تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
آسوشیتدپرس مدعی شد

«روحانی» آمریکا را دعوت به مذاکره کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: درحالی‌که رهبران جهان آماده نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک می‌شوند، رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه در جملاتی استعاری ایالات‌متحده را به «شام» دعوت کرد.
رویداد۲۴- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: درحالی‌که رهبران جهان آماده نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک می‌شوند، رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه در جملاتی استعاری ایالات‌متحده را به «شام» دعوت کرد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از آسوشیتدپرس، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در آستانه سفر به نیویورک از استعاره میهمانی شام برای توصیف اینکه کشورها چگونه از توافق هسته‌ای 2015 بهره می‌برند، استفاده کرد.

روحانی گفت که آمریکایی‌ها در این میهمانی «در اتاق بغلی نشسته‌اند».

وی ادامه داد: «درحالی‌که آن‌ها می‌توانند مسیر جدیدی را در پیش بگیرند و وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند می‌توانند سر سفره باشند.»

به گزارش رویداد۲۴، روحانی در آستانه سفر خود به نیویورک پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفته بود: «امروز در جهان اتفاق‌نظر وجود دارد که برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است. مخالفان برجام به دو سه کشور محدود می‌شوند از آن جمله عده‌ای در آمریکا احساس می‌کنند که کمک کرده‌اند که سفره‌ای باز شده اما اکنون از خوردن غذا محروم هستند و در اتاق بغلی نشسته‌اند. این طرف شادی می‌کند و این شادی آن‌ها را اذیت می‌کند درحالی‌که آن‌ها می‌توانند وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند می‌توانند سر سفره باشند. ما در این سفر جلسه‌ای درباره برجام با سران کشورهای دیگر خواهیم داشت.»

آسوشیتدپرس از بخشی از صحبت‌های روحانی که به استفاده از مزایای برجام اشاره می‌کند، این‌طور برداشت کرده که رئیس جمهور ایران تلویحاً خواستار مذاکره با آمریکا شده است.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده: توافق هسته‌ای که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نهایی شد، غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را در ازای لغو تحریم‌های هسته‌ای محدود کرد.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی امریکا گفته که به دنبال مذاکره دوباره درباره این توافق و مسائل هسته‌ای است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً گفته که ایران آشکارا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بی‌اعتنا است.

تیلرسون به مسائلی چون حمایت ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، فعالیت‌های سایبری و آزمایش موشک‌های بالستیک اشاره کرده است.

ایران تأکید می‌کند که توافق را زیر پا نگذاشته و مسلماً می‌تواند به گزارش اخیر سازمان ملل اشاره کند که نشان داد به شرایطی که در توافق برای برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شده، عمل کرده است.

توافق جولای 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان نهایی شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
ما به انتخاب ملت ایران به خود می‌بالیم
این واقعاً بهترین انتخاب بود درود‌بر روحانی
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
این امریکا نیاز به مذاکره نداره حرف حرف خودش
نظرات شما
پیشخوان