تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

توسعه‌ای شدن بانک‌مسکن و راه‌اندازی صندوق حمل‌ونقل

وزیر راه و شهرسازی دو پیشنهاد راهگشا برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در قالب لایجه بودجه ۹۵ تشریح کرد.
رویداد 24: عباس آخوندی و معاونانش دیروز (یکشنبه ۲۲ آذر) در محل وزارت راه و شهرسازی میزبان اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بودند.

وی در این نشست گفت: امیدوارم با همدلی و همزبانی که شعار سال ۱۳۹۴ است در خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران توفیق به دست‌آوریم. در جلسه استیضاح از تمامی نمایندگان تشکر کردم و یکبار دیگر نیز تشکر خودم را تقدیم نمایندگان مجلس می‌کنم. استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است که انجام شد نکته مهم آن، نمایش همدلی و همزبانی بین وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس بود. معتقدم اتفاق تاریخی رخ داد که توانست قوت قلب همه همکاران من در سراسر کشور شود. چون آنها دیدند فعالیت‌ها و تلاش‌هایشان در مجلس دیده می‌شود از این رو با دلگرمی و اعتماد به نفس بیشتری تلاش خواهم کرد تا در خدمت مردم باشم.

آخوندی با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال ۹۵ و لایحه برنامه ششم توسعه یادآور شد: این نشست با این هدف برگزار می‌شود که مسئولان وزارت راه و شهرسازی با همفکری اعضای کمیسیون عمران مجلس راه را برای خدمات‌رسانی بیشتر به مردم هموار کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نحوه مدیریت در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای ایجاب می‌کند که برای توسعه ملی بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی اعلام کردند که این سیاست‌ها را نباید یک پروژه و برنامه دید بلکه یک مدل و نظام جدید برای مدیریت اقتصاد ملی است که من از عمق وجودم به این جمله اعتقاد دارم چراکه نباید سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی را در قالب چند پروژه دید.

آخوندی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از جنبه درآمد بحثشان این است که نباید متکی به درآمد نفت بود. البته اکنون با تکانه شدیدی که در قیمت نفت ایجاد شده خود به خود در این مقطع تاریخی سهم موثر نفت در بودجه کاهش پیدا کرده است. نکته دوم آن است که رهبری معظم می‌فرمایند: برای توجه به اقتصاد ملی باید به سمت استفاده از کل ظرفیت اقتصاد کشور رفت نه آنکه فقط به ظرفیت اعتبارات دولتی محدود شد. در واقع نحوه نگاه به توسعه و رفتن به سمت اتکا بر اقتصاد ملی لازم است سهم بودجه دولت کاهش پیدا کند تا به سمت استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد ملی برگردیم. برای نیل به این مقصود نیز باید زمینه بالندگی اقتصاد ملی فراهم شود. یعنی کل تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: رهبر انقلاب برای استفاده از کل ظرفیت اقتصاد ملی چند نکته را یادآور شدند به این شرح که باید درون‌زایی و برون‌نگری داشت. یعنی آنچه اتفاق می‌افتد ریشه در خاک کشور داشته باشد ضمن آنکه موقعیت ایران در سطح جهان بهبود پیدا کند. باید در مصرف انرژی و نفت حداکثر استفاده را داشت تا این منابع بیهوده هدر نرود همچنین که باید به ترانزیت و عدالت نیز توجه شود.

وی افزود: حالا با توجه به تمام نکاتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند به حوزه مدیریت وزارت راه و شهرسازی می‌پردازم در حمل و نقل پروژه‌های عمرانی بزرگی در دست انجام هستند که معتقدم هزینه استفاده از حمل و نقل را مصرف کننده نهایی باید پرداخت کند. در واقع باید تامین منابع و مدیریت حمل و نقل به خود جامعه برگردد و جامعه هم هزینه‌اش را پرداخت کند.

آخوندی گفت: هم اکنون ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال برای راهداری راه‌های کشور نیاز است اگر وسعت راه‌های روستایی، اصلی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها بیشتر شود این رقم به‌تبع در سال های آینده افزایش پیدا می‌کند بنابراین در نهایت باید مدلی را دنبال کرد که این هزینه به مصرف‌کننده نهایی منتقل شود.

توافق برای ساخت ۱۵۰۰ کیلیومتر آزادراه

وی افزود: ۱۰ کریدور حمل و نقلی در کشور تعریف شده که صرفا برای تکمیل کریدورهای نوع یک بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. حجم این رقم نشان می‌دهد که تامینش از محل بودجه دولتی غیرممکن است. برای دستیابی به مسئله یاد شده وزارت راه و شهرسازی در گام نخست امسال بحث مشارکت‌ها را جدی پیگیری کند و توانست برای ساخت ۱۵۰۰ کیلیومتر آزادراه به توافق دست‌یابد. هم اکنون ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که توافق یاد شده ۷۰ درصد کل آزادراه‌های موجود کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از ظرفیت مالی بند ق تبصره ۲ لایحه بودجه یادآور شد: خوشبختانه این ماده قانونی در مجلس به تصویب رسید و ما در مقام عملیاتی کردن آن برآمدیم که با استفاده از این بند قانونی در برنامه داریم تا ۶۵ هزار دستگاه کامیون که بالای ۳۵ سال عمر دارند را نوسازی کنیم. موافقت‌نامه‌های لازم میان سازنده و وزارت نفت امضا و مصوبات لازم نیز از شورای اقتصاد دریافت شده است که ان شالله در آینده نزدیک نوسازی ۶۵ هزار کامیون را از محل این بند قانونی اعلام می کنیم. این مسئله در اشتغال‌زایی در صنعت و صرفه جویی مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین اسناد خزانه را فعال کردیم، ۲هزار میلیارد تومان اسناد خزانه عملیاتی شد و برای هزار میلیارد تومان اسناد خزانه دیگر نیز به سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست دادیم که اگر بتوانیم مجوز لازم را بگیریم ۸۰ درصد مطالبات پیمانکاران امسال تسویه می‌شود.

آخوندی افزود: هم اکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان از طرف پیمانکاران صورت وضعیت به ذیحسابی ارائه و رسیدگی‌های لازم انجام شده است بنابراین اگر ۳ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کنیم به معنای آن است که بار بزرگی از بدهی‌های وزارتخانه سبک شده است که این مسئله به ما امکان می‌دهد کارهای بیشتری را شروع کنیم.

وی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۹۴ اضافه کرد: اولین قرارداد به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار با هدف استفاده از صندوق توسعه ملی امضا و در هیئت وزیران تصویب شد. بر هین اساس شرکتی با تضامین بنادر و دریانوردی می‌تواند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

عضو کابینه دولت تدبیر امید افزود: همچنین می‌خواهیم از صندوق توسعه ملی برای راه آهن تسهیلات دریافت کنیم. پروژه ریلی قزوین-رشت-آستارا عمده کارهایش صورت گرفته و امیدواریم در سال جاری بتوان از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. در همین راستا کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های۱۰۰ درصد بخش خصوص تشکیل شده تا این خط آهن را احداث کنند. همچنین استفاده از این تسهیلات را برای خط آهن اصفهان- خوزستان در نظر داریم که کارهای مقدماتی و مذاکراتش درباره قطعه اول این پروژه ریلی در محدوده اصفهان-شیراز شروع شده است. اخذ تسهیلات برای خط آهن نقاب-اسفراین-بجنورد-شیروان نیز در حال پیگیری است و تمام تلاش ما این است که این صحبت‌ها در حد حرف نماند و عملیاتی شود.

استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای احداث ترمینال ایران‌شهر فرودگاه امام خمینی(ره)

آخوندی ادامه داد: در حوزه هوایی نیز اولین پروژه بزرگ برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی احداث پروژه بزرگ ترمینال ایران‌شهر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

وزیر راه و شهرسازی در حوزه هوانوردی نیز یادآور شد: در توسعه فرودگاه‌ها به سمت استفاده از روش‌های سرمایه گذاری BOT و BLT رفتیم. کارهای خوبی در این زمینه برای فرودگاه امام ﴿ره﴾ انجام شد و مقدمات حقوقی‌اش نیز آماده شده است. برای فرودگاه مشهد نیز کارها خوب پیش می‌رود امیدواریم یک ترمینال بزرگ در آنجا ساخته شود باتوجه به اینکه فرودگاه هاشمی‌نژاد دومین فرودگاه کشور است و مشهد سال ۲۰۱۷ پایتخت جهان اسلام می‌شود. بنابراین پذیرش مسافر توسعه فرودگاه هاشمی نژاد اهمیت پیدا می‌کند. برای فرودگاه‌های شیراز، اهواز، اصفهان نیز این مدل های سرمایه گذاری را پیگیری می‌کنیم چراکه اتکا به سیستم بودجه دولتی پاسخگوی تحقق اهداف یافت شده نخواهد بود.

وی افزود: نوسازی سیستم راداری کشور نیز با اعتبار لازم ۲۵۰ میلیون دلار در دستور کار قرار دارد چرا که از سال ۸۳ تا به حال سرمایه‌گذاری موثری در سیستم ناوبری کشور نداشتیم.

براساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌آخوندی تاکید کرد: نوسازی ناوگان هواپیمایی کشوری بدون آزادسازی قیمت بلیت بی‌معنی است. هم اکنون ۲۵۰ هواپیما داریم که فقط ۱۵۰ فروند آن پرواز می‌کند. میانگین سنی ناوگان هوایی کشور ۲۲ سال است که این مسئله نشان می‌دهد ظرف کمتر از ۱۰ سال آینده نه تنها باید تمام این ناوگان جایگزین شود بلکه کسری تعداد ناوگان را نیز باید جبران کرد که با توجه به جمعیت و وسعت جغرافیایی ایران نیاز به ۵۰۰ ناوگان هوایی در کشور داریم که تحقق این هدف سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری را می طلبد.

آخوندی به نوسازی ۳ مرحله‌ای ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و افزود: تا زمانی که آزادسازی قیمت بلیت انجام نشود اساسا نمی‌توان از بنگاه‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت. گام دوم نوسازی بنگاه‌های هوایی در ایران است که در یک ماه آینده اعلام رقمی به عنوان کمینه کفایت سرمایه برای فعالیت شرکت‌های هوایی اعلام می‌شود. به عبارت دیگر هر شرکت هواپیمایی که می‌خواهد فعالیت کند باید این حداقل سرمایه را داشته باشد. گام سوم کمک به خرید هواپیما است. هم اکنون شرکت‌های موجود هواپیمایی اگر بخواهند از تسهیلات صندوق توسعه بانک‌های داخلی یا بانک‌های خارجی استفاده کنند باید صورت وضعیت مالی ارائه دهند که در مقابل پاسخ می‌شنوند به این صورت وضعیت مالی نمی‌توان تسهیلات داد.

وی افزود: شرکت هما مادر صنعت هوانوردی ایران است و من موافق خصوصی‌سازی این شرکت هستم اما بنگاهی که سالانه ۱۷۰ میلیارد تومان تولید ضرر می‌کند را کسی نمی‌خرد بنابراین برای خصوصی‌سازی هما باید در گام نخست نوسازی ساختار، در گام دوم افزایش سرمایه و در گام سوم تامین ناوگان انجام شود. با ایرباس برای تامین ۱۴۰ فروند هواپیما توافق کردیم تا وارد ناوگان شرکت هما شود.

انتقال حجم وسیعی از تردد جاده‌ای به ریل

عضو کابینه دولت تدبیر امید افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی یک بحث بازسازی ساختاری وجود دارد که مربوط به راه آهن حومه است از سمنان تا قزوین و از قم تا فیروزکوه حوزه نفوذ تهران است. اما هیچ حمل و نقل ریلی سامان یافته‌ای در این محدوده نداریم. روزانه در مسیر تهران-کرج ۱۱۴ هزار وسیله نقلیه و در مسیر تهران-قم ۴۲ هزار خودرو تردد می‌کند که این حجم از مسافرت‌ها باید به ریل منتقل شود. همین حجم از مسافرت‌های روزانه در مسیر ورامین، گرمسار و سمنان وجود دارد. بنابراین بحث ساختاری راه آهن حومه را مطرح می‌کنیم البته موضوع یاد شده فقط مربوط به تهران و حومه آن نمی‌شود هم اکنون بین شیراز و مرودشت روزانه ۷۲ هزار سفر جاده‌ای صورت می‌گیرد. در واقع تمام کلان‌شهرهای کشور اعم از تهران، شیراز، اصفهان و تبریز با این مشکل مواجه هستند و باید برای آنها نظام راه‌آهن حومه‌ای را راه‌اندازی کرد. مترو به هیچ عنوان نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. ضمن آنکه قرار نیست مردم تهران هزینه مردم قم، سمنان، ورامین و فیروزکوه را بدهند. طبق قانون نیز مترو جزو حمل و نقل درون شهری محسوب می‌شود. این نکته لازم به ذکر است که در هیچ شهر کشورهای دیگر کار راه آهن حومه‌ایش را مترو انجام نمی‌دهد. اخیرا هم شرکت راه آهن تیمی را برای بررسی به ۱۰ کشور دنیا فرستاد، آن تیم نیز گزارش داد که برای راه‌آهن حومه هر کشور یک تشکیلات خاص دارد بر همین اساس شرکت راه‌آهن چهار خطه سازی خط آهن تهران-کرج، دو خطه سازی کرج-قزوین و چهارخطه سازی تهران-گرمسار را در برنامه دارد.

توافق با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای

آخوندی درباره برنامه‌های مربوط به بانک مسکن نیز یادآور شد: آنچه با مدیرعامل بانک مسکن، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی صحبت شد این است که بتوانیم بانک مسکن را از یک بانک تخصصی به بانک توسعه‌ای تبدیل کنیم که ماموریت‌های توسعه‌ای را که در قوانین مختلف برای تشویق حوزه مسکن و بهسازی بافت‌های فرسوده آمده بانک مسکن بتواند آنها را اجرایی کند.

وی افزود: با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی توافق کردیم که بانک مسکن به بانک توسعه‌ای تبدیل شود به این مفهوم که بتواند تمام ابزارهای مالی را اعم از صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌ای، اوراق بهادار مربوط به حوزه مسکن را بتوانیم از طریق بانک مسکن اعمال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اولین کاری که در حوزه بانک مسکن داریم تعقیب می‌کنیم صندوق پس‌انداز یکم است که هم اکنون ۲۵هزار نفر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف ۱۵۰ روز گذشته برای استفاده از تسهیلات این صندوق سپرده‌گذاری کردند که تسهیلات آن از ابتدای سال آینده وارد بازار مسکن می‌شود.

آخوندی ادامه داد: صندوق پس انداز ویژه میزان قدرت وام‌دهی ۲۰ میلیون تومان بود که بعد به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت و اخیرا سقف وام دهی آن به ۶۰ میلیون تومان یعنی ۳ برابر رقم اول ظرف ۱سال و نیم گذشته رسید که بعلاوه ۱۰ میلیون وام جعاله مردم می‌توانند از ۷۰ میلیون تومان وام برای خرید واحد مسکونی بهره‌مند شوند. این هم قطعا اثر خود را روی بازار مسکن می‌گذارد به طوریکه در آبان ماه نسبت به ماه قبلش حدود ۱۱درصد رشد معاملات را شاهد بود.

وی افزود: ۲ پیشنهاد را در قالب لایحه بودجه سال ۹۵ مطرح کردیم؛ نخست آنکه به دولت اجازه می‌دهد اساسنامه بانک مسکن تبدیل به اساسنامه بانک توسعه‌ای شود این اتفاق به ما در وزارت راه و شهرسازی اجازه می‌دهد که از محل دارایی‌های خودمان ۵ هزار میلیارد تومان به سرمایه‌های بانک مسکن اضافه کنیم. مفهوم این حرف آن است که بانک مسکن بعد از این کار می‌تواند تا۶۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر مبلغ گذشته تسهیلات بدهد که این مسئله بانک مسکن را می‌تواند دچار یک نوسازی کامل کند و افزون براین اجازه می‌دهد که دارایی وزارت راه و شهرسازی که بازارپذیر نیستند از طریق وکالت به بانک مسکن به دارایی‌های بازارپذیر تبدیل شود. مثلا وزارت راه و شهرسازی در یک شهری هزار میلیارد تومان زمین دارد این زمین به دلیل آنکه آب، برق، گاز و سیستم حمل و نقلی ندارد قابل فروش نیست. براساس این مدل می‌توان به بانک مسکن وکالت داد تا بانک مسکن از محل منابع خودش با منابع بازار سرمایه پول جمع کند برود خدمات زیربنایی آن زمین را تامین کند تا زمینی که بازارپذیر نبود به دارایی بازارپذیر تبدیل شود که درخواست کردیم بانک مسکن در چنین قالبی تا ۵ میلیارد دلار اجازه صدور اوراق در حوزه زیرساخت مسکن و حمل و نقل داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تبصره دیگری که درقالب لایحه بودجه سال ۹۵ برای توسعه حمل و نقل تقدیم مجلس می‌شود راه اندازی صندق توسعه حمل و نقل با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومان عمدتا از محل دارایی‌های سازمان‌های تابع وزارت راه و شهرسازی است. وظیفه صندوق توسعه حمل و نقل آن است که در حوه ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی با بخش خصوصی شریک شود و پروژه‌هایی مختلف در حوزه تامین ناوگان و زیرساخت را انجام دهد.

وی افزود: این دو راهکار اصلی است که در لایحه بودجه سال ۹۵ می‌خواهیم تقدیم مجلس کنیم.امیدوارم با این دو راهکار، راهکار عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی اتفاق بسیار مهمی در حوزه مسکن و حمل و نقل با حداقل اتکا به منابع عمومی دولت داشته باشیم.

آخوندی از اعضای کمیسیون عمران مجلس برای بازدید از پروژه آزادراه تهران-شمال و ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی دعوت کرد و گفت: همه مطالبی که اعضای کمیسیون عمران مجلس اعلام کردند پیگیری خواهد شد.

وی افزود: ما هم اکنون در آستانه پس از تحریم هستیم. برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوانوردی بحث آزادسازی قیمت بلیت لازم بود چراکه هم اکنون اگر یک سرمایه گذار داخلی یا خارجی بخواهد در این حوزه ورود کند نمی‌توان به او گفت که تامین ناوگان داشته باشد و بعد ما بخواهیم برای خدماتی که ارائه می‌دهد نرخ گذاری کنیم. بنابراین اول آزادسازی باید انجام داد و بعد انتظار سرمایه گذاری داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: چه آزادسازی اعلام می‌شد و چه آزادسازی اعلام نمی‌شد در دو مقطع اربعین و ۲۸ صفر اتفاق‌هایی که در حوزه حمل و نقل رخ داد، می‌افتاد. حتی در کشورهای غیرتحریمی ظرف یک هفته به ناوگان هوایی ۷۰۰ برنامه سفر به یک کشور همسایه داده می‌شد شاهد این اتفاقات می‌بودیم؛ یعنی حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی آن کشور دچار مشکل می‌شد.

وی افزود: وقتی ۲.۵ میلیون نفر ظرف ۳ روز به مشهد سفر می‌کنند و می‌خواهند برگردند این مشخص است که روی حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی اثر می‌گذارد. وقتی به این موضوع فکر می کنم، به‌شخصه شرمنده رانندگان هستم. ۳۰ هزار نفر ظرف مدت ۱ هفته برای خدمات‌دهی به زائران حسینی انجام وظیفه کردند. انتظارم این بود که مجلس شورای اسلامی از رانندگان فعال در این عرصه تشکر کند، همانطور که ۱۵۰ نفر از نمایندگان از شهرداری تهران تشکر کردند اما از ۱۲ هزار راننده و کمک راننده‌ای که برای خدمات‌دهی به ۱.۵ میلیون زائران حسینی اربعین نقش آفرین بودند چه کسی تشکر کرد؟

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان