تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ به بهانه سخنرانی رئیس جمهور در نیویورک؛

عقلانیتی فراتر از سازمان ملل

اگر ترامپ از جنگ و خونریزی گفت؛ روحانی از صلح و مذاکره گفت، اگر ترامپ از لشکر کشی نظامی سخن به میان آورد؛ روحانی از تسخیر قلوب با شعر و ادب و حکمت وعرفان گفت، و اگر ترامپ از تهدید و تجاوز سخن گفت؛ روحانی از تکریم و مقاومت سخن گفت، و این است تفاوت صاحبان تجربه در سیاست در قیاس با ناپختگان و تازه واردان عرصه سیاست.

رویداد۲۴، محمد مهدی تولایی- یکی از راهکارهای جلب توجه مخاطب و زمینه سازی برای متقاعد نمودن او، حفظ منطق فکری و تسلط بر خویشتن در مواجهه با شرایط گوناگون است. اگر شخصی ادعا دارد مفروضاتی را پذیرفته است که بر استدلال و منطق، متکی است و قابلیت تشریح و توضیح دارد و می تواند در جهت متقاعدسازی دیگران گام بردارد باید با حفظ خونسردی و دوری از پرخاشگری و تسلط بر خویشتن در شرایط متغیر و متناوب، در جهت تبیین مفروضات و ایده های خود گام بردارد و هراسی از فضا سازی مخالفان به دل، راه ندهد.

خداوند متعال در آیه 159 سوره آل عمران، یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت پیامبر اسلام(ص) در انجام دعوت به دین اسلام و گسترش آن را تسلط بر خویشتن و برخورد کریمانه و متکی بر استدلال در مواجهه با مخالفان بیان می کند و می فرماید: «ولو کنت فظاغلیظ القلب لانفضوا من حولک»(و اگر تند خو و سخت دل بودی مردم از پیرامون تو متفرق می شدند). در تفاسیر،«فظ»به معنای جفا کار و بی رحم و «غلیظ القلب» به معنای بدون رقت و رأفت بودن و سنگدلی بیان شده است و لذا اگر نبی مکرم(ص)در برخورد با مردم و در هنگام تشریح اصول و فروع دین، چنین رفتاری تندی داشت مردم و مخاطبین، از پیرامون ایشان پراکنده می شدند.

این آیه از قرآن کریم و بسیاری دیگر از آیات و روایات دینی، تاکید بسیاری دارند که نحوه برخورد با طرف مقابل و بیان منطقی و متکی به استدلال، تاثیر گسترده ای بر جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر افکار عمومی دارد. برخورد منطقی و عالمانه در عین حالی که متکی بر اقتدار باشد و شانیت جایگاه نیز در آن لحاظ شود بیشترین تاثیر را بر مخاطبین و افکار عمومی خواهد گذاشت. 

سالهاست که مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت عظیم اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پی برده اند و کوشیده اند از این امکان جهانی و فرصت مغتنم، استفاده بهینه نمایند. اجلاسی که سران و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در آن حضور می یابند و به ارائه مواضع و دیدگاههای دولت و مردم خود می پردازند. حضور گسترده مقامات سیاسی در این برهه زمانی کوتاه و دیدارهای متعدد و رایزنی های گسترده سیاسی و اقتصادی پیرامون برگزاری اجلاس، فرصتی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند تا از حقیقت خود و ملت ایران برای جهانیان بگوید، از جایگاه واقعی ایران و ظرفیت های عظیم آن، سخن به میان آورد و از فرهنگ غنی و تمدن کهن آن، راز گشایی کند.

اجلاسی که جهانیان با دقت و ریزبینی فراوان، متوجه آن هستند و رفتارهای نمایندگان ملت ها و سخنان آنان را رصد می کنند،  با دقت در سخنان مقامات بلند پایه که نمایندگی ملت خود را یدک می کشند به درونیات جامعه آنان پی می برند و آنان را قضاوت می کنند. اگر سخنران بر طبل جنگ کوبید مردم کشور او را نیز جنگ طلب، و اگر بر استقرار صلح پای فشاری کرد مردم کشورش را صلح طلب می پندارند. تریبونی که فرصت بزرگی است برای تبیین مفروضاتی که بر پایه منطق و استدلال، پذیرفته شده است و اینک باید بدون هیچگونه پرخاشگری و تندی، ارائه شود.

اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و حضور با شکوه حجت الاسلام روحانی ریاست محترم جمهوری و سخنرانی در آن مجمع، بار دیگر به جهانیان اثبات کرد که ملت ایران، ملتی حق جو و صلح طلب است. ملتی که بر اصول متقنی پای فشاری می کند و جهانیان را به صلح و مذاکره دعوت می نماید. ملتی که خواهان احیای امپراطوی خویش نیست و امنیت و پیشرفت را برای تمام جهانیان می خواهد و برای مقابله با غاصب و ظالم، استوار است.

این جملات، برآیند سخنان رئیس جمهور است. سخنانی برآمده از عقلانیت که معرف واقعی ایران و ایرانیان است. معرف ایرانی است که خیرخواه جهان است و از جنگ و خونریزی، نفرت دارد؛ در عین حالی که برای مقابله با زور و سلطه، مهیاتر از هر زمان دیگری است. معرف ایرانی که عقلانیت حاکم بر آن، فراتر از عقلانیت حاکم بر جهان است و مردم آن، بار دیگر خواسته اند تا به مسئولانی اعتماد کنند که با تکیه بر عقلانیت و منطق، خواهان گفتگو و مقابله با افراطی گری هستند.

اگر ترامپ از جنگ و خونریزی گفت؛ روحانی از صلح و مذاکره گفت، اگر ترامپ از لشکر کشی نظامی سخن به میان آورد؛ روحانی از تسخیر قلوب با شعر و ادب و حکمت و عرفان گفت، و اگر ترامپ از تهدید و تجاوز سخن گفت؛ روحانی از تکریم و مقاومت سخن گفت، و این است تفاوت صاحبان تجربه در سیاست در قیاس با ناپختگان و تازه واردان عرصه سیاست.

جهان بر سخنان روسای جمهور ایران و آمریکا، متوقف ماند و به ارزیابی پرداخت و تفاوت کاربلدان عرصه سیاست و اقدامات عقلانی آنان را با افراد نابلد و عجول و اقدامات شتاب زده آنان در این عرصه درک نمود. چقدر جهان امروز به مدبران و رفتارهای عقلانی آنان، بیش از گذشته احتیاج دارد اما افسوس که امثال نتانیاهو و ترامپ هایی وجود دارند که درصدد جنگ افروزی و خون ریزی هستند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان