تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره تداوم چالش های نجفی در رسیدگی به میراث قالیباف

حقوق ٨٠٠ ميلياردی شهرداری چگونه با خزانه ٨٠ ميلياردی پرداخت شد؟

عبوري سخت از یک «بحران»؛ شهرداری تهران از یک بحرانِ مالیِ میلیاردی عبور کرد؛ بحرانی که بی‌شک اگر با این سوء مدیریت ادامه داشته باشد در ما‌ه‌ها یا سال‌های آینده بازهم گریبانِ ساكنان بهشت را خواهد گرفت.
رویداد۲۴- عبوري سخت از یک «بحران»؛ شهرداری تهران از یک بحرانِ مالیِ میلیاردی عبور کرد؛ بحرانی که بی‌شک اگر با این سوء مدیریت ادامه داشته باشد در ما‌ه‌ها یا سال‌های آینده بازهم گریبانِ ساكنان بهشت را خواهد گرفت.

در چند ماه اخیر شهرداری تهران برای پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل جدی مواجه شده به‌گونه‌ای که حقوق کارکنان با تأخیرهای چندروزه پرداخت شده است. 

اين روند به معناي آن است كه محمدعلی نجفی که کمتر از یک ماه است وارد ساختمان بهشت شده با یک بحران و چالش جدی یعنی خالی بودن خزانه شهرداری روبه‌رو شده است.

شهرداری تهران برای پرداخت  800 میلیارد تومان حقوق شهریور کارمندان خود فقط 80 میلیارد تومان تا روز دوشنبه گذشته در خزانه در اختیار داشت که علاوه بر گرفتن وام از بانک شهر، در یک اقدام بی‌سابقه به برداشت از حساب معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری روی آورده و با استقراض از آن‌ها توانست حقوق کارکنان را مجدداً با تأخیر چند روزه پرداخت کند و این قضیه را برای مدتِ بسيار کوتاهی ختم به خیر کند.

اين نوع نحوه پرداخت (خالي كردن حساب‌ها) در تاريخ شهرداري تهران در حالی براي اولين بار اتفاق می‌افتد، كه معلوم نيست نجفي چگونه می‌خواهد حقوق ٥٠٠ میلیاردیِ مهرماه کارکنان خود را تأمین کند!
 
خاطرمان هست از همان زمانی که بحث بر سر شهردار تهران مطرح بود، کمتر کسی حاضر بود تا به شهرداری برود و میراث دار قالیباف شود.

اما نجفی با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان و با عزمی راسخ وارد ساختمان بهشت شد تا تهران را برای بار دیگر تبدیل به تهراني كند كه همه انتظارش را داشتند؛ اما گويي نجفی عمق فاجعه را به خوبی درک نکرده بود.

 قالیباف در طول 12 سال مدیریتش بر شهر تهران باوجود خدماتی که انجام داد اما ضربات سنگینی را نيز بر پیکره پایتخت و به ويژه شهرداری وارد کرد. بی‌شک بحران مالی و خزانه‌ خالی از مهم‌ترین‌ موضوعاتی است که این روزها نجفی با آن سروکار دارد.

شهرداری تهران همانند همه‌‌ شهرداری‌های دنیا، یک نهاد عمومی است و بايست هزینه‌های آن نیز توسط خدمات پایداری که به صورت‌های مختلف به شهروندان ارائه می‌کند، تأمین شود.

اما شهرداری تهران در این سال‌ها 70درصد از هزینه‌های خود را از طریق تراکم فروشی به دست ‌آورده است؛ موضوعی که اگر ادامه پیدا کند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. البته فراموش نشود 30 درصد باقی‌مانده از هزینه‌‌های شهرداری نیز از عوارض سالیانه نوسازی، مدیریت پسماند و کمک‌های دولت به دست می‌آید.

از سوی دیگر تراکم فروشی پدیده‌ای به‌حساب مي‌آيد که سال‌ها است در سراسر کشور به‌ویژه تهران رواج پیدا کرده ‌است؛ پدیده‌ای که همه کارشناسان و حتی مردم نیز به‌شدت نگران آن هستند.

 در دوران 12 ساله مدیریت قالیباف، املاک و اراضی تهران که جزء دارایی‌های این شهر محسوب می‎شد بدون هیچ توجیه قانونی و عقلی واگذار شده است. همچنین پروژه‎های بزرگی مثل شهر آفتاب و فروشگاه‌های شهروند که قرار بود سرمایه شهرداری باشند بابت بدهی‌ها، واگذار شده‎اند و نيز هیچ توضیح شفافی در زمینه تراکم‎فروشی توسط شهرداری ارائه نشد.

با اینکه شهرداری تهران برای کسب درآمد به تراکم فروشی روی آورده است، از سال‌های 88 تاکنون به دلیل وضعیت نابسامان اقتصاد و وجود رکود، تراکم فروشی‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه درآمد شهرداری نیز مختل می‌شود؛ به همین دلیل شهرداری برای پرداخت هزینه‌های جاری خود به گرفتن وام‌های کلان با سودهای نزدیک به 30 درصد روی می‌آورد.

 گرفتن وام‌های پی‌درپی و عدم توانایی در پرداخت اقساط آن‌ها، شهرداری تهران را به‌طرف ورشکستگی سوق می‌دهد و بی‌جهت نیست اگر بگوییم اکنون شهرداری تهران یک شهرداریِ ورشکسته و بحران‌زده است. 

واقعیت این است که اکنون شهرداری تهران برای حل اصلی‌ترین مسئله‌ خود یعنی پرداخت حقوق کارمندان با مشکل مواجه است.

از طرفي استخدام‌های 200 برابر ظرفیت در چهار سال گذشته، باعث شده تا شهرداری روز به روز بزرگ‌تر و حجیم‌تر شود و پرداختی‌ها نیز با مشکل روبه‌رو شود. 

گفتني است به نظر می‌رسد اکنون با روی کار آمدن نجفی، که مدیری همسو با دولت به حساب مي‌آيد، ارتباط دولت و شهرداری نیز بهتر شود و کمک‌های دولت به شهرداری تهران بازهم از سر گرفته شود. البته نجفی در این مدت و برای نجات تهران از چالش‌های متعدد باید برنامه‌های عملیاتی‌تری نظیر کوچک کردن شهرداری را حتماً دنبال کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان