تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
جانشین فرمانده کل ارتش تشریح کرد:

ماجرای گفته نشده از بمباران مواضع داعش توسط جنگنده های ارتش

جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی ارتش در زمینه مبارزه با داعش اظهار کرد: ارتش اقدامات بسیاری در مقابله با داعش انجام داده است که بمباران تجمعات خارج از 40 کیلومتر مرز ایران از عراق توسط نیروی هوایی و انجام عملیات‌های متعدد شناسایی توسط هوانیروز از جمله آنهاست.

رویداد۲۴-جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی ارتش در زمینه مبارزه با داعش اظهار کرد: ارتش اقدامات بسیاری در مقابله با داعش انجام داده است که بمباران تجمعات خارج از 40 کیلومتر مرز ایران از عراق توسط نیروی هوایی و انجام عملیات‌های متعدد شناسایی توسط هوانیروز از جمله آنهاست.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش شامگاه پنجشنبه در برنامه‌ تلویزیونی «دستخط» به بیان بخش‌هایی از اقدامات ارتش طی سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: ارتش در سال‌های گذشته توانست با رصد دقیق خود در یک اقدام خود، پرواز ایساف را که حامل 180 نفر از نیروهای نظامی بود به زمین بنشاند.

وی همچنین درباره دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس گفت: دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج فارس در یک ساعت انجام شد اما 7 ساعت بعد از آن پدافند هوایی با جنگنده‌های آمریکا درگیری‌هایی داشتند. آنها می‌خواستند با ورود به آب‌های کشورمان جزیره فارسی را بمباران کنند اما موشک‌های پدافند هوایی از جمله S200 روی جنگنده‌های آمریکایی قفل شدند و به آنها اعلام شد که در صورت ورود به آب‌های ایران به سمتشان شلیک خواهد شد.

جانشین فرمانده ارتش همچنین به دستگیری عبدالمالک ریگی از سرکردگان یکی از گروه‌های تروریستی در جنوب شرق کشور اشاره کرد و گفت: ریگی با همکاری نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی با وزارت اطلاعات دستگیر شد. وزارت اطلاعات به ما اعلام کرد که او در هواپیمایی نشسته است. با رصد ما مشخص شد که این هواپیما از بندرعباس وارد شده است. زمان ورود این هواپیما 17 فروند جنگنده و هواپیما به پرواز درآمدند. همچنین دو تانکر سوخت‌رسان نیز برای آنها از زمین بلند شد. هواپیمای حامل ریگی تا مشهد رفت و سپس در بازگشت قصد داشت تا از نزدیکی بندرعباس از مرزهای کشور ما خارج شود. در این لحظه به جنگنده‌های ارتش دستور داده شد تا اقدام به تیراندازی و خلبان را متوجه جدیت موضوع کنند. در نهایت نیز خلبان زمانی که جدیت نیروهای نظامی را مشاهده کرد، ناگزیر به فرود شد و عبدالمالک ریگی دستگیر شد.

پوردستان با بیان اینکه در حوزه دفاع از آسمان امروز ظرفیت‌های خوبی در پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش وجود دارد، خاطرنشان کرد: در نیروی دریایی ارتش نیز شاهد تامین امنیت اقتصاد دریایی توسط ارتش هستیم. امروز با حضور نیروهای دریایی در آب‌های بین‌المللی تا خلیج عدن، هیچ دزد دریایی شناورهای ما را تهدید نمی‌کند.

وی با تاکید بر وحدت و همکاری میان ارتش و سپاه در تامین امنیت مرزهای کشور اظهار کرد: مسئولیت تامین امنیت مرزهای شرقی کشور با سپاه و مرزبانی است. از شمال غرب نیز که شاهد درگیری‌های گروه‌های پژاک و پ.ک.ک هستیم مسئولیت امنیت با سپاه پاسداران است اما یگان‌هایی از هوانیروز این نیروها را در شرق و شمال غرب پشتیبانی می‌کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: بخشی از توانمندی موشکی و راداری پدافند هوایی کشور مربوط به توانمندی‌های سپاه است اما به دلیل همدلی و همکاری میان این دو نیرو، همه توان‌های موشکی و راداری سپاه تحت شرایط یکپارچه پدافند هوایی که در اختیار ارتش است، کنترل می‌شود.

  امیر سرتیپ پوردستان در ادامه به بیان دلایل تشکیل تیپ‌های واکنش سریع در ارتش و سپاه پرداخت و گفت: امروز با چهره جدیدی از تهدیدها علیه کشور روبه‌رو هستیم. در همین زمینه پس از سال 1991 که آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمد، آنها حدود 14 سال در منطقه حضور داشتند اما دست از پا درازتر مجبور به ترک منطقه شدند. آمریکایی‌ها پس از این اقدام راهبرد جدیدی ایجاد کردند و طی آن جنگ‌های ترکیبی یا همان جنگ‌های هیبریدی را راه‌ انداختند. آنها در راستای این راهبرد جدید خود داعش و گروه‌های تفکیری را در منطقه ایجاد و تقویت کردند.

وی خاطرنشان کرد: به واسطه ایجاد جنگ‌های نیابتی، ستاد کل نیروهای مسلح دستور تشکیل 5 تیپ واکنش سریع در ارتش و 5 تیپ واکنش سریع را در سپاه صادر کرد که انعطاف بالا، قدرت آتش زیاد و قابلیت اجرای عملیات در کوتاه‌ترین زمان در منطقه خاص، از ویژگی‌های این تیپ محسوب می‌شود.

فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش همچنین به بیان اقدامات انجام‌شده در زمان نزدیک‌شدن داعش به مرزهای کشور در سال 93 پرداخت و گفت: در خرداد 93 که داعش به فاصله کمتر از یک ماه 5 استان در عراق را پشت سر گذاشت و به نزدیکی مرزهای ایران آمد، بلافاصله ارتش در مرز حاضر شد و تیپ‌های خود را در منطقه مستقر کرد. در آن زمان برایمان مشخص نبود که داعش دقیقا تا کجا آمده است. به همین خاطر من به همراه افراد دیگر برای شناسایی به عمق عراق رفتیم. پس از شناسایی محل دقیق داعش بلافاصله با نظر ستاد کل نیروهای مصلح خط قرمزی به فاصله 40 کیلومتر خارج از ایران ترسیم کردیم و پس از آن نیز با هماهنگی‌ نیروهای عراقی این منطقه 40 کیلومتری را جهت مقابله احتمالی با داعش تجهیز کردیم.

وی ادامه داد: بالگردهای هوانیروز و پرنده‌های نیروی هوایی نیز برای بمباران مواضع داعش در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

پوردستان با اشاره به انجام عملیات‌هایی توسط جنگنده‌های ارتش علیه مواضع داعش خاطرنشان کرد: هوانیروز عملیات‌هایی برای شناسایی مواضع داعش انجام داد اما نیروی هوایی تجمعاتی از نیروهای داعش که خارج از خط 40 کیلومتر تشکیل شده بود را بمباران کرد.

وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره چگونگی مقابله با داعش در سطح ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود و هیچ کدام از نیروهای ارتش و سپاه راسا در این زمینه تصمیم‌گیری نمی‌کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه به حضور داعش در همسایگان شرقی ایران اشاره و اظهار کرد: چون داعش با مقابله ما مواجه شد، بر اساس راهبرد نتانیاهو که معتقد است همیشه باید در کنار جمهوری اسلامی ایران  آتش دائمی روشن باشد، الان به افغانستان آمده‌اند و در نزدیکی مرز پاکستان مستقر شده و بخش‌هایی از طالبان نیز با آنها بیعت کرده‌اند.

پوردستان با تاکید بر اینکه به همه تحرکات داعش در افغانستان و مرز پاکستان اشراف کامل داریم، خاطرنشان کرد: 40 کیلومتری که در سال‌های قبل به عنوان خط قرمز مرز ایران برای مقابله با داعش ترسیم شده بود، شامل سراسر مرزهای کشور می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ارتش به وابسته نظامی پاکستان در تهران اخطار لازم را دادیم که داعش در حال فعالیت در خاک آنهاست و چنانچه جلوی پیشروی‌های داعش را نگیرند، ما خود در این زمینه وارد می‌شویم.

سرتیپ پوردستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان جایگاه ارتش و نیروهای مسلح کشورمان در منطقه پرداخت و گفت: امروز به لطف خدا به سطح قابل قبولی از بازدارندگی رسیده‌ایم و دشمن می‌داند که اگر ضربه اول را وارد کند، ضربه دوم که ضربه ماست، به مراتب کوبنده‌تر از ضربه اول خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش عربستان و برخورداری عربستان از تجهیزات جدید نظامی اظهار کرد: عربستان با اقداماتی که در یمن انجام داد نشان داد که ظرفیت عملیاتی ندارد. آنها حجم عظیمی از تجهیزات زمینی، هوایی و دریایی را جمع کرده‌اند و همه نیروهایشان نیز تحصیل‌کرده کشورهای دیگر هستند اما در جنگ یمن از نیروهای کشورهای دیگر استفاده کردند. آنها امروز به دنبال راهی برای خروج محترمانه از منجلاب یمن هستند به همین خاطر نیز بر اساس شواهد و قرائن دست نیاز به سمت کشورهای منطقه از جمله ایران دراز کرده‌اند.

جانشین فرمانده کل ارتش در پاسخ به پرسشی درباره حضور مستشاری ارتش در سوریه نیز گفت: نفرات داوطلب ارتش حضور فعال و خوبی به صورت مستشاری در جبهه مقاومت دارند. امروز داوطلبان بسیاری در ارتش حضور دارند که چنانچه درها باز شود، قطعا تعداد نیروهای ایرانی مستشار در سوریه بیشتر از تعداد نیروهای نظامی سوری خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برگزاری رزمایش‌های مختلف از سوی ارتش طی سال جاری خاطرنشان کرد: همواره رزمایش‌های بسیاری در طول سال توسط نیروهای مختلف ارتش برگزار می‌شود. در این راستا و در حوزه رزمایش‌های بین‌المللی نیروی دریایی چندی پیش رزمایشی مشترک با پاکستان برگزار کرد. همچنین برگزاری رزمایش امداد و نجات با روس‌ها و نیز رزمایش مشترک با نیروی دریایی چین از جمله برنامه‌های پیش روی ارتش است.

