تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ مطرح کرد

مهلت ۱۰روزه شورا به یاران قالیباف/ چرا در اربعین گذشته به جای ۱۵، ۴۰میلیارد هزینه شد؟

عضو شورای شهر تهران درباره سوالات و ابهامات اعضای شورا از معاونت فرهنگی شهرداری درباره مراسم اربعین گفت: دو سوال مطرح است، ابتدا برنامه امسال ستاد اربعین که بنا بر بودجه مصوب، باید نحوه هزینه، نوع هزینه و جایگاه مصرف آن مشخص شود که تاکنون هیچ گزارشی دراین‌باره داده نشده؛ و دوم، پرسش درباره بودجه سال گذشته اربعین و هزینه‌های مربوط به آن است. باید جزییات این مخارج به‌طور کامل، مشخص شود. باید به‌طور شفاف مشخص شود که چرا به جای بودجه مصوب ۱۵ میلیاردی در مراسم سال گذشته اربعین، ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
رویداد۲۴- عضو شورای شهر تهران درباره سوالات و ابهامات اعضای شورا از معاونت فرهنگی شهرداری درباره مراسم اربعین گفت: دو سوال مطرح است، ابتدا برنامه امسال ستاد اربعین که بنا بر بودجه مصوب، باید نحوه هزینه، نوع هزینه و جایگاه مصرف آن مشخص شود که تاکنون هیچ گزارشی دراین‌باره داده نشده؛ و دوم، پرسش درباره بودجه سال گذشته اربعین و هزینه‌های مربوط به آن است. باید جزییات این مخارج به‌طور کامل، مشخص شود. باید به‌طور شفاف مشخص شود که چرا به جای بودجه مصوب  ۱۵ میلیاردی در مراسم سال گذشته اربعین، ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مسئله هزینه‌های اربعین توسط شهرداری، چند مدتی است که به مشکلی در شورای شهر پنجم تبدیل‌شده است و ناهمخوانی در رقم بودجه‌ای مخارج اربعین با مخارج مصرفی آن، اعتراضاتی را به این اقدام وارد کرده است.

درحالی‌که باگذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا، نام اسلام همچنان زنده است و شعائر اسلامی، پررنگ‌تر از گذشته وجود دارد، اقدامات مردمی در این زمینه بسیار چشمگیر است. باتجربه‌ای که طی سالیان از اقدامات دولت‌ها و مردم درباره مسائل دینی به‌دست‌آمده، می‌توان ادعا کرد، هرگاه که دین و فعالیت دینی جنبه مردمی به خود گرفته است، پررنگ‌تر و قوی‌تر از گذشته در جامعه بروز و ظهور یافته و هر زمان که دولت‌ها به این زمینه واردشده‌اند، جنبه‌های دینی نیز تضعیف گشته‌اند.

صحبت‌های برخی از اعضای شورای شهر، در خصوص مخارج اربعین، برخی از دلواپسان را به سمت فضاسازی هدایت کرد و آن‌ها مدعی شدند که اعضای جدید بر ضد دین عمل می‌کنند. درحالی‌که مسئله اصلی در رابطه با مراسم اربعین، دور زدن قانون و بی‌قانونی است و نه اصل برگزاری آن.

به نظر می‌رسد، نکته‌ای که دلواپسان آن را نادیده گرفته‌اند، عملکرد نادرست اعضای پیشین است و با این نگاه، از اصل موضوع که بی‌قانونی و پایبند نبودن به تعهدات است، بازمانده‌اند و در این میان انگشت اتهام را به سمت کسانی می‌گیرند که با این‌گونه دورزن در قانون مخالف‌اند.

با اندکی تفکر می‌توان فهمید، ضربه اصلی به اسلام را کسانی وارد می‌کنند که با استفاده از این نام به بی‌قانونی روی می‌آورند و بااین‌وجود همچنان تمام‌قد از اقدامات خود دفاع می‌کنند.

در این میان، آنچه بار بی‌قانونی شهرداری گذشته را، درباره مراسم اربعین سنگین‌تر می‌کند، تفاوت‌هایی است که در گزارش عملکرد شهرداری در این رابطه و ادعای برخی معاونان شهرداری وجود دارد. در گزارش عملکرد شهرداری درباره مراسم اربعین، به ساخت‌وساز مدرسه در عراق و نجف، به‌طور واضح اشاره‌شده است، درحالی‌که معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، در اظهاراتش درباره عملکرد شهرداری در اربعین، ادعا کرده بود که هیچ ساخت‌وسازی در نجف و عراق صورت نگرفته و تنها، مدارس موجود، برای اسکان بهتر تجهیز شده‌اند.

این تفاوت فاحش در گزارش عملکرد و ادعای معاون شهرداری، گمان را درباره بی‌قانونی و تخلف بیشتر می‌کند و پرونده دیگری را به پرونده تخلفات پیشین قالیباف اضافه می‌کند.

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای پنجم شهر تهران، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره ابهامات پیرامون مخارج اربعین و توسط شهردار سابق گفت: در خصوص اربعین، سؤالات و ابهاماتی زیادی وجود دارد که در شورا هم مطرح‌شده و آقای عبداللهی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، باید پاسخگوی این ابهامات باشد.

او ادامه داد: آنچه در این رابطه اهمیت دارد این است که ما تمامی دیدگاه‌ها را در قالب سؤال از آقای عبداللهی مطرح می‌کنیم. سؤالات ما از ایشان در رابطه با قوانینی است که مشخصاً به ما اجازه می‌دهد که بودجه تهران در کجا هزینه شود. درواقع سؤالات ما از آقای عبداللهی، در دو بخش مطرح می‌شود، ابتدا برنامه امسال ستاد اربعین است که بنا بر بودجه مصوب، باید نحوه هزینه، نوع هزینه و جایگاه مصرف آن مشخص شود که تاکنون هیچ گزارشی دراین‌باره داده نشده؛ و دوم، پرسش درباره بودجه سال گذشته اربعین و هزینه‌های مربوط به آن است. باید جزییات این مخارج به‌طور کامل، مشخص شود. باید به‌طور شفاف مشخص شود که چرا بودجه ۱۵ میلیاردی اربعین در سال گذشته، ۴۰ میلیارد مصرف‌شده است.

نژاد بهرام افزود: آنچه مشخص و نمایان است، ارادت خاصه ما به حضرت اباعبدالله است، اما جایگاه نظارتی ما، به‌گونه‌ای است که مردم انتظار شفاف‌سازی دارند. ما به‌عنوان عضو شورای شهر، وظیفه‌داریم این اقدامات را پیگیری کنیم و ما در شورای شهر، سعی داریم که اقدامات هر چه‌بهتر و شفاف‌تر انجام شود.

با توجه به بحران مالی موجود در شهرداری و مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومانی که باید در پایان این ماه، بابت حقوق و مزایا و سنوات، توسط شهرداری پرداخت شود، به نظر می‌رسد، بودجه ۱۰ میلیاردی شهرداری برای مخارج اربعین، بار مالی سنگینی را بر بحران گذشته وارد کند و این در حالی است که شهردار تهران، از برگزاری کامل مراسم اربعین خبر داده است.

نژاد بهرام در این رابطه گفت: نکته مهمی که در بودجه مخارج اربعین وجود دارد، این است که بخشی از بودجه، مردمی تامین می‌شود و درواقع اهدایی مردمی است و رویکرد ما نیز در این زمینه، مشارکت مردمی است. تمامی مراسم اباعبدالله غیردولتی برگزار می‌شود و در این کار کسی حقوقی دریافت نمی‌کند.

او اضافه کرد: ممکن است ظرفیت مالی برای این مخارج، برای مثال، ۱۰ میلیارد تومان باشد، اما ۵ میلیارد تومان از این مبلغ، با کمک‌های مردمی تامین شود.

نژاد بهرام در خصوص حدود اختیارات شهرداری تهران در مخارج مربوط به مراسم اربعین بر تخصصی بود کار شورا و شهرداری تأکید کرد و گفت: تلاش ما این است که در مراسم اربعین شهرداری در حوزه تخصصی خودش کار کند. حوزه‌هایی مثل خدمات شهری و سلامت محیط نه خدمات خوراک و تهیه غذا.

او ادامه داد: اربعین یک ستاد ملی نیز دارد و باید ببینیم سهم شهرداری در این ستاد تا چه اندازه است. دیگر سازمان‌ها نیز، مانند وزارت بهداشت، امور خارجه و... در این ستاد فعال هستند و سهم هر سازمان در این فعالیت مشخص است.

این عضو شورای شهر در پایان، از مهلت ۱۰ روزه به معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خبر داد و گفت: ما سؤالات مطرح‌شده را جهت شفاف‌سازی مخارج سال گذشته، از طریق هیئت‌رئیسه و اداره مصوبات مجلس به آقای عبداللهی تقدیم کرده‌ایم و ایشان به مدت ۱۰ روز فرصت پاسخگویی به سؤالات را دارند و فکر می‌کنم در هفته پیش‌رو، پاسخ‌دهی صورت بگیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
اعضا محترم شورا شهردار محترم تهران به داد منطقه 17 برسید معاونین به پرسنل ظلم میکنند .
نظرات شما
پیشخوان