تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
بادامچی،‌ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

پاسخ کارگران به درخواست دریافت حقوق، باتوم و گازاشک آور نیست/ وزیر کار باید ورود کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که مشکلات صنفی کارگران را باید به‌صورت صنفی حل‌وفصل کرد نه با درگیری، باتوم و گاز اشک‌آور.
رویداد۲۴عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که مشکلات صنفی کارگران را باید به‌صورت صنفی حل‌وفصل کرد نه با درگیری، باتوم و گاز اشک‌آور.

«امروز کسانی مدعی‌اند که کارگران مشکل ندارند، واقعیت زندگی کارگران را نمی‌دانند. متأسفانه سال‌ها درزمینهٔ بهبود زندگی کارگران تلاش لازم انجام نشد.» این بخشی از سخنان حسن روحانی در روز کارگر است؛‌ سخنانی که نشان می‌دهد مسئله کارگران از بحث‌های مهم جامعه ایرانی و قطعاً یکی از چالش‌های پیش روی رئیس دولت دوازدهم در 4سال آینده است. هنوز تصویر آن پیرمرد کارگر در سخنرانی انتخاباتی روحانی در اردبیل را از یاد نبرده بودیم که برخورد امنیتی با کارگران کارخانه آذراب اراک خبرساز شد.

کارگران کارخانه آذرآب و هپکوی اراک که جزء پیشروان ساخت تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و سازنده بخش‌های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه‌های برق در کشور است، چندماهی است که با مشکلاتی همچون عدم پرداخت به‌موقع حقوق درگیر هستند، موضوعی که شاید در نگاه اول یک مسئله عادی و قابل‌حل به نظر برسد.

اما زمانی این موضوع بحرانی شد که کارگران این کارخانه برای طلب حقوق قانونی خود دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند و در مقابل اعتراضات آن‌ها پلیس با نیروهای یگان ویژه وارد عمل می‌شود تا با کارگران برخورد و آن‌ها را متفرق کنند؛‌ موضوع اما به همین‌جا ختم نمی‌شود،‌ کارگران که برای دریافت مطالبات و احقاق حقوق خود همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دادند،‌ ‌نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و باتوم به سمت آن‌ها حمله و با آن‌ها درگیر شد‌ند؛‌ درگیری که نتیجه آن چیزی جز مصدوم شدن کارگران نبود.

باگذشت چند روز از وضعیت وخیم و نابسامان این کارگران؛‌ تاکنون اما نه وزیر کار وارد عمل شده و نه رئیس‌جمهور؛‌ اکثریت نمایندگان مجلس هم این روزها با خیال آسوده در سفرهای خارجی و داخلی به سر می‌برند.

این در حالی است که علی ربیعی،‌وزیر کار دولت روحانی،‌از وزرایی بود که مدعی شده بود کارگران و اصناف به شیوه‌های مختلفی از وی حمایت کردند و خواستار ادامه حضور وی در دولت دوازدهم شدند. ربیعی که همواره در دفاع از حقوق کارگران سخن می‌گفت،‌ این روزها اما نه در جمع کارگران معترضِ اذرآب حاضرشده و نه حتی صحبتی در این خصوص انجام داده است؛ موضوعی که ممکن است در آینده نه‌چندان دور وزیر را با مشکل مواجه کند.

مشکلات کارگران صنفی حل می‌شود نه با گاز اشک‌آور و باتوم

محمدرضا بادامچی،‌ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴،‌ به بحران اخیر کارخانه آذرآب اشاره کرد و گفت‌: حق‌وحقوق کارگران باید به‌صورت دقیق رعایت شود، رفتارهای اخیر با کارگران اصلاً مناسب نبود.

بادامچی ادامه داد: معمولاً مشکلات صنفی را باید به‌صورت صنفی حل‌وفصل کرد،‌ نه با درگیری، باتوم و گاز اشک‌آور. نمایندگان آن‌ها باید به‌طورجدی با مسئولان مربوطه به مذاکره بپردازند و و روش های اشتباه برای پاسخ دادن به درخواست به حق کارگزان را به آنها گوش زد کنند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی مسافرت هستند؛ خاطرنشان کرد:حتماً در اولین فرصت از نمایندگان این کارگران دعوت می‌کنیم تا سریعاً به حل مشکلاتشان بپردازیم؛‌ البته نمایندگان کارگران کارخانه آذرآب چند روز گذشته در مجلس حضور داشتند و در کمیسیون‌های مربوطه به بحث پیرامون این موضوع پرداختند.

بادامچی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون وزیر کار به این موضوع وارد نشده است؛‌گفت: آقای ربیعی قطعاً باید به این مسئله ورود پیدا کند تا سریعاً مشکلات این کارگران را حل کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان