تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ادبیات مدبرانه «شیخ دیپلمات» در نیویورک چه دستاوردی‎های داشت؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برجام یک سند بین‌المللی موردتوجه قدرت‌های بزرگ جهان و دیگر کشورها و ملت‌های جهان بوده است ایران توانسته در برجام به موفقیت بالایی دست پیدا کند و هم‌اکنون رئیس‌جمهور آمریکا عصبانی است ولی درعین‌حال باید بپذیریم که تهران و واشنگتن اگرچه هر دو به مفاد برجام کاملاً عمل کرده‌اند، اما به روح حاکم بر آن در ارتباط با یکدیگر چندان پایبند نبودند.
رویداد۲۴- یک کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: برجام یک سند بین‌المللی موردتوجه قدرت‌های بزرگ جهان و دیگر کشورها و ملت‌های جهان بوده است ایران توانسته در برجام به موفقیت بالایی دست پیدا کند و هم‌اکنون رئیس‌جمهور آمریکا عصبانی است ولی درعین‌حال باید بپذیریم که تهران و واشنگتن اگرچه هر دو به مفاد برجام کاملاً عمل کرده‌اند، اما به روح حاکم بر آن در ارتباط با یکدیگر چندان پایبند نبودند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان که به‌منظور شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، پیش از عزیمت به آمریکا در جمع خبرنگاران گفت که برجام از موضوعات موردبررسی در این سفر خواهد بود.

رئیس‌جمهور تا به اینجا کار در دیدار با روسای جمهور فرانسه، انگلیس اتریش، بلژیک، سوئد، دبیر کل سازمان ملل و ... این مسئله را مدنظر داشته و در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که «پیام برجام حل مسائل پیچیده بین‌المللی با گفت‌وگو ‏و رویکرد برد – برد بود و هر آسیبی به آن می‌تواند حامل این پیام خطرناک باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست»

روسای جمهور کشورهای اروپایی هم بر حفظ برجام تأکید کردند و به‌طور مثال امانوئل مکرون مطرح کرده است که «هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام بی‌معنا است» آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم ضمن آنکه اجرا کامل برجام را ضروری دانسته بود، تأکید داشته که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

مهدی مطهر نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که رئیس‌جمهور باید چگونه از فضای موجود برای حفظ برجام بهره ببرد گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حواشی آن با دیدارهای متعددی که رهبران و روسای جمهور کشورهای مختلف با یکدیگر دارند فرصت مناسبی برای رایزنی و مذاکره در جهت دستیابی به یک ادبیات مشترک، رفتارهای معقولانه و تصمیم‌گیری‌های مؤثر است.

وی در ادامه اضافه کرد: آنچه در مرکزی‌ترین وجه این دیدارها باید موردتوجه قرار گرفت دستیابی به یک ادبیات مدبرانه در جهت تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های متنفذ بود. حسن روحانی با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در صحن عمومی مجمع سازمان ملل متحد در ارتباط با مسائل عمده منطقه‌ای و بین‌المللی موردعلاقه ایران از یک‌سو و بیان دیدگاه‌های کشور به‌عنوان نماینده رسمی دولت – کشور ایران پرداخت و از طرف دیگر با شنیدن مواضع رسمی کشورهای مختلف و روسای جمهور و رهبران این کشورها زبان مشترک و در کنار آن آشنایی به جدیدترین مواضع و تصمیم‌گیری‌ها به وجود آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در این رابطه اظهار داشت: بر اساس حصول این شناخت محیطی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ایران می‌تواند دقیق‌تر صورت پذیرد. البته باید پذیرفت که اکنون جهان در یک وضعیت بسیار پرآشوب به سرمی‌برد و نشست‌های این‌چنینی با جهت‌گیری جامعه جهانی آن‌هم در سازمان ملل متحد به‌عنوآن‌یک سازمان پذیرفته‌شده در حوزه روابط بین‌الملل از اهمیت جدی برخوردار است.

مطهر نیا تأکید کرد: این نکته را باید فراموش نکنیم که هم‌اکنون چه در بعد بین‌المللی یا منطقه‌ای و چه حتی در سیاست داخلی یک رابطه معنادار میان دولت - کشورها به وجود آمده است و بسیاری از کشورهایی که دارای تعارض و تقابل‌های دو یا چندجانبه هستند درمجموع باید با دشمنان مشترکی رو به رو شوند که نیازمند به همگرایی بین آن‌ها و ایجاد یک فضای مناسب برای مذاکره احساس می‌شود تا بتوانند از وقوع مناظره‌های شدید گفتمانی از یک‌سو و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه در استفاده حسن روحانی از ادبیات مدبرانه مجمع عمومی سازمان ملل یادآور شد: کاری که آقای روحانی به‌عنوان شیخ دیپلمات انجام می‌دهد، ناشی از همین امر است ولی باید بپذیریم، آنچه در ایران در ارتباط با برجام و مسائل مربوط به آن در عین صحت صورت می‌گیرد، به دنبال حاشیه‌های دیگری است. به‌طور مثال رویترز مخابره کرده است که رئیس‌جمهور فرانسه هرگونه حرکت ضدآمریکایی ایران را در منطقه و گستره نظام بین‌الملل باروحانی مطرح کرده است و لذا آشنایی با این مواضع و درواقع ایجاد فضای مثبت در مسیر ادراک متقابل و انجام یک عملکرد رسانه‌ای مناسب در جهت پوشش دادن آن‌ها می‌تواند ما را به واقعیت موجود نزدیک و با توجه به نزدیکی به این واقعیت‌ها و شناسایی جدی آن‌ها به سرمایه‌گذاری در برنامه‌ریزی و تنظیم نقشه راه و استراتژی‌های معین فرابخواند.

وی در ارتباط با این موضوع تصریح کرد: مسئله مطرح آن است که برجام یک سند بین‌المللی موردتوجه قدرت‌های بزرگ جهان و دیگر کشورها و ملت‌های جهان بوده است ایران توانسته در برجام به موفقیت بالایی دست پیدا کند و هم‌اکنون رئیس‌جمهور آمریکا عصبانی است ولی درعین‌حال باید بپذیریم که تهران و واشنگتن اگرچه هر دو به مفاد برجام کاملاً عمل کرده‌اند، اما به روح حاکم بر آن در ارتباط با یکدیگر چندان پایبند نبودند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه افزود: تفسیر از برجام در واشنگتن یک تفسیر مضیق و محدود از آن است که در نقطه مقابل در تهرآن‌هم یک تصویر مضیق و بسیار گسترده از برجام مطرح می‌شود، بر همین اساس ادبیات مدبرانه می‌تواند کنش معقولانه به همراه داشته باشد به این معنا که هدف‌گذاری اصلی ایران باید بر حفظ برجام باشد تا ننگ خروج از آن بر پیشانی تهران ننشیند.

مطهر نیا در این رابطه خاطرنشان کرد: تهران باید برنامه‌های دقیق و استراتژی مشخصی برای ایجاد فضای مناسب در تثبیت برجام به‌عنوآن‌یک سند بین‌المللی را دنبال کند که بی‌تردید باید بپذیریم برجام به‌واسطه قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد و از طرف دیگر امضا پنج قدرت بزرگ جهان در پای آن‌یک سند بزرگ بین‌المللی است. آمریکا هزینه‌های خروج از آن را قبول نخواهد کرد و تلاش می‌کند تا با ایجاد فضای معنادار تحریک گروه‌های دلواپس در تهران و نیروهای فشار بر دولت روحانی برای تهران زمینه خروج از برجام را فراهم سازد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: تهران بابت خروج از برجام در مظان اتهام قرار خواهد گرفت و بر اساس تئوری جنگ‌های نامتعادل زمینه‌ساز بسیج مجدد اجماع جهانی علیه خود بر اساس تحریم‌های جدید خواهد شد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان