که شهردار تهران، از نیروی جوان و خوش‌فکر و البته به‌روز در شهرداری استفاده کند و شهرداری را از مشکلاتی که با آن روبه‌رو است، رها کند. ما در شهرداری تهران، مشکلات زیادی داریم که هنوز حل‌نشده باقی‌مانده است.

علیخانی ادامه داد: مشکل مالی شهرداری، در حال حاضر به‌گونه‌ای است که در پایان شهریورماه باید حدود 800 میلیارد تومان پرداختی داشته باشد درصورتی‌که شهرداری، اصلاً این مقدار بودجه را در حساب خود ندارد و ما به نیرویی نیازمندیم که جوان و خوش‌فکر باشد و بتواند این مشکلات را مرتفع کند. ما در بدنه شهرداری، تعداد زیادی نیروی کار جوان داریم و اولویت ما هم از داخل بدنه شهرداری است که ضمن آشنایی با کار، به‌روز و کارآمد باشد و در اولویت بعدی نیز، اگر بنا شد کسی را از خارج شهرداری به کار بگیریم، شخصی باشد که دردی را از شهرداری تهران دوا کند نه اینکه خودش بار اضافه‌ای شود.

رئيس کميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، در خصوص تذکر خود در جلسه روز گذشته شورا با شهردار تهران، مبنی بر غیرقانونی بودن استخدام بازنشستگان در شهرداری گفت: در جلسه گذشته، تذکری را به شهردار دادم که امیدوارم بیشتر به آن توجه شود و امروز نیز در راستای اجرایی شدن آن و رسیدگی به آن، تذکرم را به‌صورت کتبی ارائه دادم.

او اضافه کرد: مباحث قانونی درباره اقدامات و انتصابات شهردار باید انجام گیرد و پیگیری شود و مراجع ذی‌صلاح، درباره آن اعلام نظر کنند که اگر تخلفی است، بنا بر وظیفه به آن رسیدگی شود و اگر منع قانونی ندارد به اطلاع ما برسد.

ابقای مدیران دوره قالیباف، در شهرداری جدید، نکته‌ای بسیار اذیت کننده است، چراکه این معنی را منتشر می‌کند که شهرداری پیشین تائید شده است و با این کار، در حقیقت تأییدی بر عملکرد شهردار گذشته و مدیران آن است. این ابقای مدیران دوره پیشین، این پیش‌فرض را به وجود‌ می‌آورد که چه ضرورتی برای انتخاب شهردار جدید و شورای اصلاح‌طلب یکدست وجود داشت؟ اگر بنا بر این بود که تیم مدیریتی به قوت گذشته باقی بماند، تلاش برای کسب رأی لیست اصلاح‌طلبان شورا چه بود؟

علیخانی در این رابطه گفت: همان‌طور که در ابتدای صحبت‌ها گفتم، ما این مسئله را در دولت نیز مشاهده کردیم و همواره هم از منتقدان آن بودیم. باید گفت که تفاوت میان اصلاح‌طلب و اصولگرا در همین نقطه است. اکثریت حامی اصلاح‌طلبان را نیروهای جوان تشکیل می‌دهند و قشر جوان هستند درحالی‌که حامیان اصولگرایان، اقشار سنتی جامعه و مسن‌تر هستند.

او اضافه کرد: متأسفانه، زمانی که اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند، سکان‌داران مسئولیت‌ها، این عقبه و حامیان خود را که اکثراً نیز جوان، خوش‌فکر و متخصص هستند، فراموش می‌کنند. این عملکرد، آسیب‌زا است و جوانان و زنان حامی این جریان را بی‌اعتماد می‌کند و فرصت خدمت‌گزاری را از این قشر می‌گیرد. از طرفی نیز اگر تغییری درروند مدیریتی که مردم به خاطر آن، این تیم را گزینش کردند، اتفاق نیفتد، هیچ اصلاحی در سازمان صورت نمی‌گیرد.

علیخانی افزود: برخی از رسانه‌ها این صحبت‌های ما را از جنس سهم‌خواهی می‌دانند درصورتی‌که این‌طور نیست. ما سعی داریم در کنار شهردار و شهرداری قدم برداریم و شهردار را محدود نکنیم. تا به اینجا، اعضای شورا با انسجام کامل و به شکل یکدست در کنار شهردار حضورداشته است. شورای شهر به دنبال تغییرات و اصلاح است و حال، نوبت شهردار است که این انسجام و پشتیبانی شورای شهر را بی پاسخ نگذارد چراکه شهردار بدون حمایت و همراهی شورای شهر، موفق نمی‌شود.

رئيس کميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران، در پاسخ به این سوا که در جلسه روز یکشنبه اعضا با شهردار، پاسخ نجفی به این انتصابات و تذکرات اعضای شورا چه بود، گفت: آقای نجفی در مورد انتصاب بازنشستگان سکوت کردند و پاسخی ندادند.

علیخانی در پایان تأکید کرد: جلسات مشترک ما با شهردار ادامه خواهد داشت و در این موارد صحبت می‌کنیم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان