تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
محسن هاشمی؛

سخنگوی شورا افکار عمومی را درباره خرید خودرو و تبلت قانع کند

خرید 21 دستگاه خودروی صفر کیلومتر و تبلت برای اعضای شورای شهر تهران در ماه‌های آغازین پنجمین دوره شورای شهر تهران طی روزهای گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است.
رویداد۲۴-خرید 21 دستگاه خودروی صفر کیلومتر و تبلت برای اعضای شورای شهر تهران در ماه‌های آغازین پنجمین دوره شورای شهر طی روزهای گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است. هر چند اعضای کنونی شورا اعتقاد دارند وسایل گذشته شورا مستهلک بوده و باید تعویض می‌شدند ولی اعضای شورای چهارم این موضوع را تایید نمی‌کنند.

معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران اقدام به خرید 21 عدد تبلت‌ 4 میلیون و 570 هزار تومانی و 21 دستگاه پژو پارس‌ 42 میلیون و 300 هزار تومانی برای اعضای شورای شهر تهران کرده است. هزینه ‌ای که برای این موضوع صرف شده حدود یک میلیارد تومان است. این هزینه میلیاردی حالا به طور کامل بر فعالیت‌های تخصصی شورا سایه انداخته است.

اسناد انتشار یافته از این خریدهای میلیاردی با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است به گونه‌ای که هم اعضای فعلی و هم اعضای قبلی شورا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

اما در این بین بودند افرادی که هیچ مسئولیتی در شورا نداشته و البته در اظهارنظرهای خود مطالبه فروش اقلام و بازگرداندن پول آن به بیت‌المال را دارند. به عنوان مثال عبدا... ناصری فعال اصلاح‌طلب با صراحت می‌خواهد که اعضای شورای شهر تبلت ها را پس دهند و از ماشین های شورای قدیم استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: هزینه انجام شده نیز به بیت المال شهرداری برگردد.

خبرنگار آنا هم در پیگیری‌های خود با مهندس محسن هاشمی که طی مدت کوتاه ریاست بر شورای پنجم سعی دارد از موضوعات حاشیه‌ای دوری کند به گفت‌وگو پرداخت. در این گفت‌وگوی کوتاه هاشمی در پاسخ به این سوال که قرار است چه تصمیمی در رابطه با خرید اخیر شورای شهر اتخاذ شود؟، گفت:‌ طبق تصمیم گرفته شده قرار است سخنگوی شورای شهر به این سوال پاسخ دهد.

وی در مواجهه با این موضوع که سخنگو تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای به این رفتار اخیر شورای شهر نداده بنابراین نیاز به یک اقدام جدی در جهت اقناع افکار عمومی وجود دارد، گفت: آقای اعطا باید این کار را انجام دهند و تاکنون مصاحبه‌های زیادی را در این رابطه داشته که در جهت پاسخ به همین موضوع است.

اما واکنش سخنگوی شورای شهر در نوع خود جالب توجه است. علی اعطا در گفت‌وگویی با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون خرید تبلت و خودروهای پژو پارس برای همه اعضای شورای شهر تهران، می‌گوید: در دوره های قبل مکاتبات و تبادل گزارش‌ها و مستندات در شورا به روش سنتی و کاغذی انجام می‌شد و با وجود آن که زیرساخت‌های استفاده از سامانه اتوماسیون ایجاد شده بود، اما شورای سابق از این زیرساخت استفاده نمی‌کرد.

سخنگوی شورای شهر پنجم تهران با بیان این که در راستای هوشمندسازی و امکان دسترسی ۲۴ ساعته به اتوماسیون، گزارش‌ها، مکاتبات و گردش کار آنها، هیأت رئیسه هرگونه مکاتبه کاغذی را در شورای پنجم متوقف کرد و در حال حاضر همه مکاتبات باید در سامانه اتوماسیون انجام شود، گفت: درحال حاضر اعضا در هر زمان و مکان می توانند از طریق اینترنت به کارتابل و سامانه دسترسی داشته باشند و استفاده از آن حجم وسیع کاغذ از این فرایند حذف می‌شود و برای ما جای تعجب است که چرا زودتر از اینها در شورا چنین اقدامی انجام نشده است.

اعطا گفت: هر عضو شورا در هر روز ده‌ها صفحه نامه و گزارش و سند دریافت می‌کند و اگر اعضا همچنان از کاغذ استفاده می‌کردند، این محل انتقاد بود. با ابزاری که در اختیار اعضا گذاشته شده، علاوه بر حذف کاغذ، در طی رفت‌وآمدهای روزانه امکان دسترسی به کلیه اطلاعات و فعالیت از طریق اینترنت فراهم است.

وی در خصوص خرید ۲۱ دستگاه پژو پارس برای اعضای شورای شهر نیز گفت: در خصوص خرید خودروهای جدید نیز باید گفت خودروهای قبلی در اختیار اعضا دچار استهلاک و فرسودگی بودند و پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد با توجه به فرسودگی آنها خرید خودروهای جدید منطقی‌تر است.

این اظهارات اعطا در حالی است که پیش از این نیز اعضای شورای شهر از لپ تاپ و تبلت برای امور خود استفاده می‌کردند. مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به همین موضوع می‌گوید: در دوره گذشته هم برای نمایندگان لپ‌تاپ و خودرو خریداری شده که البته ما آن را در پایان دوره تحویل دادیم. وی افزود: سوال اینجاست که با وجود اینکه خودرو و سایر وسایل را از اعضای شورا تحویل گرفته‌اند، چرا مجددا خودرو جدید خریداری شده است؟

این سوال مهمی است که چرا شورای شهر به جای پرداختن به موضعات اصلی و معضلات جدی تهران این رفتار را از خود نشان می‌دهد، رفتاری که با هر جور هم به آن نگاه کنیم قابل توجیه نیست. حالا اینکه بالاخره یک میلیارد هزینه صورت گرفته از بیت‌المال برمی‌گردد یا خیر باید منتظر بود.
منبع: آنا
نظرات شما
پیشخوان