تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه برگزاری احتمالی همه‌پرسی در اربیل؛

دلایل حمایت اسرائیل از استقلال کردستان عراق

اگر اوضاع کردستان عراق به معضلی امنیتی تبدیل شود علاوه بر عراق، همسایگان نیز درگیر خواهند شد و این موضوع، فرصت جدیدی برای رژیم صهیونیستی خواهد ساخت تا از تمرکز کشورهایی همچون ایران و عراق بر این موضوع، به نحو احسن در مسیر اهداف خویش گام بردارد.
رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- با انتشار خبر تصمیم مسئولان کردستان عراق برای انجام  همه‌پرسی در این بخش از سرزمین عراق که هدف از برگزاری آن، تشکیل یک دولت مستقل و مجزا از دولت مرکزی است موجی از واکنش ها و اظهار مواضع شخصیت ها و دولت های منطقه و جهان، فراگیر شد و دیدارهای دیپلماتیک و مذاکرات فراوانی در باب بررسی این موضوع و ضرورت عدم تحقق آن انجام گرفت و برآیند کلی مواضع دولت مرکزی عراق و کشورهای همسایه و قدرت های منطقه ای و بین المللی؛ از ایران و ترکیه گرفته تا آمریکا و اروپا، بر نامناسب بودن و اختلاف بر انگیز بودن این ایده در صورت تحقق آن و ضرورت عدم اجرای آن حکایت داشته و دارد.

اما در این میان، تنها حامی برگزاری رفراندوم در کردستان عراق، رژیم صهیونیستی و سران و مقامات آن هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در توئیت اخیر خود، ضمن اعلام حمایت از تلاش‌ کردهای عراق برای تشکیل یک کشور و دولت مستقل، مدعی شده است: «اسرائیل که با تمامی اشکال تروریسم مخالف است، از تلاش‌های قانونی کردها برای داشتن کشور مخصوص خودشان حمایت می‌کند.»

اعلام حمایت نتانیاهو و مقامات اسرائیلی از این اقدام و در ادامه، انتشار تصاویری از اهتزاز پرچم رژیم صهیونیستی در همایش رفراندوم استقلال طلبان کردستان عراق در شهر اربیل، نمایانگر آن است که برخی منافع رژیم صهیونیستی در حال تامین شدن است. در این نوشتار، برخی از دلایل حمایت اسرائیل از  همه‌پرسی کردستان عراق شرح داده می شود.

1-    اولین دلیل اعلام حمایت از این اقدام، روشن شدن نور امید در وجود مقامات اسرائیلی برای پیگیری روندی است که به ایجاد معضلی امنیتی در عراق و مرز مشترک با ایران منجر خواهد شد. طبیعتا دولت عراق با تجزیه سرزمین خویش مخالف است و برای ممانعت از عملیاتی شدن آن، دست به اقدامات شدیدی خواهد زد. دولت ایران نیز به دلیل آنکه با عراق واحد و یکپارچه دارای منافع مشترک و زمینه های همکاری فراوانی است و خواهان تشکیل دولتی قومیتی به دلیل عواقب مُسری آن نیست در برابر چنین اقدامی، دخالت خواهد کرد و از دولت عراق، پشتیبانی می کند. همین موضوع در صورت تداوم و تبدیل شدن به کشمکش، باعث خواهد شد که کلید نزاع جدیدی در منطقه خورده شود و عامل جدیدی برای فرصت سوزی و هدر شدن انرژی کشورهای منطقه به وجود آید. اگر اوضاع کردستان عراق به معضلی امنیتی تبدیل شود علاوه بر عراق، همسایگان نیز درگیر خواهند شد و این موضوع، فرصت جدیدی برای رژیم صهیونیستی خواهد ساخت تا از تمرکز کشورهایی همچون ایران و عراق بر این موضوع، به نحو احسن در مسیر اهداف خویش گام بردارد.

2-    مقامات رژیم صهیونیستی می خواهند با حمایت از ایده رفراندوم در کردستان عراق، برای گسترش روابط با این اقلیم، زمینه سازی کنند. بدین معنا که آنان می خواهند حتی در صورت عدم برگزاری رفراندوم و تداوم روند موجود نیز جای پایی در این منطقه برای خویش مهیا کنند تا در آینده بتوانند از این بهانه، استفاده بهینه نمایند. رژیم صهیونیستی می خواهد همانند اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و حضور در مرز اسرائیل، مرزهای خود را با ایران به مرزهای سرزمینی ایران انتقال دهد. انتقال مرزهای سرزمینی به نزدیک ترین نقطه مرزی با ایران می تواند به عنوان اهرم فشار برای مقابله با اقدامات ایران استفاده شود و این کشور را ناگزیر سازد که در موضوع اقدامات حامیان و وابستگان خود، احتیاط کند. اگر رفراندوم کردستان عراق، برگزار شود و معضل امنیتی فوق الذکر ایجاد شود آنگاه زمینه مساعدتری برای مداخله رژیم صهیونیستی و تقویت جایگاه این رژیم در مرزهای غربی ایران به وجود خواهد آمد.

3-    یکی از اهداف مقامات رژیم صهیونیستی در طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریک اقوام ایرانی برای انجام اقدامات تجزیه طلبانه و همچنین حمایت از تجزیه طلبان بوده است. این رژیم در دوره های گوناگون و به فراخور اتفاقات وقوع یافته، سعی در مشغولیت سازی داخلی برای نظام جمهوری اسلامی داشته و کوشیده است تا مانعی برای اقدامات بیرونی و منطقه ای ایران بتراشد. یکی از دلایل حمایت رژیم صهیونیستی از رفراندوم در کردستان عراق، تشکیل کشوری بر اساس قومیت است که با استقرار آن، می توان به تحریک احساسات کردهای همسایه پرداخت و با ایده دروغین تشکیل کردستان واحد،کشورهای همسایه را در نزاع جدیدی درگیر نمود. هرچند مردم شریف استان کردستان و قاطبه کردهای فهیم ایران، اجازه نخواهند داد هیچ طرح و ایده ای در مسیر جدایی و تفرقه در میان ایرانیان به نتیجه برسد و تجربه نیز نشان داده است که دلاورمردان کرد، جانانه از مرزهای سرزمینی ایران بزرگ، دفاع می کنند اما ایجاد پروپاگاندای رسانه ای و تحریک احساسات، ممکن است آسایش روانی را از مردم بگیرد و آنان را با وقایع ناگواری روبرو سازد. لذا رژیم صهیونیستی می خواهد در مسیر مشغولیت سازی جدیدی برای ایران گام بردارد.

4-    از دلایل دیگر حمایت رژیم صهیونیستی از رفراندوم در کردستان عراق، مانع تراشی برای پیشبرد اهداف محور مقاومت است. پس از کسب پیروزیهای متعدد توسط نیروهای نظامی و مردمی عراق و سوریه در مقابله با عناصر داعش و تقویت محور مقاومت با حضور قدرتمند ایران در منطقه، رژیم صهیونیستی قصد دارد عنصر جدیدی برای هدر دادن انرژی و توان کشورهای محور مقاومت به وجود آورد تا آنان پس از رهایی از داعش، بار دیگر بر موجودیت اسرائیل متمرکز نشوند. مقامات اسرائیلی به این نتیجه رسیده اند که با حمایت از رفراندوم در کردستان عراق و در نتیجه، آتش افروزی برای ایجاد نزاع و درگیری و تولید معضل امنیتی، خواهند توانست ایران و عراق را به عنوان دو عضو محوری در محور مقاومت، درگیر در موضوع جدیدی کنند و مانع از جلب توجه مجدد آنان به جنایات اسرائیل و مظلومیت فلسطینی ها شوند.
لذا با توجه به این دلایل و برخی موارد دیگر، مقامات رژیم صهیونیستی برای حمایت از ایده برگزاری رفراندوم در کردستان عراق، دست به کار شده اند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان