تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

سازمان محیط‌زیست به عمد یا سهو، عقب نگه داشته شده/اگر مدیرکل استانی نتواند با اختیارات خود مکاتبه ساده انجام دهد باید استعفا دهد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان به عمد یا سهو، عقب نگه داشته شده است و قاعدتا باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت‌هایی با رئیس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و خزانه داشتم.

رویداد۲۴-معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان به عمد یا سهو، عقب نگه داشته شده است و قاعدتا باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت‌هایی با رئیس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و خزانه داشتم.عیسی کلانتری (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) در مراسم تودیع و معارفه معاون محیط‌زیست انسانی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: باتوجه به بررسی‌های بودجه‌ای که داشتم، تنها انگیزه برای خدمت و کار در این حوزه، عشق به محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تمام کسانی که در حوزه محیط زیست کار می‌کنند با توجه به علاقه خود در این حوزه کار می‌کنند. به همین دلیل تعداد نهادهای مدنی و سمن‌های حوزه محیط‌زیست که در سراسر کشور فعال هستند از سمن‌های دیگر حوزه‌ها حتی حوزه سیاسی بیشتر است.

وی با اشاره به جلسات خود و مدیران ستادی و استانی، اظهار کرد: غیر از استضعاف سازمان حفاظت محیط زیست، 28 نفر از 31 مدیر استانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل آن‌ها چیست، گفتند سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل عدم تفویض اختیار به استان‌ها نخستین مشکل است.

کلانتری ادامه داد: به همین دلیل گفتم مدیران استانی از این پس با اختیار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استان‌ها مدیریت و فعالیت کنند. زیرا اگر مدیرکل استانی ما نتواند با اختیارات خود یک مکاتبه ساده هم انجام دهد باید استعفا دهد.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به عدم تناسب پرداخت در ستاد و استان‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست داشت و گفت: سازمان به عمد یا سهو، عقب نگه داشته شده است و قاعدتا باید از این حالت بیرون بیاید و به همین منظور صحبت‌هایی با رئیس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و خزانه داشتم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با توجه به اینکه مبنای بودجه سال آینده کاهش پنج درصدی بودجه جاری است، می‌توان امیدوار بود که مشکلات سازمان تا حدودی مرتفع می‌شود.

کلانتری درباره مسعود تجریشی گزینه منصوب خود در معاونت محیط زیست انسانی، گفت: تجریشی از جمله نیروهایی است که در جمهوری اسلامی کم داریم. کسی که به خاطر تعهد به پروژه احیای دریاچه ارومیه از ریاست دانشگاه صنعتی شریف صرفنظر کرد.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری تعهد رئیس دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام بررسی‌ها برای این اقدام ظرف شش ماه، خاطرنشان کرد: وقتی به عنوان رئیس ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه انتخاب شدم، بررسی‌های بسیاری انجام دادم که کار را به چه کسی بدهم چون من متخصص امر نبودم و به همین دلیل کار را با محوریت دانشگاه شریف و تجریشی و همکاری دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، ارومیه و امیرکبیر  جلو بردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نهایتا در شش ماه با بیش از 650 کارشناس و متخصص که 70 نفر آن ها از کشورهای خارجی به اجماع رسیدیم و برنامه احیای دریاچه تدوین شد.

وی افزود: در حال حاضر برای احیای دریاچه مشکلی نیست و فقط باید بودجه 20 هزار میلیارد تومانی آن که 40 برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست است و تا الان حدود دو هزار میلیارد آن پرداخت شده، به طور کامل تامین و تخصیص شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: محیط زیست نباید به گونه‌ای رفتار کند که در نگاه دولت، مجلس و مردم به عنوان مانعی برای توسعه و اشتغال باشد بلکه باید با نگاه توسعه متوازن هم توسعه و اشتغال و هم حفظ محیط زیست را تامین کرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست هم می توان از همین شیوه نظارتی برای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های خودروسازی استفاده کرد و البته این کار به دلیل ضعف کارشناسی و بودجه‌ای سازمان باید با بهره گیری از توان دانشگاه‌ها صورت پذیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: محیط زیست سالم حق مسلم مردم است و برای تامین این حق مسلم باید توان نظارتی سازمان را تقویت کنیم.

وی با اشاره به انتصاب سعید متصدی به سمت مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: همه باید کمک کنید تا به حفظ محیط زیست در کنار توسعه اشتغال و اقتصاد دست پیدا کنیم

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان