تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

روند نقد از دولت روحانی در این دوره افزایش می‌یابد/ احتمال عقب‎نشینی اصلاح‎طلبان از حمایت نسبت به دولت

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران تصریح کرد: درصورتی‌که در انتخاب مدیران پس از کابینه و مدیران محلی مقداری هوشیاری از سوی روحانی و دولت او ایجاد نشود اصلاح‌طلبان ازآنجاکه حفظ هویت گفتمان اصلاح‌طلبی خطر قرمزشان به‌حساب می‌آید، ممکن است به‌صورت تاکتیکی به خاطر مصالح ملی از حمایشان نسبت به دولت عقب‌نشینی کنند، اما روند انتقاد و نقد دولت چون در دوره دوم و پایانی قرار دارد به‌طور طبیعی بیشتر خواهد شد.
رویداد۲۴عبدالله ناصری عضو بنیاد باران تصریح کرد: درصورتی‌که در انتخاب مدیران پس از کابینه و مدیران محلی مقداری هوشیاری از سوی روحانی و دولت او ایجاد نشود اصلاح‌طلبان ازآنجاکه حفظ هویت گفتمان اصلاح‌طلبی خطر قرمزشان به‌حساب می‌آید، ممکن است به‌صورت تاکتیکی به خاطر مصالح ملی از حمایشان نسبت به دولت عقب‌نشینی کنند، اما روند انتقاد و نقد دولت چون در دوره دوم و پایانی قرار دارد به‌طور طبیعی بیشتر خواهد شد.

معرفی کابینه از سوی رئیس‌جمهور به کابینه و گرایش او به‌سوی اصولگرایان نگرانی‌هایی را در بین جریان اصلاح‌طلبی به وجود آورده که نمود آن در فضای اجتماعی نشان می‌دهد، بدنه اجتماعی نسبت به این تغییر چرخش حسن روحانی احساس کسانی را پیداکرده‌اند که برای رسیدن به مقصد مورد بازی قرارگرفته است.

البته غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در این رابطه اعتقاد دارد «درست است که حسن روحانی پیش از انتخابات لحن دیگری داشت اما این تغییر لحن قاعده کار است و برای اداره کشور باید به فکر هماهنگی دستگاه‌های مختلف بود.»

اما درصورتی‌که این اظهارنظر کرباسچی درست هم باشد مشخص نیست که قاعده کار حسن روحانی بنا به گفته دبیر کل حزب کارگزاران تا کجا ادامه خواهد یافت زیرا اگر وضع به همین شکل پیش رود و چهار سال دوره ریاست جمهوری او به پایان رسد، فرصت به‌نقد کشیدن رئیس‌جمهور هم از بین می‌رود.

حسن روحانی نیز در نشست تلویزیونی خود مطرح کرد که «نقدها منصفانه‌تر شده است» این کاملاً طبیعی است زیرا رئیس‌جمهوری برای طیف نقاد امتیازاتی قائل شد درحالی‌که در جناح حامی زمانی که این موضوع مطرح می‌شود بلافاصله بحث اصلاح‌طلب و معتدل بودن او به میان می‌آید که باید موردحمایت قرار گیرد، این در حالی است که تا بدین جا نشان داده‌شده که ماهیت رئیس‌جمهور نشان از تمایل به سمت اصولگرایان دارد و حمایت بدون تأکید بر خواسته‌ها راه به‌جایی نخواهد برد.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با چرخش روحانی به سمت اصولگرایان گفت: چرخش رئیس‌جمهور به سمت اصولگرایان را باور ندارم، ضمن آنکه باید به این نکته توجه کرد آقای روحانی از روز اولی که بر سرکار آمد، گفتمان اصلاح‌طلبی داشت و همین امر هم مسببات رشد او را فراهم کرد. تفاوت چشمگیر و معنادار دو رأی در فاصله چهار سال به دلیل نوع گفتمانی بود که با باورهای اصلاح‌طلبی انطباق داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: حسن روحانی همواره بر این نکته تأکید داشته است که به لحاظ سیاسی به جناح خاصی تعلق ندارد و یک فرد فراجناحی محسوب می‌شود. درواقع این همان ادبیات سیاسی معروف آقای هاشمی است که حسن روحانی آن را تکرار کرده و علاوه براین هوشمندانه اطلاع داشته که عقبه اجتماعی و سیاسی که باید او را همراهی کند، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی دارای یک‌فصل مشترک بودند و آن‌هم بحث نجات کشور از بحران هشت‌ساله بود که نجات و باز کردن راه توسعه به‌قدری جدی و وسیع به‌حساب می‌آمد که دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به‌غیراز جریان رادیکال اصولگرایی در آن به هم رسیدند و دغدغه مشترکی به نام منافع ملت پیدا کردند.

ناصری در این رابطه ابراز کرد: به نظر می‌رسد که روند پیش از نتیجه انتخابات را آقای روحانی و دو جریان اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلب در پی خواهند داشت و این مثلث کار خود را ادامه می‌دهد و ثبات آن باعث خواهد شد به عقب برنگردیم و دوران وحشت و تاریکی هشت‌ساله را ملت تجربه نکنند.

این عضو بنیاد باران فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: علیرغم وجود انتقادهایی که درباره بعضی تصمیم‌گیری‌ها یا انتخاب‌های رئیس دولت وجود دارد، اما این مسائل در حدی نیست که یک فرد یا جریان سیاسی منصف مسیری را که آقای روحانی و دولتمردان او برای توسعه کشور و منافع ملت ایرآن‌هموار کرده‌اند را نادیده گیرد.

وی در رابطه با اندازه حمایت از روحانی تصریح کرد: زمانی که اصلاح‌طلبان در سال 92 از آقای روحانی حمایت به عمل آوردند او یک شخصیت عضو تشکیلات اصولگرا بود و اصلاح‌طلبان وی را بر نامزد خود ترجیح دادند و این تنها به دلیل حفظ منافع ملت و مصالح ملی کشور اتفاق افتاد. امروز تا حدود زیادی دغدغه‌های اصلاح‌طلبان برطرف شده و حتماً بعضی از انتقادها در حوزه انتخاب وزیر یا مدیران ارشد کابینه در دولت اول هم از ناحیه اصلاح‌طلبان وجود داشت، اما این هرگز دلیل نشد که حمایت از او از دوش اصلاح‌طلبان برداشته شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: درصورتی‌که در انتخاب مدیران پس از کابینه و مدیران محلی مقداری هوشیاری از سوی روحانی و دولت او ایجاد نشود اصلاح‌طلبان ازآنجاکه حفظ هویت گفتمان اصلاح‌طلبی خطر قرمزشان به‌حساب می‌آید، ممکن است به‌صورت تاکتیکی به خاطر مصالح ملی عقب‌نشینی کنند، اما روند انتقاد و نقد دولت چون در دوره دوم و پایانی قرار دارد به‌طور طبیعی بیشتر خواهد شد.

ناصری در این رابطه تصریح کرد: امروز دیگر مانند دو دهه قبل جوانان اصلاح‌طلب و جامعه مطالبه گر که در عرصه سیاست حضور دارند و عملکرد دولت را رصد می‌کنند و در جلسات تشکیلات حزبی الزاماً حاضر نیستند تا با تصمیم شورای سیاسی یا شورای دیگری عملکرد خود را هماهنگ کنند، به دلیل وجود پدیده‌ای به نام فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به همان صورت که 29 اردیبهشت را رقم زدند، ممکن است حتی خارج از خواست و اراده بزرگان اصلاح‌طلب، در برابر رفتار و عملکرد آقای روحانی قرار گیرند واو را با شرایط سخت و دشواری روبرو کند.

این عضو بنیاد باران در این خصوص که احتمال قرار گرفتن جوانان در برابر اصلاح‌طلبآن‌هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که جوانان از سال 92 به این‌ور خواسته‌هایی داشته‌اند و به امید تحقق آرزوهای خود وارد صحنه شدند.

وی در ادامه گفت: برخی از مطالبات جوانان منحصربه‌فرد بوده که در دایره مطالبات شخصی آنان هم سرنوشت خودشان به‌عنوان نسل آینده کشور و هم برای چشم‌اندازی که در سال 92 ترسیم کردند، موردنظر است؛ بنابراین به خاطر نگاهی که ایجادشده و یا تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی که در فضای مجازی و غیرمجازی پیش می‌رود که آقای روحانی تغییر رویکرد به سمت اصولگرایان داده، اگر دولت و رئیس‌جمهور برای آن‌یک تدبیر اقناع‌سازی در نظر نگیرند، در آینده او را با مشکل روبرو خواهد کرد.
نظرات شما
پیشخوان