پوردستان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تصمیمات اتخاذشده برای جابه‌جایی سربازان پس از وقوع حادثه تلخ در سال‌های قبل اظهار کرد: بعد از اتفاق تلخی که برای سربازان افتاد، تصمیماتی اتخاذ شده که طی آنها مقرر شد در شهرهایی که از راه آهن برخوردارند، حمل و نقل ریلی سربازان انجام شود و در سایر شهرها بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با پلیس راه امضا کردیم قرار شد که زمانی که اتوبوس حامل سربازان حرکت خود را آغاز می‌کند در اسکورت پلیس قرار بگیرند تا از وقوع حوادث جاده‌ای برای آنها جلوگیری شود.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی اظهارات مبنی بر عدم آمادگی ارتش برای مقابله با عراق در سال‌های ابتدایی جنگ خاطرنشان کرد: ارتش در زمان آغاز جنگ در شرایط خاصی به سر می‌برد. همزمان با پیروزی انقلاب، شاهد ایجاد ناامنی‌های گسترده‌ای در منطقه کردستان بودیم. به همین دلیل ارتش به طور مستقیم وارد ماجرا شد و طی 18 ماه 2 هزار شهید تقدیم کرد.

پوردستان ادامه داد: در آن شرایط که ارتش درگیر غائله کردستان بود، عراق اقدام به آغاز ناامنی‌ها در کشور کرد. آنها با 12 لشکر و 47 تیپ تا بن دندان مسلح در مقابل امکانات کم ارتش قرار گرفتند. با این وجود ارتش ایستادگی کرد و قطعه قطعه شد اما جلوی دشمن را گرفت و امنیت را تثبیت کرد. در آن زمان سپاه درگیر مسائل داخل کشور از جمله ترورها و ناامنی‌های مختلف بود.

او درباره طرح موضوع انحلال ارتش در ابتدای انقلاب نیز اظهار کرد: زمانی که استکبار می‌خواهد فردی را از بین ببرد ابتدا او را خلع سلاح می‌کند. در همین راستا نیز آنها می‌خواستند نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرند به همین خاطر به دنبال انحلال ارتش بودند و ندای انحلال ارتش را سر می‌دادند. برخی مسئولان نیز مکررا می‌گفتند که نیازی به ارتش نیست اما آیت‌الله خامنه‌ای، مرحوم هاشمی، شهید مفتح و شهید مطهری در این زمینه تصمیم‌سازی کردند و امام خمینی نیز حکم دادند که ارتش باید بماند و در خدمت کشور باشد و مردم نیز باید از ارتش حمایت کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: هجمه‌هایی که امروز علیه سپاه مطرح می‌شود به خاطر آن است که دشمن می‌خواهد نظام را خلع سلاح کند.

فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ارائه تحلیل‌های گوناگون برای ارتشیان پیش از آغاز جنگ و اخطار ارتش به مسئولان وقت در این‌باره نیز اظهار کرد: اسناد مربوطه در این باره وجود دارد که ارتش بارها اخطارهای لازم را به مسئولان وقت داده بود. فرماندهان وقت زمانی که یک‌سری قرائن را مشاهده کردند و دریافتند دشمن با انجام اقداماتی می‌خواهد آفند کند گزارشی به شورای عالی امنیت دادند اما به خاطر قطع بودن راه‌های تاکتیک و استراتژی در شورای عالی توجهی به این اخطارها نشد و همین موضوع نیز باعث حمله عراق به کشور شد.

وی در ادامه درباره چرایی از دست دادن فاو گفت: عملیات فاو یکی از عملیات‌هایی بود که آمریکا مستقیما دخالت نظامی کرد. این عملیات در سال 67 انجام شد؛ در آن سال شرایط خاصی بر جبهه‌ها حاکم بود و یک‌سری اختلافات میان سپاه و ارتش وجود داشت. در آن زمان فرماندهی واحد بود اما بخشی‌نگری و عدم وجود اجرای واحد تصمیمات باعث شد که نتوانیم همدلی لازم را داشته باشیم.

پوردستان با بیان اینکه در زمان حضور صیاد شیرازی و محسن رضایی اختلاف نظرها کمتر بود، گفت: تا زمانی که این دو در کنار هم بودند شرایط خوب بود اما پس از اینکه شهید صیاد به واسطه شرایط ایجادشده کناره‌گیری کرد، نگاهی ایجاد شد که ارتش و سپاه مستقلا عملیات انجام دهند.

وی با اشاره به ایجاد وحدت میان ارتش و سپاه در پایان جنگ اظهار کرد: در عملیات مرصاد که برای بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده انجام شد مجددا ارتش و سپاه در کنار یکدیگر قرار گرفتند و شاهد انجام عملیاتی موفقیت‌آمیز بودیم.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان