تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
فخاری، عضوشورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

انتشار اسناد خرید خودرو و تبلت در جهت ایجاد بی‌اعتمادی بود

عضو شورای شهر تهران می‌‌گويد خرید خودرو و تبلت از سوی اعضای شورای شهر بر اساس یک‌روال و روندِ همیشگی بوده و افرادی که اسناد این خرید‌ها را منتشر کرده‌اند نه‌تنها هیچ نیت خیری نداشتند بلکه فقط به دنبال شیطنت و تخریب هستند! ما هیچ ترسی نداریم و هرزمان نیاز باشد پاسخگو خواهیم بود.
رویداد۲۴عضو شورای شهر تهران می‌‌گويد خرید خودرو و تبلت از سوی اعضای شورای شهر بر اساس یک‌روال و روندِ همیشگی بوده و افرادی که اسناد این خرید‌ها را منتشر کرده‌اند نه‌تنها هیچ نیت خیری نداشتند بلکه فقط به دنبال شیطنت و تخریب هستند! ما هیچ ترسی نداریم و هرزمان نیاز باشد پاسخگو خواهیم بود.

21 خودروی پژو پارس و 21 تبلت 4 میلیونی قرار است در اختیار 21 عضو شورای شهر تهران قرار گیرد؛ موضوعی که پس از انتشار خبر آن با هجمه و انتقادات بسیاری همراه بود.

در این چند روز اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص مطرح‌شده است تا جایی که حتی صدای برخی از اصلاح‌طلبان هم درآمد؛ عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اظهارنظری در این مورد گفت: «بهتر است اعضای شورای شهر با این نظام روتین مقابله کنند تا اعتماد هر چه بیشتر مردم را جلب کنند. تبلت‌ها را پس دهند و از ماشین‌های شورای قدیم استفاده کنند.»

دراین‌بین اما اعضای شورای شهر معتقدند که این اموال متعلق به بیت‌المال است و آن‌ها برای یک دوره 4 سال این اموال را در اختیاردارند. سید ابراهیم امینی نائب رئیس شورای شهر می‌گوید: «خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت و خودروها جزو اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانت‌دارانی هستند که با پایان مسئولیت خود تمام این اموال را به شورا بازمی‌گردانند».

کار اما به همین‌جا ختم نشده و برخی اعضای شورای شهر در پاسخ به اعتراض افکار عمومی نسبت به این خریدها اعلام کرده اند که از تبلت و خودروهای شورای شهر استفاده نخواهند کرد. محمدعلیخانی و مجید فراهانی دو عضو شورای شهر تهران دیروز با اعلام اینکه از تبلت و خودروهای خریداری‌شده استفاده نمی‌کنند تاکید کردند: «خودروهایی که از دوره قبل مانده نه‌تنها مستهلک نشده بلکه نیازی هم به تغییر ندارند.»

اگر بخواهیم نگاهی به کارکرد خودروهایی که از دوره قبلی به‌جامانده نگاهی بیاندازیم باید بگوییم که با فرض محال اگر خودروی در اختيار يك عضو شورا در روز بين ٥٠ تا ٧٠ كيلومتر تردد كند و با فرض اينكه هر عضو بدون احتساب روزهای تعطيل ٥ روز در هفته تردد داشته باشد، خودروی در اختیار چیزی بین ٢٥٠ تا ٣٥٠ كیلومتر حرکت می‎کند كه اين عدد در ماه می‌شود ١٠٠٠ تا ١,٤٠٠ كيلومتر و در سال می‌شود ۱۲٫۰۰۰ تا ۱۶٫۰۰۰ كيلومتر! بر این اساس کارکرد خودرو در یک دوره 5 ساله ۶۰٫۰۰۰ تا ۸۰٫۰۰۰ كيلومتر می‌شود. حال خودرویی كه نزدیک به ٧٠ هزار كيلومتر کارکرد داشته باشد اساسا خودروی از کار افتاده و مستهلکی محسوب نمی شود و هیچ نیازی به تغییر ندارد. حال باید دید با توجه به انتقادات بی‌رویه این روزها به اعضا، شورای شهر‌ی‌ها چه تصمیمی برای این خودرو و تبلت‌های جنجالی می‌گیرند!

خودرو و تبلت‌ها اموال عمومی است

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، در واکنش به انتشار لیست خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورای شهر گفت: این موارد جزئی از تغییر و تحولاتی است که طی یک‌روال ثابت و هر 5 سال در سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و عمومي صورت می‌گیرد و به واحد نقليه مربوط است. هیچ خودروی به نام اعضا و برای شخصِ حقیقی خریداری‌نشده است و خودروها جزئی از اموال عمومی است که برای کار و مأموریت اعضا در نظر گرفته‌شده است.

فخاری ادامه داد: گرفتن این خودروها یک‌روال و روند خاصی را دارد که استدلال اداري در اين مورد در همه دنيا اين است برای اینکه هزینه استهلاک و تعمیرات آن‌ها بیش از هزینه خودرو نشود آن‌ها را پس از چند سال تغییر می‌دهند؛ يكي ديگر از روش‌های خدمات اداری نقليه‌ای در جهان اين است که هزینه خودرو به‌حساب اعضا يا كارشناس واریز شود تا اعضا خودشان خودرو را تهیه کنند اما با این طرح از سوی اعضا مخالفت شد؛ با اين استدلال كه شبهه‌ای در هزينه ایجاد نشود و درخواست شد تا براي اين موضوع مبلغي به‌حساب اعضا واریز نشود زیرا این‌ها اموال عمومی محسوب می‌شوند.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه طبیعتاً هر فردی که در سمتی منصوب می‌شود تجهیزاتی در اختیار او قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افراد به‌عنوان كارشناس، كارمند يا مدير و منتخب موظف هستند تا از اموالی که در اختیارشان قرارگرفته است تا پایان مأموریت خود به‌خوبی مراقبت کنند و درنهایت هم بدون مشکل آن‌ها را پس بدهند.

فخاری در پاسخ به این سؤال که آیا مگر عضویت در شورای شهر شغل محسوب می‌شود که چنین امکاناتی در اختیار شما قرار داده‌شده است؛ گفت: عضويت در شوراي شهر شغل به شمار نمی‌آید، ولي حق جلسه پیش‌بینی‌شده و امكانات اداري براي انجام‌وظیفه نظارت و سیاست‌گذاری در چارچوب قانون و آیین‌نامه در اختيار است، در غير این صورت گستره اختيارات شوراها بجاي این‌که به‌سلامت مديريت شهری بيانجامد می‌تواند زمینه‌ساز دادوستدهای پنهانی و ناسالم شود.

فخاری با تأکید بر اینکه ما نیز خواهان شفافیت همه‌جانبه هستیم، تصریح کرد: ما با پاسخگویی و شفافیت هیچ‌گونه مشکلی نداریم اما این شفافیت نیز باید به‌صورت صحیح و درراه آگاه‌سازی مردم باشد؛ اتفاقی که اخیراً رخ‌داده و اسنادی که در خصوص خرید خودرو و تبلت منتشرشده است نه‌تنها در جهت شفافیت نبوده بلکه به نظر می‌رسد برای تشویش اذهان عمومی مردم و در جهت ایجاد بی‌اعتمادی صورت گرفته است. ما نمی‌توانیم افرادی که این شیطنت‌ها را انجام داده‌اند به جناح خاصی متهم کنیم اما قطعاً پیگیر این موضوع خواهیم بود تا سرمنشأ این تخریب را پیدا کنیم.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست که از مدیرانی همسو در بدنه شهرداری استفاده شود تا دیگر شاهد چنین افشاگری‎هایی نباشیم، گفت: شيوه مدیریتی آقای نجفی این‌گونه نیست که همه را به‌طور ناگهانی تغییر دهد و یا به دلیل متفاوت بودن گرایش سیاسی افراد را کنار بگذارند؛ اما طبیعتاً به‌مرورزمان امیدواریم مدیران و کارکنان همسوتری روی کار بیایند.

او همچنین ادامه داد: از این اتفاقی که رخ‌داده در جهت مثبت استفاده می‌کنیم. من از همان روز اولی که وارد ساختمان و اتاق كار در شورای شهر شدم از همه جای ساختمان و وسایلی که در اختیار ما قرارگرفته است عکس گرفتم و در صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام به اشتراک گذاشتم تا مردم ببینند و تصوری فراتر یا فروتر نداشته باشند. ما هیچ‌گاه رویه پنهان‌کاری نداشته و نداریم؛ حتی پیش از اینکه رسماً وارد شورا شویم بیش از 30 جلسه و موارد متعدد سركشي و بررسي را با هزینه‌های شخصی برگزار کردیم.

فخاری در ادامه افزود: برخی می‌گویند برای چه خودرو گرفته‌اید و از وسایل نقلیه مانند تاکسی و مترو استفاده نمی‌کنید! در پاسخ باید بگویم که به‌شخصه برای همه‌ی امور شخصی و خانوادگی خود از فضاها و وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنم، حتی برخی از اوقات با تاكسي، مترو و ماشین شخصیِ خودم به شورا رفته‌ام، اما ما مسئولیتی را عهده‌دار شده‌ایم و برای انجام وظایفمان حتی نمی‌توانیم دقایقی را هم از دست بدهیم. ما هیچ زمانی خودمان را از مردم دور نکرده و نمی‌کنیم و قطعاً می‌دانیم وسایل نقلیه عمومی با چه مشکلاتی ازجمله شلوغی مواجه است؛ ما زندگي شهروندی‌مان همراه با مردم است.

فخاری بابیان اینکه تغییرات در بدنه شهرداری قطعاً ضرورت دارد، تصریح کرد: افرادی که این تخریب‌ها را علیه اعضای شورای شهر به راه انداخته‌اند نه وفادار به سیستم قبلی هستند و نه وفادار به مردم! این افراد می‌خواهند به اعتماد مردم ضربه بزنند. همه‌ی ما یک مجموعه هستیم و این هجمه‌ها فقط علیه این 21 نفر نیست، بلکه هجمه علیه رأی و انتخاب مردم است! می‌بینیم که این شائبه و تخریب‌ها درست درزمانی مطرح می‌شود که طرح دوفوریتی بررسی وضعيت املاك و دارایی‌هایی نجومی در دست اعضای شورای شهر است.

الهام فخاری ادامه داد: ما بر پيمان خود با مردم براي فساد ستیزی و برابري خواهي هستيم؛ اگر این اسنادی که منتشرشده است را نگاه کنید متوجه می‌شوید که امضای هیچ‌یک از اعضای شورای شهر پای آن نیست. در خصوص گرفتن تبلت‌ها نیز باید بگویم زمانی که ما وارد شورا شدیم حتی کامپیوتر هم در اتاقمان نبود! اعلام کردند که تبلت‌ها را هم اعضای شورای قبلی با خود برده‌اند؛ امیدواریم این کار با ملاحظات شرعی و مالی صورت گرفته باشد. ما نمی‌توانیم از تبلت‌های شخصی خودمان استفاده کنیم زیرا واردکردن اتوماسیون اداری و دیتا‌های شورای‌شهر به تبلت شخصی سرمنشأ فساد است که می‌تواند امنيت اداري را به خطر بياندازد.

اعضا به دلیل اینکه روزانه در جلسات مختلفی حضور دارند نیاز است تا وسیله‌ای قابل‌حمل همراه خود داشته باشند تا بتوانند هرزمان که نیاز بود به اتوماسیون دسترسی پیدا کنند. من به‌عنوان عضوی از شورای شهر صریحاً اعلام می‌کنم که از شفافیت هیچ ترسی نداریم و رد هر شرایطی پاسخگوی مردم خواهیم بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
از کدام اعتماد صحبت می کنید؟با این عملکردهای نادرست نه اعتمادی به اعتقاد و نع اعتقادی به اعتماد است.شما ها به شورا فرستاده ایم برای غارت بیت المال؟
نظرات شما
پیشخوان