تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
در اواخر مهر ماه صورت می‌گیرد

بارگیری ۵۰۰ هزار بشکه نفت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی

مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با بیان اینکه عملیات بارگیری و صادرات آخرین محموله لایه‌های نفتی پارس جنوبی به مقاصد بین‌المللی هفته پیش صورت پذیرفت،گفت: طی شش مرحله از آغاز سال جاری، بالغ بر ٣ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام با مشخصات مورد نظر صادر شده و برای بارگیری ٥٠٠ هزار بشکه در تاریخ ٢٣ مهرماه برنامه ریزی و هماهنگی لازم به عمل آمده است.
رویداد۲۴- مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با بیان اینکه عملیات بارگیری و صادرات آخرین محموله لایه‌های نفتی پارس جنوبی به مقاصد بین‌المللی هفته پیش صورت پذیرفت،گفت: طی شش مرحله از آغاز سال جاری، بالغ بر ٣ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام با مشخصات مورد نظر صادر شده و برای بارگیری ٥٠٠ هزار بشکه در تاریخ ٢٣ مهرماه برنامه ریزی و هماهنگی لازم به عمل آمده است.

فردین اسعدی با بیان اینکه امکان برداشت ٣٥ هزار بشکه از مخزن نفتی پارس جنوبی وجود دارد، اظهار کرد:اما با توجه به شرایط مخزن ترجیح می‌دهیم میزان تولید را در مرز ٢٥ هزار بشکه ثابت نگه داریم. در چند روز اخیر میزان تولید به دلیل برخی آزمایشات به ٢٨ هزار بشکه رسیده است و مجددا جهت رعایت تولید حداکثری صیانتی به مرز ٢٥ هزار بشکه باز خواهد گشت.

وی با تاکید بر اینکه میزان تولید از مخزن نفتی پارس جنوبی حداقل تا پایان سال جاری  حدود ٢٥ هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند، گفت: روند تخلیه طبیعی مخزن در شش ماه گذشته به صورتی بوده که می توان پیش بینی کرد میزان تولید تا پایان بهار سال آینده در مرز ٢٥ هزار بشکه در روز ثابت باقی بماند. فعلا در سال اول تولید هستیم و این تولید کاملا آزمایشی و معطوف به ناحیه بسیار محدودی از  یک لایه از مخزن بسیار گسترده و چند لایه نفتی پارس جنوبی است.

مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با تاکید بر این که خروجی مدل‌های استاتیکی و دینامیکی مخزن با عدم قطعیت‌های بسیاری مواجه  و تطبیق تاریخچه تولید نفت صورت پذیرفته شش ماهه نیز مربوط به شعاع ریزش کوچک و محدودی از مخزن پهناور پارس جنوبی است، تصریح کرد: اطلاعات توصیفی و تولیدی به دست آمده را به دلیل پیچیدگی پتروفیزیکی  مخزن و نوع متفاوت سیال در نقاط مختلف میدان نمی‌توان به سایر لایه‌های دارای پتانسیل و سایر نواحی جغرافیایی مخزن مرتبط کرد. سایر نقاط مخزن باید توصیف شود و برای این منظور به چاه‌های ارزیابی و حتی در برخی نقاط به چاه‌های اکتشافی نیاز است. جمع بندی این اطلاعات می‌تواند ما را به یک مدل قابل اعتماد که عدم قطعیت آن کاهش یافته است برساند. به دلیل شرایط سنگ و سیال و اولویت بندی توسعه لایه های متعدد به لحاظ پتانسیل های متفاوت، توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی  باید به صورت مرحله به مرحله باشد و مهم تر از آن  باید در قالب یک طرح یکپارچه ارایه شود و هر چه سریع تر، پی بند مرحله اول فاز یک (که خوشبختانه از ابتدای امسال به بهره برداری رسید) بدون وقفه ادامه یابد.

اسعدی با بیان این که تولید قطر طی چند سال اخیر بالغ بر  ٣٠٠ هزار بشکه در روز بوده است، گفت: ما هنوز در مرحله‌ی پایلوت قرار داریم، اما اتفاق خوبی که افتاده این است که قفل تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی شکسته شده و چشم انداز بسیار مثبتی از بهره برداری تا سقف ١٥٠ هزار بشکه از لایه در حال تولید (داریان بالایی) به دست آمده است.   طرف همسایه از ٦ لایه در عمق های متناظر برداشت می‌کند و این پتانسیل در سمت ایران وجود دارد که فقط  از لایه داریان بالایی برای مدت قابل توجهی، تولید روزانه ١٥٠ هزار بشکه حاصل شود.

وی افزود: عملیات بارگیری و صادرات آخرین محموله لایه‌های نفتی پارس جنوبی به مقاصد بین المللی هفته پیش صورت پذیرفت و طی جمعا شش مرحله از آغاز سال جاری، بالغ بر ٣ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام با مشخصات مورد نظر صادر شده و برای بارگیری ٥٠٠ هزار بشکه در تاریخ ٢٣ مهرماه برنامه ریزی و هماهنگی لازم به عمل آمده است. این میزان فروش با احتساب نفت حدودا ٥٠ دلاری، طی شش ماه، منتج به بازگشت بخش قابل توجهی از هزینه تامین FPSO شده است.

مجری طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی در مورد عدم تولید ٣٥ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، توضیح داد: دلیل اصلی این که از لایه‌های نفتی پارس جنوبی ٣٥ هزار بشکه نفت تولید نمی‌شود این است که چنانچه بخواهیم به میزان ٣٥ هزار بشکه از این لایه‌ها نفت تولید کنیم، بیش از ٢٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز فلر می‌شود، موضوعی که در محاسبات اوایل دهه ٨٠ (موعد تنظیم برنامه توسعه مرحله اول فاز یک، به دلیل عدم شناخت صحیح و دقیق ساختار و رفتار مخزن، لحاظ نشده بود) به همین دلیل هم اکنون سعی می‌شود میزان تولید از این لایه‌ها ٢٥ هزار بشکه در روز ثابت بماند.

اسعدی افزود: آنچه در حال حاضر، همزمان با تهیه و تنظیم برنامه جامع و یکپارچه توسعه مخزن چند لایه نفتی پارس جنوبی (که در اولویت برنامه های شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است)، عملیات حفر سه حلقه چاه تزریقی بر روی سکوی فعلی در حال بهره برداری (مرحله دوم فاز یک) به منظور تزریق ٣٠ هزار بشکه آب فرآورش شده دریا به کمک FPSO به درون ناحیه مخزنی در حال تخلیه جهت تثبیت فشار و ممانعت از کاهش شدید تولید در نیمه دوم سال آتی شمسی در صدر برنامه های طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی قرار دارد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان