تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

سرطان تخمدان مهمترین عامل مرگ و میر در زنان/گسترش سرطان دهانه رحم در سال‌های اخیر/ دولت برنامه‌ای برای واکسیناسیون ندارد

عضو هیات مدیره انجمن سرطان زنان با بیان اینکه شیوع سرطان دهانه رحم در حال افزایش است، سرطان تخمدان را مهمترین عامل مرگ و میر در بین سرطان‌های زنان عنوان کرد.

رویداد۲۴-عضو هیات مدیره انجمن سرطان زنان با بیان اینکه شیوع سرطان دهانه رحم در حال افزایش است، سرطان تخمدان را مهمترین عامل مرگ و میر در بین سرطان‌های زنان عنوان کرد.اعظم سادات موسوی درباره شایع‌ترین سرطان‌های زنان در کشور اظهار کرد: سرطان پستان همچنان در صدر شایع‌ترین سرطان‌های زنان قرار دارد و پس از آن سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان و رحم نیز از سرطان‌هایی هستند که شیوع آن در زنان بالاست.

گسترش سرطان دهانه رحم در سال‌های اخیر

او با اشاره به تغییر مهمی که درباره سرطان‌‌های زنان در حال وقوع است، گفت: به نظر می‌رسد آمار درگیری با ویروس اچ‌پی‌وی یا ویروس پاپیلومای انسانی که عامل سرطان دهانه رحم است در سال‌های اخیر گسترش بیشتری پیدا کرده است. براساس مطالعات انجمن متخصصان زنان و مامایی شیوع این درگیری با عفونت اچ‌پی‌وی در جامعه زنان ایران مشابه با دیگر کشورهای جهان مانند کشورهای اروپایی برآورد شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد زنان به ویروس این بیماری مبتلا هستند در حالی که در گذشته این آمار حدود ۷ درصد بود، خاطرنشان کرد: این آمار زنگ خطری است، چرا که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، می‌تواند در ۱۰ سال آینده شیوع بیماری سرطانه دهانه رحم را در کشور زیاد کند.

تغییر در رفتارهای جنسی عامل موثر در سرطان دهانه رحم

موسوی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری سرطان دهانه رحم گفت: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری روابط جنسی است، البته ممکن است از طریق تماس‌های پوستی نیز ویروس این بیماری منتقل شود، اما همانطور که گفته شد؛ تغییر در رفتارهای جنسی مهمترین عامل در شیوع این بیماری است .در واقع سرطان دهانه رحم اگرچه یک سرطان است، اما عمدتا ناشی از یک بیماری مقاربتی است. بنابراین اگر این ویروس تشخیص و درمان نشود کم کم پیشرفت کرده و جایگزین سلول‌های دهانه رحم می‌شود و به سمت سلول‌های تومورال پیش می‌رود.

او با بیان اینکه ویروس این بیماری می‌تواند از طریق مردان به زنان نیز منتقل شود، گفت: ویروس این بیماری هم در زنان و هم در مردان وجود دارد، البته ممکن است در مردها علائم بالینی نداشته باشد، اما می‌تواند در آن‌ها باعث بروز سرطان‌هایی مانند سرطان مقعد و سرطان دهان شود. البته آمارهای جهانی نشان از افزایش شیوع بیماری‌ها در مردان براثر ویروس اچ‌پی‌وی دارد. در ایران نیز آمار دقیقی از این بیماری در مردان وجود ندارد، اما در زنان این بیماری به دلیل رفتارهای جنسی پرخطر، روش‌های مختلف سکس و تعدد پارتنرها در حال افزایش است.

واکسیناسیون مهمترین راه پیشگیری سرطان دهانه رحم

رییس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران درباره راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم نیز گفت: خوشبختانه در سال ۲۰۰۶ واکسنی برای مقابله با سرطان دهانه رحم تولید شد و براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی تمام دختران بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سال و پسران ۱۶ ساله باید این واکسن را دریافت کنند. این واکسن در بسیاری از کشورها به عنوان واکسناسیون ملی لحاظ شده، اما متاسفانه در کشور ما هنوز به عنوان واکسیناسیون ملی انجام نمی‌شود.

موسوی با بیان اینکه در ایران بسیاری از افراد با این واکسن آشنایی ندارند، گفت: هزینه این واکسن در ایران بسیار بالاست، از همین‌رو پوشش واکسنی خوبی در این زمینه در کشور ما وجود ندارد در حالی‌که در تمامی کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی کشورهای منطقه مانند دبی، عربستان سعودی این واکسن جزئی از واکسیناسیون ملی است.

دولت برنامه‌ای در زمینه واکسیناسیون سرطان دهانه رحم ندارد

او با اشاره به اینکه این واکسن وارداتی است، گفت: شرکت‌های تولید کننده این واکسن اعلام کرده‌اند که اگر میزان مصرف این واکسن در کشورها بالا باشد می‌توانند قیمت را شکسته و آن را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند، اما متاسفانه دولت این موضوع را هنوز در برنامه‌های سلامت خود قرار نداده و بنابراین اقدامی هم در این زمینه انجام نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن سرطان‌های زنان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است؛ در صورتی که اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد، در چند سال آینده سرطان دهانه رحم به یکی از شایع‌ترین سرطان‌های زنان در ایران تبدیل شود.

موسوی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل رفتارهای جنسی که نسل گذشته داشت، این بیماری در ایران شیوع بسیار کمی داشت، ادامه داد: از زمان درگیری این ویروس در بدن تا بروز سرطان ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد و این بیماری تا زمان بروز آن هیچ نوع علائمی ندارد، بنابراین می‌توان در این فاصله زمانی ۱۵ ساله غربالگری صورت گیرد.

آمار مبتلایان به ویروس اچ‌پی‌وی ۱۲ درصد است

او تاکید کرد: سرطان دهانه رحم از سرطان‌هایی است که در صورتی که به موقع تشخیص داده شود قابل ریشه‌کنی است، اما اگر از مرحله اولیه خارج شود، کنترل بیماری بسیار مشکل و غیرممکن است و از آنجا که فرد مبتلا به سرطان دهانه رحم همه ارگان‌هایش مانند قلب و .. سالم است، رشد این تومور باعث دردهای بسیار شدید در ناحیه لگن شده و خونریزی‌های زیاد را برای بیمار دارد که کیفیت زندگی بیمار را بسیار پایین می‌آورد البته در این بیماری مرگ به زودی اتفاق نمی‌افتد، لذا کنترل و درمان آن بسیار موثر است.

 رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران تصریح کرد: براساس آمار دفتر کنترل بیماری‌های غیرواگیر آمار مبتلایان به این بیماری در حال حاضر بین ۱۴ در ۱۰۰ هزار است، اما طبق آمارها درگیری با ویروس بین ۱۲ و ۱۳ درصد است و از بین ۱۰۰ زن ۱۲ نفر درگیر این بیماری هستند. آمار مبتلایان به سرطان دهانه رحم مربوط به کسانی است که ۱۰ تا ۱۵ سال پیش به با این ویروس درگیر شده‌اند.

موسوی درباره اقدامات انجام شده درباره پیشگیری از بیماری سرطان دهانه رحم گفت: متاسفانه با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود، اما گروه‌های هدف که رفتارهای جنسی پرخطر دارند معمولا از این موارد آگاهی ندارند، از همین رو اقدامات دیگری را در زمینه پیشگیری از این بیماری می‌طلبد، چراکه ابتلاء سرطان در کشورهای در حال پیشرفته در حال افزایش است و نیازمند اقدامات جدی برای مقابله و پیشگیری هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین سرطانی که در بین زنان باعث مرگ و میر می‌شود، سرطان تخمدان است که معمولا در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود و درمان‌ها موثر نیستند. همچنین سرطان پستان که در ایران شایع است میزان مرگ و میرش نسبت به کشورهای پیشرفته‌تر در ایران زیاد است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان