تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

روحانی خزعبلات ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشت/ امروز ایران جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه مناسب خود را در عرصه جهانی پیدا کند و البته در عمل هم سمت‌وسوی حرکت بر همین چرخ قرار دارد.
رویداد۲۴رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه مناسب خود را در عرصه جهانی پیدا کند و البته در عمل هم سمت‌وسوی حرکت بر همین چرخ قرار دارد. 

سخنرانی تند و تهدیدآمیز دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش‌های تندی در سطح بین‌المللی و البته تمجید تنها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روبرو شد. او در کنار تهدید به نابودی کره شمالی و غیرقابل‌قبول ارزیابی کردن دولت ونزوئلا، توافق هسته‌ای ایران را یک رسوایی بزرگ دانست. علاوه بر این مسئله رئیس‌جمهور آمریکا صراحتاً اعلام کرد که پول نفت ایران صرف تغذیه حزب‌الله و کشتار مردم در کشورهای عربی و اسرائیل می‌شود.

نسبت به این سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری نوشت که این‌گونه سخنان نفرت‌انگیز متعلق به قرون‌وسطی و نه قرن 21 است. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز بعد از تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «برای من و برای تمام دولت آلمان اینجا تنها یک‌راه حل دیپلماتیک و صلح‌آمیز برای این مناقشات وجود دارد. من عمیقاً اعتقاددارم که همه راهکارهای دیگر به بدبختی منجر می‌شود.»

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در واکنش به سخنرانی ترامپ ضمن تأکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران لغو آن را خطایی سخت ارزیابی کرد و چنین اقدامی را بی‌مسئولیتی از طرف همه دانست. «الکساندر فان در بلن»، رئیس‌جمهور اتریش هم سخنرانی ترامپ را دلسردکننده ارزیابی کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز بر نگرانی مقامات مسکو از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد عدم سازش در برخورد با ایران تأکید کرد و هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 نیز لحن صحبت او را تاریک و خطرناک دانست، درحالی‌که باید حالت دیپلماتیک تری داشته باشد.

در کنار اظهارنظر دونالد ترامپ، سخنان رئیس‌جمهور کشورمان نیز موردتوجه قرار گرفت. او دیروز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر خلاف مواضع جاهلانه و جنگ طلبانه ترامپ با لحنی منطقی، اعتدالگرایانه و صلح‎طلبانه پاسخی شایسته به رئیس جمهوری آمریکا داد. او با بیان نظرات خود صراحتاً اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران قصدی برای صدور انقلاب با زور سرنیزه و احیا امپراتوری تاریخی‌اش را ندارد. ما با حافظ جهان را فتح کرده‌ایم پس‌نیازی به فتح جدید نداریم.»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره ارزیابی خود از سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی خود به‌طورکلی تمامی ابعاد مسائل روز اعم از موضوعات داخلی و خارجی را موردتوجه قرارداد و خزعبلات ترامپ را هم بی‌پاسخ نگذاشت.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های آمریکا در دوران دونالد ترامپ واقعیت این است که جدای از کشورهای مستقل و آزاد و انقلابی، کشورهای اروپایی هم نسبت به آن شدیداً معترض هستند. امروز جایگاه جمهوری اسلامی ایران به دلیل سیاست‌های منطقی و اصولی در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها جایگاه بسیار خوب و ویژه‌ای پیداکرده، اما منحنی جایگاه آمریکا در نظر ملت و دولت‌ها ازجمله دولت‌های اروپایی به‌سرعت سیر نزولی خود را طی می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه یادآور شد: سخنانی که ترامپ در سازمان ملل مطرح کرد و واکنش‌ها نسبت به آن به نظر نمی‌رسد که طرفداری برای او به‌جا گذارده باشد و حتی سایر دولت‌ها نسبت به آن معترض شدند و موضع‌گیری کردند.

بروجردی اضافه کرد: اکنون زمان مناسبی است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه مناسب خود را در عرصه جهانی پیدا کند و البته در عمل هم سمت‌وسوی حرکت بر همین چرخ قرار دارد.

او افزود: در ارتباط با برجام هم با توجه به‌نقد این تعهد بین‌المللی تائید شده توسط شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا، کشورهای امضاکننده معترض به این کشور هستند و معتقدند که بدون هیچ‌گونه تحلیل و مذاکره‌ای برای طرح درخواستی آمریکا و رژیم صهیونیستی برجام نباید از اجرا بازبماند و در جهان امروز متهم عدم اجرا تعهد بین‌المللی هم آمریکا محسوب می‌شود.

وی در خصوص قیاس سخنرانی روسای جمهور ایران و آمریکا و سنگینی وزنه توضیح داد: این قیاس مع‌الفارق است زیرا هیچ‌گونه عقلانیتی بر سخنان آقای ترامپ حاکم نبود و تنها در جهت خوشایند صهیونیست‌ها پیش رفت بدون اینکه منطق سیاسی_ بین‌الملل در نظر گرفته شود.
نظرات شما
پیشخوان