تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶

انتقادهای تند رسانه‌های جهان به سخنان جنگ‌طلبانه ترامپ

اظهارات خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقاد رسانه‌های آمریکا و جهان را به دنبال داشت.

رویداد۲۴-اظهارات خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقاد رسانه‌های آمریکا و جهان را به دنبال داشت.  موج گسترده انتقادهای رسانه‌های آمریکا و جهان از اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس جمهور آمریکا، در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موج انتقادها از سوی رسانه‌های آمریکا و جهان را به دنبال داشت.

روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی با انتقا از اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ نوشت: درسی که سخنرانی ترامپ در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آموخت این بود: او هرگز تغییر نخواهد کرد. اگر ترامپ کنترل یک زرادخانه بزرگ هسته‌ای را در اختیار نداشت که برای نابودی بشریت آن هم برای چندین بار کفایت می‌کرد، سخنان او حتی می‌توانست «خنده‌دار» باشد.

هفته‌نامه آمریکایی تایم نیز در گزارشی نوشت سخنرانی ترامپ درست همانی بود که کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی می‌خواست. رئیس جمهور آمریکا با تهدید به نابودی کامل کره شمالی، پروپاگاندای کیم جونگ-اون را که به کودکان این کشور یاد داده می‌شود، تأیید کرد: اینکه آمریکا دشمن آنهاست.

مجله آنلاین «اسلیت» نیز نوشت: رئیس جمهور دونالد ترامپ سه‌شنبه در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او سخنان خودش را با اظهاراتی خوشایند درباره آمریکا، رهبری جهانی و تاریخ سازمان ملل متحد آغاز کرد. حاضران در سالن تقریباً از گوش دادن به حرف‌های او کسل شده بودند؛ اما ترامپ به سرعت رویه معمول خود را در پیش گرفت و سخنان مختص به خودش را که پر از تهدید و خودستایی بود، آغاز کرد.

گلوب اند میل نیز در گزارشی با عنوان «سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازگشت به جهانی تاریک‌تر بود»، با اشاره به لحن خصمانه رئیس جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی و همچنین اظهارات جنگ‌طلبانه او در قبال کره شمالی و تهدید به نابودی کامل این کشور نوشت: مطمئناً حتی بسیاری از متحدان واشنگتن نیز سخنان ترامپ را مایه شرم و غیرسازنده می‌دانند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز با انتقاد از اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ به نقل از کارشناسان نوشت کره شمالی احتمالاً پس از این سخنرانی، موشک‌های بیشتری شلیک خواهد کرد.

ایندیپندنت در گزارش‌های جداگانه‌ای به انتقاد شدید از سخنان تهدیدآمیز و تنش‌آفرین ترامپ پرداخت. این روزنامه انگلیسی در یکی از گزارش‌های خود نوشت دکترین «اول آمریکا» سرانجام، سازمان ملل را به نابودی خواهد کشاند. ترامپ درباره اینکه درخصوص توافق هسته‌ای ایران چه دیدگاهی دارد، هیچ شکی باقی نگذاشت. او این توافق‌نامه را دوست ندارد و خیلی دلش می‌خواهد آن را پاره کند.

ایندیپندنت در ادامه نوشت ترامپ با جهان سخن گفت و پس از سخنرانی او ما چه احساسی داریم؟ احساس امنیت؟ ... خیر. همه ما احساس ترس و اضطراب داریم.

روزنامه پرتیراژ شیکاگو تریبون، نیز سخنرانی ترامپ را در مجمع عمومی سازمان ملل، فاجعه‌بار توصیف کرد. در گزارش شیکاگو تریبون آمده است رئیس جمهور ترامپ سخنرانی مخصوص طرفداران راست‌گرای افراطی و ضدجهانی‌سازی خود را در تریبون بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد. سخنان او با رؤسای جمهور پیشین آمریکا بسیار متفاوت بود. اظهارات پایانی او درست نقطه مقابل اهداف و آرمان‌هایی بود که به تأسیس سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ جهانی دوم انجامید.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت ترامپ در سخنرانی خود در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک دیدگاه گزینشی درباره «حق حاکمیت» کشورها ارائه داد.

نشریه آلمانی اشپیگل نوشت دونالد ترامپ در جریان سخنرانی دیروز خود بار دیگر بر ایده آمریکا در وهله نخست تاکید و تنها از خودش تعریف کرد. اشپیگل در ادامه نوشت: آغاز به کار مجمع عمومی سازمان ملل مراسم ویژه‌ای است که مقاماتی از سراسر جهان در آن حضور دارند؛ اما ترامپ دیر آمد و عملا سخنرانی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل را از دست داد. سخنرانی ترامپ مجموعه‌ای از مسایلی مانند «تابو‌شکنی‌ها، انزواطلبی و مداخله در کشورهای دیگر بود» و وی به عبارتی بار دیگر دکترین «نخست آمریکـا» را بیان کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب، در سخنرانی خود در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهارات خصمانه خود را علیه کشورمان تکرار کرد. ترامپ گفت ما با کشوری رو به رو هستیم که مدام مرگ بر آمریکا می گوید و خواهان نابودی اسرائیل است. ما در مورد ایران صحبت می‌کنیم. این کشور تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد و در حال خدشه وارد کردن به صلح در منطقه خاورمیانه است. ما نمی‌توانیم پایبند به توافقی (اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5) باشیم که ممکن است به این کشور در ادامه اقداماتش کمک کند. توافق هسته ای بدترین توافقی است که من دیده‌ام و باید بگویم مایه خجالت آمریکاست.

ترامپ همچنین کره شمالی را با اظهارات جنگ‌طلبانه خود تهدید کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت اگر وادار شویم برای دفاع از خود، گزینه‌ای جز نابودی کامل کره شمالی نخواهیم داشت. زمان آن رسیده است که مرد موشکی (لقبی که ترامپ برای کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی به کار می‌برد) متوجه شود که چاره ای جز غیر هسته‌ای کردن کشورش ندارد. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان