تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ خبر داد

گزارش عملکرد موسسه «نور» روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موسسه مالی اعتباری نور از حدود ۵ سال گذشته گرفتار مشکلات عدیده‌ای شده است، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه شاهد کاسپین و آرمان دیگری نباشیم تاکید کرد که « از رئیس‌کل بانک مرکزی و هیئت‌مدیره موسسه نور درخواست کردیم تا در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس پس از تعطیلات، حتماً گزارشی را در خصوص عملکرد این موسسه به مجلس ارائه دهند.»
رویداد۲۴یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موسسه مالی اعتباری نور از حدود ۵ سال گذشته گرفتار مشکلات عدیده‌ای شده است، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه شاهد کاسپین و آرمان دیگری نباشیم تاکید کرد که «از رئیس‌کل بانک مرکزی و هیئت‌مدیره موسسه نور درخواست کردیم تا در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس پس از تعطیلات، حتماً گزارشی را در خصوص عملکرد این موسسه به مجلس ارائه دهند.»

انگار که همیشه پای یک تخلف در میان است، از مؤسسات مالی و اعتباری تا بانک‌ها و شرکت‌ها، تخلفاتی که در چند سال اخیر به‌ویژه چند ماه اخیر داد همه را درآورده است و حواشی زیادی را به دنبال داشته و البته گام‌های مثبتی نیز در این زمینه از سوی مسئولان برداشته‌شده است؛ اما اینکه قرار است این سوءاستفاده‌ها و سوءمدیریت‌ها تا کجا ادامه داشته باشد سؤالی است که ذهن بسیاری را مشغول کرده است.

مدت زیادی نیست که مؤسسات مالی و اعتباری همچون کاسپین و آرمان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند و صدای ورشکستگی آن‌ها به گوش همه رسیده است، موضوعی که حتی به یکی از سوژه‌های داغ مناظرات انتخاباتی هم تبدیل‌شده بود.

مردمی که با اعتماد کامل سپرده‌های خود را در این مؤسسات و با امید دریافت سود بیشتر به امانت گذاشتند اما تخلفات و سوء مدیریت‌ها امید همه‌ی سپرده‌گذاران را ناامید کرد.

موسسه مالی و اعتباری نور نیز یکی از همین مؤسساتی بود که مدتی است دچار مشکلات و تخلفات عمده‌ و عدیده‌ای  شده است تا جایی که رئیس‌کل بانک مرکزی هم به این تخلفات واکنش نشان داد و قول پیگیری‌های لازم در این خصوص را هم داد.

برگزاری زودتر از موعد جلسه مجمع عمومی، دادن وام‌های کلان با سود 2 درصد و کمتر به نزدیکان هیات مدیره، انتصابات و دریافتی‌های نامتعارف همه و همه گوشه‌ای از تخلفات موسسه نور است که همچنان در حال ادامه فعالیت است. نمایندگان مجلس اما آرام ننشستند و طی مصوبه‌ای اختیارات بانک مرکزی را برای نظارت بیشتر بر این مؤسسات افزایش دادند.

بانک مرکزی سخت‎گیری‌های لازم را داشته باشد
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به معضلات و مشکلات مؤسسات مالی همچون نور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که گریبان گیر این مؤسسات مالی و اعتباری شده این است که به اطرافیان و نورچشمی‌ها وام‌هایی با سود صفر یا 2 درصد پرداخت می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا نتوانند پاسخگوی سپرده‌گذاران خود باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از همان نجومی بگیران که مدیران برخی از بانک‌ها نیز بودند علاوه بر حقوق‌های نجومی خود، هرکدام 500 میلیون تومان وام با سود صفر یا دو درصد نیز دریافت کردند که همین امر باعث شد تا مشکلاتی برای مؤسسات مالی، بانک‌ها شرکت‌های بیمه و صندوق توسعه ملی نیز ایجاد شود.

لارگانی بابیان اینکه بانک مرکزی در این‌گونه موارد باید نظارت‌ها خود را جدی‌تر کند، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید مراقب سوء استفاده‌گران باشد؛ به‌طور مثال نباید این‌گونه باشد فردی که به‌یک‌باره مدیرعامل می‌شود بخواهد به نزدیکان و اطرافیان خود وام‌های کلان با سودهای پایین پرداخت کند و در آن‌سو مردم برای گرفتن وام‌‌های کم با سختگیری و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند؛ متأسفانه شاهد هستیم که سختگیری‌های بسیاری در خصوص ضامن یا فیش کسر از حقوق برای وام‌گیرندگان اعمال می‌شود، اما وام‌های کلان را بعضاً بدون وثیقه پرداخت می‌کنند.

او با اشاره به نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌های مردم و سپرده‌گذاران نسبت به مؤسسات مالی و اعتباری گفت: توصیه می‌کنم بانک مرکزی نظارت و دقت خود را در این خصوص افزایش دهد و پیش از آنکه این مؤسسات ریشه بدوانند و شعبه‌های بسیاری را در سطح کشور تأسیس کنند، روند قانونی برای گرفتن مجوز را طی کنند و سختگیری‌های لازم برای آن‌ها حتماً صورت بگیرد و بعدازآن اجازه دهند که یک موسسه شروع به زدن شعبه کند.

نمایندگان اختیارات سیف را افزایش دادند
معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تخلفات اخیر مؤسسات مالی و اعتباری در گفت‌وگو با رویداد۲۴  گفت: در برنامه ششم توسعه 6 ماده را در مجلس به تصویب رساندیم که اختیارات بانک مرکزی را در نظارت‌ها بیشتر کرده است. البته ما نمایندگان از رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست کردیم که با شروع دولت دوازدهم این نظارت‌ها به‌صورت کامل و دقیق اجرا شود.

آقاپور بابیان اینکه در مصوبه اخیر دست بانک مرکزی را در اختیارات بازتر کرده‌ایم خاطرنشان کرد: یکی از مؤسساتی که نظارت خوب و دقیقی بر آن صورت گرفته است موسسه نور است. این موسسه به دلیل این‌که با چند شرکت تعاونی زیان‌ده ادغام‌شده متأسفانه از حدود ۵ سال گذشته گرفتار مشکلات عدیده‌ای شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امیدواریم با نظارت‌های صورت گرفته دیگر شاهد کاسپین‌ها و آرمان‌های دیگری نباشیم، تصریح کرد: خدا را شکر آقای سیف نیز تاکنون همکاری‌های خوبی را داشته‌اند؛ از رئیس‌کل بانک مرکزی و هیئت‌مدیره موسسه نور درخواست کردیم تا در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس پس از تعطیلات، حتماً گزارشی را در  خصوص عملکرد این موسسه به مجلس ارائه دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی بابیان اینکه ما نمی‌خواهیم مچ‌گیری کنیم، گفت: ما به دنبال سخت‌گیری و اذیت کردن نیستیم اما می‌خواهیم به خاطر حق مردم دست‌گیری کنیم زیرا حفاظت از حق و سپرده مردم نیز بر عهده نظام اجرایی کشور است. ما حاضریم به موسسه مالی و اعتباری نور در جهت شفافیت بیشتر کمک کنیم و در مواردی که موانع قانونی وجود دارد کمک‌های لازم را صورت دهیم. اکنون نیز پرونده موسسه نور در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی و پیگیری است.

او بابیان اینکه یکی از بدترین نقاط ضعف، وجود بی‌اعتمادی از سوی مردم به سیستم و نظام بانکی است کشور، یادآور شد: ما همواره باید اعتماد عموم مردم را داشته باشیم. طبیعتاً حکومت و نظامی موفق است که اعتماد مردم را به همراه داشته باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
مسئولین که هیچد غلطی نمی توانند بکنند و فقط باعث دردسر مردم شده اند
محمد طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
2
هربار که گزارشات رویداد را در خصوص تخلفات موسسه نور می خوانم فقط دلم برای سپرده گذارها می سوزه که یه وقت اینها هم مثل بقیه نشن
پاسخ ها
زهرا نوراللهی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
مادرم یه حسابی در موسسه داشت و واقعا دیگه ما ظرفیت این میزان استرس رو نداشتیم و در نهایت برای اینکه به آرامش برسیم تصمیم گرفتیم پول مادرم رو از موسسه خارج کنیم
الان سود کمتری می گیره ولی لااقل دلهره این موسسه رو هم نداره
محمد
|
United States
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
2
وقتی که بانک مرکزی به موسسه ای مجوز رسمی می دهند و قول صیانت از سپرده ها و نظارت می دهد اما در مقابل پول کلانی که ازاین موسسات به عنوان سپرده می گیرد حتی یک ناظر مقیم ندارد و براساس عدم نظارت پول مردم به فنا می رود قبل از حتی مسئولان ان موسسه باید رئیس بانک مرکزی و مسئولین بی عرضه دیگر بازخواست و برکنار شوند زیرا انان نماینده مردم در جهت حفظ حقوق مردم بوده اند و به این اعتماد خیانت کرده اند و با وجود حقوق و امکانات وسیع دولتی همدست دزدان و کلاهبرداران شده اند.
قاسم صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
انشاالله با پیگیری مجلس محترم شاهد کاسپین ها ی دیگری نباشیم
ارشیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
0
0
منم حساب داشتم بستم از ترسم یه بوهایی میاد ازاین نور
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
1
منم حساب دارم توی نور اما هیچوقت نبستم و نمیبندم حسابم رو
تا جایی که من تحقیق کردم موسسه نور خیلی هم قوی داره کار میکنه و توی خیلی جاها سرمایه گذاری کرده
از خیلی از این بانک ها هم بهتره و صد البته پرسنل بسیار با ادب و خوبی داره و از خیلی از بانک ها بهتر هستن
خیلی از بانک های دولتی و نیمه دولتی سلام آدم رو هم جواب نمیدن

من به شخصه با تحقیق بسیار سپرده خودم رو سالها باز کردم و همیشه برای اینا حرف بوده اما دیدیم که طی این همه سال مشکلی نداشتن و ندارن

حالا هرکی هم پولشو گرفت مشکلی نیست اما بعد از گذشت چند سال میبینین که اینا هی دارن بهتر و بهتر میشن
نظرات شما
پیشخوان