تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آمریکا از برجام خارج نمی‎شود/ منافع اتحادیه اروپا در همکاری با آمریکا نیست

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در فضای امروز منافع اتحادیه اروپا اقتضا نمی‌کند که با آمریکایی‌ها همراه شوند زیرا مستندات بین‌المللی برای ادعاهای مطرح‌شده در دست نیست و آمریکایی‌ها موفق نشدند به‌مانند گذشته با زرنگی و شارلاتان بازی این مستندات را به تولید درآورند.
رویداد۲۴-حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در فضای امروز منافع اتحادیه اروپا اقتضا نمی‌کند که با آمریکایی‌ها همراه شوند زیرا مستندات بین‌المللی برای ادعاهای مطرح‌شده در دست نیست و آمریکایی‌ها موفق نشدند به‌مانند گذشته با زرنگی و شارلاتان بازی این مستندات را تولید کنند.

توافق برجام بین ایران و کشورهای 1+5 ازجمله توافق‌های موفقی بود که بین چند کشور قدرتمند به نتیجه رسید، اما باروی کار آمدن دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا و ساز ناکوک او که در قالب تهدید مطرح می‌شد سرنوشت برجام مبهم شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا بارها تهدید به خروج از این توافق بین‌المللی را مطرح کرده و برای به سرانجام رسیدن این ادعا نیکی هیلی، سفیر ایالات‌متحده آمریکا در سازمان ملل متحد با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دیدار داشته که نتیجه‌ای برای آن‌ها به دنبال نداشت. درواقع آمریکایی‌ها به دنبال متحدانی در رابطه با عدم پایبندی ایران به این توافق بین‌المللی هستند تا بتوانند یکی از شعاری‌های ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری را به سرانجام برسانند.

 در همین رابطه سؤال پیش می‌آید که در صورت خروج آمریکا از برجام بهترین واکنش ایران چه باید باشد؟ علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اشپیگل گفته بود که «حتی در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران می‌خواهد به اجرای این توافق ادامه دهد. او هشدار داد که در صورت از میان رفتن توافق هسته‌ای، این مسئله می‌تواند به رقابت تسلیحاتی هسته‌ای منجر شود.» اما کمال خرازی، وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات در رابطه با سرنوشت برجام در صورت روی دادن این اتفاق بر این اعتقاد است که در صورت خروج آمریکا از برجام، برجامی باقی نخواهد ماند و باید سیاست‌های گذشته را دنبال کرد.

بحث دیگر در این رابطه اتخاذ سیاست اروپایی‌ها پس از خروج احتمالی آمریکایی‌ها از برجام است و باوجودآنکه آن‌ها اعلام کرده‌اند که از این توافق هسته‌ای حمایت به عمل می‌آورند ولی هنوز مشخص نیست که پس از خروج آمریکا، اروپایی‌ها به چه نتیجه‌ای خواهند رسید.

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با واکنش ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گفت: قرائن و شواهد نشان می‌دهد که آمریکا از برجام خارج نخواهد شد، آمریکایی‌ها همان‌طور که باب کروکر، سناتور آمریکایی مطرح کرد به دنبال به وجود آوردن شرایطی برای ایران هستند تا ناقض برجام باشد زیرا آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند خروج از این توافق هسته‌ای هزینه زیادی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به وجود این احتمال تصریح کرد: درصورتی‌که آمریکایی‌ها ازبرجام خارج شوند زمینه را برای انجام مجموعه اقداماتی از سوی ایران در راستای منافع خود فراهم می‌کنند که یکی از آن‌ها احتمالاً تجدیدنظر در محدودیت‌ها، کنترل‌ها و نظارت‌ها خواهد بود که توسط آژانس اعمال می‌شود. ایران با توجه به محتوای برجام این کنترل‌ها را پذیرفته و اگر قرار باشد آن بخش از تعهدات آمریکا در رابطه با برجام انجام نشود و در عمل آن را بی‌خاصیت کند قاعدتاً به سمت برداشتن محدودیت‌ها برای حفظ منافع خود می‌رود.

این تحلیلگرمسائل سیاست خارجی در این خصوص افزود: در صورت خروج آمریکا از برجام، این کشور در عمل مسیر خود را از اتحادیه اروپا، چین و روسیه جدا کرده و طرف‌های تجاری اصلی ایران مانند کره جنوبی، هند و کشورهای اتحادیه اروپا هم با آمریکا همراهی نخواهند کرد بنابراین در این احتمال مطرح‌شده که نمی‌توان امکان آن را رد کرد ایران باید با آژانس برای قرارداد جدیدی بر اساس معاهده NPT وارد مذاکره شود.

بهشتی پور در رابطه با این گفته برخی کارشناسان که اروپایی‌ها به دلیل وابستگی اقتصادی به آمریکا درنهایت درباره برجام تسلیم خواهند شد، بیان کرد: نشانه‌ای از این مسئله دیده نمی‌شود. پیش از اینکه آمریکا یعنی از سال 2001 پرونده‌سازی هسته‌ای علیه ایران را شروع کرد، نمایندگان مجلس این کشور تلاش فراوانی به کار بستند تا اروپایی‌ها را با خود همراه سازند و مشخصاً در این رابطه می‌توان به تلاش‌های سناتورآلفونسو داماتو اشاره کرد، اما موفق نشدند زیرا آمریکا نتوانست در این پرونده‌سازی یکسری مستندات به دست آورد.

 وی در ادامه توضیح داد: زمانی که در سازمان اطلاعاتی به همکاری آمریکا علیه ایران پرونده‌سازی صورت گرفت، همراهی‌هایی با این کشور در شورای حکام آژانس صورت گرفت و آن‌ها موفق شدند 12 قطعنامه در طی چند سال علیه ایران به تصویب برسانند که قطعنامه‌های شورای امنیت هم به دنبال آن صادر شد که از همه مهمتر PMD (ابعاد احتمالی نظامی) بود که در 66 بند علیه ایران در این رابطه پرونده‌سازی کرده بودند. در این موارد با آمریکا همراهی صورت گرفت ولی بعد از برجام تمام این‌ها ملغی شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در ادامه ابراز کرد: در فضای امروز منافع اتحادیه اروپا اقتضا نمی‌کند که با آمریکایی‌ها همراه شوند زیرا مستندات بین‌المللی برای ادعاهای مطرح‌شده در دست نیست و آمریکایی‌ها موفق نشدند به‌مانند گذشته با زرنگی و شارلاتان بازی این مستندات را به تولید درآورند.

بهشتی پور درباره از بین رفتن برجام در صورت خروج آمریکا از آن اظهار داشت: این تفکر بدین منظور مطرح‌شده که بخش عمده‌ای از انتظارات اجرا برجام به تعهدات آمریکایی‌ها مربوط می‌شود و درصورتی‌که آمریکا ازبرجام خارج شود تعهدات هم اجرا نخواهد شد و در چنین حالتی برجام بی‌خاصیت می‌شود. ولی این اظهارنظر قابل‌تأمل است زیرا برجام یک سند بین‌المللی است و دوجانبه بین ایران و آمریکا محسوب نمی‌شود.

وی در این رابطه افزود: سند بین‌المللی خروج آمریکا از برجام موجب رسوایی این کشور می‌شود زیرا زمانی که آمریکا از پیمان پاریس خارج شد آقای ترامپ باوجودآنکه پول فراوانی برای شرکت‌های آمریکایی تولید کرد، اما برای مردم کشور خود یک رسوایی به وجود آورد زیرا با این سیاست کره زمین را نابود می‌شود، در خصوص برجام هم همین اتفاق خواهد افتاد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این خصوص یادآور شد: آمریکا به‌صورت بالقوه می‌تواند این کار را انجام دهد، اما باید هزینه بپردازد و اجرا آن راحت نیست زیرا درصورتی‌که تمام تعهدات خود را زیر پا گذارد، ایران به دلیل عدم پایبندی آمریکا ضرورتی برای اجرا تعهدات خود نمی‌بیند. برخی به‌گونه‌ای راجع به برجام صحبت می‌کنند که ایران تمام‌کارهای مربوطه را انجام داده و هیچ کاری از او برنمی‌آید ولی آمریکا با زرنگی می‌تواند هر کاری را علیه او انجام دهد که چنین نیست.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: NPT یک پیمان بین‌المللی است که ایران آن را پذیرفته و در چهارچوب آن نظارت‌ها را قبول کرده، درصورتی‌که این اتفاق روی دهد دنیا آمریکا را محکوم خواهد کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان