تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نگرانی‎ها از تنزل جایگاه روحانیت به حق است/نگاه مردم به روحانیت تغییر کرده است/ روحانیون دست از امر و نهی بردارند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه تاکید کرد: روحانیت هرچه کمتر در کارهای اجرایی دخالت کند و در کارهای سیاسی هم کمتر وارد شود در میان مردم جایگاه بهتری دارد ولی درصورتی‌که مسیر خود را عضو کند و دست به امرونهی بزند و در اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و ... دخالت کند افت خواهد کرد که چنین هم شده است.
رویداد۲۴عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه تاکید کرد: روحانیت هرچه کمتر در کارهای اجرایی دخالت کند و در کارهای سیاسی هم کمتر وارد شود در میان مردم جایگاه بهتری دارد ولی درصورتی‌که مسیر خود را عضو کند و دست به امرونهی بزند و در اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و ... دخالت کند افت خواهد کرد که چنین هم شده است.

این روزها شاهد انتقاد از عملکرد روحانیون هستیم و صاحب نظران از هر فرصتی که به دست می‌آورند در رابطه با این مسئله صحبت می‌کنند، اما آنچه این موضوع را مهم‌تر نشان می‌دهد این است که روحانیون خود شروع به انتقاد از هم‌طیفی‌ها خودکرده‌اند و این مسئله را بسیار جدی دیده‌اند.

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه در تاریخ 19 شهریورماه از عملکرد برخی روحانیون و ورود آن‌ها به بعضی حوزه‌ها انتقاد کرد. او در این یادداشت از دخالت روحانیون کم‌سواد به حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، بین‌المللی و استقرار درمترو به‌عنوان اموری نام برد که جهت خلاف مسیر انقلاب و نظامی اسلامی است.

وی چند روز بعدازاین سرمقاله در کانال تلگرامی خود نوشت: «اینکه با سوزوگداز می‌گوییم و می‌نویسیم «کارکرد روحانیت این نیست» برای این است که بخشی از روحانیت اکنون به بیراهه‌ می‌رود، بیراهه‌ای که هویت ۱۰۰۰ ساله این نهاد پرافتخار و هدایتگر را مخدوش کرده است و آنچه اکنون مایه تأسف است اینکه نهاد پر سابقه و پرافتخار امروز دچار کارکردی شده که آن سابقه را زیر سؤال می‌برد و ضربات بزرگی به اعتقادات مردم وارد می‌کند.»

آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها نیز در كانال تلگرام خود نوشته است: «روحانيت در دوران پهلوي از حكومت و دربار، يعني از مركز ثقل سياسي كشور جدا بود و در امور كلان كشور دخالتي نداشت و در نزد مردم محترم بودند چون حرام و حلال را به آنان مي‌آموختند و راه قرب به خدا را در گفتار و رفتار نشان مي‌دادند. امروز آفت بزرگي بر درخت تناور هزار و چند صدساله روحانيت واردشده است. بجاست كه از مراجع بزرگ و عالمان فرهيخته حوزه‌هاي علميه، متواضعانه تقاضا كنم، چاره‌اي بينديشند تا مبادا تلخي‌هايي كه مردم از رفتار بعضي از روحانيون چشيده‌اند آنان را از اين قافله مأيوس كند»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با دلایل نگرانی درباره وضعیت روحانیت در کشور گفت: نگرانی ها از تنزل جایگاه روحانیت به حق است. در اول انقلاب روحانیت در رأس تمام‌کارها قرار گرفت و وعده‌هایی به مردم درزمینهٔ اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و حل مشکلات اقتصادی داد که انتظارات مردم را از خود بالا برد ولی متأسفانه به دلایل مختلفی وعده‌های داده‌شده، محقق نشد و نگاه مردم نسبت به روحانیت تغییر کرد.

وی دراین‌باره اضافه کرد: زمانی که ائمه جمعه به هر مسئله‌ای ورود پیدا می‌کنند نه‌تنها مشکلات مردم از این روش حل نمی‌شود بلکه نگاه آن‌ها هم‌تغییر می‌کند. تصور مردم از روحانیت عالم دینی، اسلامی و اخلاق است که بر آنان تأثیر خوب و مثبت گذارد و فسادها کمتر شود، اما دیده می‌شود باوجودآنکه غالب منصب‌های مهم در اختیار روحانیت قرار دارد ولی مشکلات آن‌طور که انتظار می‌رود برطرف نمی‌شود و مردم تمام این‌ها را از چشم روحانیت می‌بیند و مطلوب نیست.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: در زمان رژیم گذشته روحانیت به دنبال کار خود بود وعده به مردم نمی‌داد ودرهر کاری هم دخالت نمی‌کرد در گوشه مسجد به تبلیغ و ارشاد اخلاق می‌پرداخت و دنبال کار خود بود، اما پس از انقلاب هویت آن تغییر کرد و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی که خیلی از بخش‌ها هم که واقعاً جای روحانیت نبود، حضور پیدا کرد و متأسفانه در هر نهادی مانند وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و ... بسیاری از کارها در اختیار روحانیون قرار گرفت و این در حالی است که مردم مشکلات زیادی دارند که آن‌ها را از چشم روحانیون می‌بینند.

فاضل میبدی در رابطه با ابراز نگرانی در خصوص یاس مردم از روحانیت ابراز کرد: در رسانه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی و حتی طنزهایی که مطرح می‌شود نتیجه بدی به همراه دارد. زمانی بود که مردم به دلیل عدم گستردگی رسانه‌ها در جریان اخبار به‌درستی قرار نمی‌گرفتند، اما امروز در رسانه‌ها به‌حق یا ناحق مسائلی مطرح می‌شود که بر نظر مردم تأثیر می‌گذارد.

وی در این خصوص افزود: برخی از روحانیون که سخنرانی‌هایی را انجام می‌دهند و در آن به موضوعاتی می‌پردازند که هیچ عقل سالمی آن‌ها را نمی‌پذیرد. دنیا، دنیای علم است و چنین بحث‌هایی مسخره به نظر می‌رسد، نظرات باید پشتوانه علمی و اخلاقی داشته باشد که اگر ثبت و ضبط شد به آن گزندی وارد نشود، اما متأسفانه خیلی از کسانی که صاحب تریبون هستند به‌روز نیستند و سخنرانی‌ها خیلی عقلانی محسوب نمی‌شود.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به ویدئویی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود در آن از مردم راجع به ازدواج با روحانیون سؤال شده بود و اغلب حرف و عمل روحانیون را یکی ندانستند، بیان کرد: این را نمی‌توان به‌صورت کلی مطرح کرد و تام نیست. کسانی هستند که علاقه دارند تا دختر خود را به عقد روحانی درآورند و روحانیونی هم وجود دارند که هنوز مردم به آن‌ها علاقه‌مندند در شهرستان‌ها این مسئله دیده می‌شود. روحانیونی که به‌صورت سنتی رفتار می‌کنند و سیره گذشته را پی می‌گیرند، در کارها به امرونهی نمی‌پردازند و به مسائل سیاسی و جناحی وارد نمی‌شوند، مردم این افراد را بیشتر دوست دارند ولی روحانی که می‌گوید برفرض استاندار و وکیل مجلس باید بر اساس نظر من باشد و از یک موضع خاصی وارد می‌شوند و علیه گروه دیگری دست به حمله می‌زنند، مردم نسبت به این دسته از روحانیون مشکل‌دارند.

فاضل میبدی در ادامه یادآور شد: روحانیت هرچه کمتر در کارهای اجرایی دخالت کند و در کارهای سیاسی کمتر وارد شود در میان مردم جایگاه بهتری دارد ولی درصورتی‌که مسیر خود را عضو کند و دست به امرونهی بزند و در اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و ... دخالت کند افت خواهد کرد که چنین هم شده است.

وی درباره ضربه این رفتار روحانیت به دین تصریح کرد: قطعاً به دین ضربه وارد می‌شود زیرا مردم روحانیت را جدا از دین نمی‌بینند. البته برخی از مردم این‌ها را از دین جدا می‌کنند ولی عامه مردم برای آن‌ها تفکیک قائل نیستند. اینکه امام صادق می‌فرمایند «مردم را با عمل خود به اسلام دعوت کنید» یعنی اگر عمل شما بد باشد اسلام هم بدنام می‌شود و برعکس. وقتی خطیب جمعه کارش حمله به دیگران و تمسخر دستاوردهایی مانند برجام باشد، طبیعی است که بر روی مردم تأثیر می‌گذارد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم توضیح داد: روحانی هرقدر بیشتر در مسائل دینی به شکل معقول و اخلاقی نصیحت کند، بهتر است نه اینکه از رئیس‌جمهور محبوب خود دفاع کند و به غیر محبوب حمله کند این‌کاره‌ای سیاسی بسیار بد است و روحانیت را بدنام کرده که به بدنامی اسلام تمام‌شده است.

فاضل میبدی در خصوص تأثیر روحانیت بر جمهوری اسلامی نیز تأکید کرد: متولی جمهوری اسلامی روحانیت است و در رأس حساس‌ترین کارها از شورای نگهبان تا قوه قضائیه و ... یک روحانی قرارگرفته یعنی اگر درست عمل نشود که در خیلی از جاها نشده مخصوصاً در استان‌ها مردم این‌ها را از چشم روحانیت و اسلام می‌بینند. متأسفانه تریبون در دست یکسری افراد دردمند اسلام‌شناس هم قرار ندارد که آن را درست معرفی کنند بنابراین این اسلام، اسلامی نیست که جوانان بپسندند.

نظرات شما
پیشخوان