تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
صدراعظم نوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ خبر داد:

ساماندهی کودکان زباله‎گرد در دستور کار شورای شهر تهران

عضو شورای شهر تهران بر این عقیده است که کودکان زباله گرد در معرض آسیب‌های روحی و جسمیِ بسیاری هستند و این مهم نیست که آن‌ها از چه شهر یا کشوری به ایران آمده‌اند، بلکه ساماندهی و سلامت آن‎ها مدنظر است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این کودکان به‌صورت کامل شناسایی و ساماندهی شوند.
رویداد۲۴عضو شورای شهر تهران بر این عقیده است که کودکان زباله گرد در معرض آسیب‌های روحی و جسمیِ بسیاری هستند و این مهم نیست که آن‌ها از چه شهر یا کشوری به ایران آمده‌اند، بلکه ساماندهی و سلامت آن‎ها مدنظر است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این کودکان به‌صورت کامل شناسایی و ساماندهی شوند.

سال‌هاست که در مورد معضل و مشکلات کودکان کار فقط حرف زده می‌شود؛ کارشناسان، نمایندگان مجلس، بهزیستی و همه متولیان این موضوع جلسه‌ای می‌گذارند، صحبت می‌کنند و قول پیگیری می‌دهند؛ اما نه‌تنها موضوعی حل نمی‌شود بلکه روزبه‌روز به کودکان کار اضافه می‌شود و سلامت آن‌ها بیش‌ازپیش مورد تهدید قرار می‌گیرد.

اگر اقدامی هم صورت گرفته است، آن‌قدر بی‌تأثیر بوده که هنوز تغییر ملموسی در این زمینه دیده نمی‌شود؛ کودکان کار و زباله‌گرد در بزرگ‌سالی دچار مشکلات روحی و روانی بسیاری می‌شوند و این معضلات تا آخر عمر گریبان‌گیر آن‌ها و اطرافیان‌شان خواهد بود. درد و رنج، بیماری، تحقیر، توهین، تجاوز و غیره همه و همه گوشه‌ای از مشکلاتی است که این کودکان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این کودکان زباله‌گرد ملیت‌های افغانستانی، پاکستانی و البته ایرانی دارند که درصد بالایی از آن‌ها برای امرارمعاش و تأمین مخارج خانواده خود روزانه بیش از 11 ساعت کار می‌کنند. بخشی از این کودکان هم به‌صورت مافیایی برای یک نفر کار می‌کنند و برای صاحبان خود روزانه درآمدی تا 800 هزار تومان را تأمین می‌کنند؛ کودکانی که روزهای‌شان در سطل‌های زباله می‌گذرد تا بتوانند لقمه نانی را برای خود و خانواده‌ی خود به دست بیاورند.

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر و رئیس كميسيون سلامت، محیط‌زیست و ايمني شوراي تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، به بحث و مشکلات کودکان زباله گرد اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی که در شهر تهران وجود دارد، موضوع کودکان کار و خیابانی است که معمولاً به کارهایی می‌پردازند که توانایی انجام آن را ندارند؛ مانند جمع‌آوری زباله‌ که شدیداً سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه این‌گونه كارها سلامت روح و جسم کودکان را تهدید می‌کند، ادامه داد: بايد برنامه‌هایی برای ساماندهی این کودکان اجرا شود که امیدواریم با همكاری بهزیستی، شهرداری و سازمان‌های مربوطه این کودکان از سطح خیابان‌‌ها جمع‌آوری شوند و وضعیت خانوادگی و سلامت آن‌ها موردبررسی قرار بگیرد.

ملیت کودکان کار برایمان اهمیت ندارد؛ به دنبال سلامت و ساماندهی آن‌ها هستیم

صدراعظم نوری، با اشاره به اینکه برخی از این کودکان زباله‌گرد از شهرهای مختلف به تهران مهاجرت می‌کنند، گفت: کمیسیون‌های فرهنگی_اجتماعی و سلامت و محیط‌زیست شورای شهر پیگیر این موضوع هستند و نظارت‌های لازم را اعمال خواهند کرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: گرچه بسیاری از این کودکان از سایر استان‌های ایران به تهران می‌آیند، گفته می‌شود بخشی از این کودکان از کشورهای مانند افغانستان و پاکستان و بدون سرپرست و برای کسب درآمد به تهران مهاجرت می‌کنند؛ لازم است همه این کودکان از مبدأ و محل ورود مورد شناسایی قرار بگیرند. قطعاً ملیت کودکان اهمیتی ندارد؛ بايد روی کودکان و آسیب‌هایی که آن‎ها را تهدید می‌کند متمرکز شد تا برنامه‌های لازم جهت پيشگيری، ساماندهی و درمان در بازه‌های زماني انجام شود.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه کودکان کار و زباله‎گرد طعمه سودجویان محسوب می‌شوند، گفت: این کودکان متأسفانه پس از ورود به تهران وارد شغل‌های کاذب می‌شوند و به بیماری‌های بسیاری مانند ایدز، هپاتیت و غیره مبتلا می‌شوند. این کودکان بايد با همکاری‌ دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله وزارت کار، بهزیستی، NGOها و سایر مراکز مربوطه شناسایی و ساماندهی شوند تا اگر خانواده دارند به خانواده خود برگردند و اگر هم بی‌سرپرست هستند در مراکز امن اسکان و نگهداری شوند.
نظرات شما
پیشخوان