تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶

المپیادهای علمی دانشجویی گامی در جهت دستیابی به مرجعیت علمی است

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحولات آموزش پزشکی جهان و برنامه های تحول آموزش پزشکی ایران برای همسویی با این تغییرات افزود: دانشجویان در اجرای این برنامه ها نقش مهمی دارند و لازم است در برنامه هایی مانند المپیادهای علمی با این مفاهیم بیشتر آشنا شوند.

رویداد۲۴-قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحولات آموزش پزشکی جهان و برنامه های تحول آموزش پزشکی ایران برای همسویی با این تغییرات افزود: دانشجویان در اجرای این برنامه ها نقش مهمی دارند و لازم است در برنامه هایی مانند المپیادهای علمی با این مفاهیم بیشتر آشنا شوند.حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در اختتامیه نهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی که دیروز برگزار شد گفت: دانشجویان علوم پزشکی کشور آینده سازان نظام سلامت هستند و باید مهارت های مدیریتی آنها تقویت شود.

 
 اکبری با اشاره به اهمیت حوزه آموزش علوم پزشکی اظهار داشت: این حوزه مسئولیت تربیت نیروی انسانی نظام سلامت را بر عهده دارد و کیفیت ارائه خدمات پزشکی کشور در گرو عملکرد خوب حوزه آموزش است.
 
قائم مقام معاون آموزشی خاطرنشان کرد: آموزش علوم پزشکی در دنیا با تغییراتی مواجه است و کشور ما نیز باید همپای سایر کشورها در این مسیر حرکت کند.
 
وی اضافه کرد:‌ دانشجویان علوم پزشکی در دنیا در کنار تمامی دروسی که می آموزند با مهارت های مدیریت، حل مسئله و تصمیم گیری و مدیریت هزینه های نظام سلامت نیز آشنا می شوند. این موضوعی است که هم در سیستم آموزشی ما باید مورد توجه قرار گیرد و هم دانشجویان عزیز باید به دنبال یادگیری چنین مفاهیمی باشند، که المپیادهای علمی فرصت خوبی را برای این زمینه ها فراهم می کند.
 
اکبری به سیر حرکت آموزش در جهان به سمت آموزش های مجازی و همچنین اهمیت توسعه بین المللی آموزش در دنیا اشاره کرد و افزود: در کشور ما نیز برای همسویی با این تحول های جهانی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شده و حدود 3 سال است که در دانشگاهها در حال اجرا است.
 
قائم مقام معاون آموزشی تاکید کرد: سعی شده تا در المپیادهای علمی و همچنین جشنواره های شهید مطهری دانشجویان بیشتر با مفاهیم مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آشنا شوند.
 
وی با بیان عناوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: خوشبختانه اجرای این بسته ها دستاوردهای زیادی برای حوزه آموزش داشته و تلاش های زیادی هم چه در وزارت بهداشت و چه در دانشگاهها برای اجرای این بسته ها صورت گرفته است.
 
 اکبری اظهار داشت: دستیابی به مرجعیت علمی هدفی است که مقام معظم رهبری برای تمام ارکان کشور ترسیم فرموده اند و اولین بسته از سری بسته های تحول نیز به این موضوع اختصاص یافته است.

 

وی به برخی گام های برداشته شده در راستای این بسته نظیر راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی،‌تدوین کتب مرجع، سامانه واژه شناسی آموزش علوم پزشکی و برگزاری جشنواره های شهیدمطهری اشاره کرد و گفت:‌المپیادهای علمی اقدام خوبی است که می تواند بستری برای رشد دانشجویان فراهم کند و از این طریق زمینه دستیابی به مرجعیت علمی را در کشور تسهیل نماید.
 
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: یکی از وظایف حوزه آموزش پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه است و باتوجه به نیازهای کشور اقداماتی مانند راه اندازی تخصص پزشک خانواده و راه اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی برای ارائه آموزش های کوتاه مدت به افراد در حوزه علوم پزشکی صورت گرفته است. همچنین نیازهای کشور به نیروی انسانی تا سال 1404 برآورد شده و از این پس تربیت نیروی انسانی مناطق آمایشی متناسب با نیازهای هر منطقه صورت می گیرد.
 
 اکبری به دیگر دستاوردهای حاصل از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد . افزود: دانشجویان عزیز در نهمین دوره المپیاد علمی در 5 حیطه مختلف به رقابت پرداخته اند و سالیانه طوری برنامه ریزی میشود که مهارت های حل مسئله، تصمیم گیری، مدیریت و ... در دانشجویان علوم پزشکی تقویت شود.
 
وی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری نهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و تبریک به افراد و دانشگاههایی که موفق به کسب رتبه در این المپیاد شده اند گفت:‌امیدواریم دانشجویان علوم پزشکی کشور از بسترهایی مانند المپیاد استفاده کنند و از طریق آشنایی با مباحث آموزش علوم پزشکی و پژوهش در این حوزه مدیران توانمندی برای آینده نظام سلامت کشور باشند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان