تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶

مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش در سال‌جاری

رئیس جمهوری امروز زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را به‌صدا درآورد تا 13 میلیون دانش‌آموز رسماً سال تحصیلی جدید 97-96 را آغاز کنند. آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند امسال قرار است سال ارتقای آموزش و پرورش به دور از آزمون و خطاهای سال‌های قبل باشد و در این میان هم سند تحول بنیادین با سرعت بیشتری اجرایی شود.

رویداد۲۴-رئیس جمهوری امروز زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را به‌صدا درآورد تا 13 میلیون دانش‌آموز رسماً سال تحصیلی جدید 97-96 را آغاز کنند. آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند امسال قرار است سال ارتقای آموزش و پرورش به دور از آزمون و خطاهای سال‌های قبل باشد و در این میان هم سند تحول بنیادین با سرعت بیشتری اجرایی شود. البته تدوین کتاب‌های درسی جدیدالتألیف پایه یازدهم و چاپ و توزیع کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی، احداث فضای آموزشی جدید، ساماندهی نیروی انسانی، تسهیل ثبت‌نام اتباع خارجی و برگزاری دوره‌های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی برای ورود معلمان جدید به مدارس از جمله اقداماتی است که برای سال تحصیلی جدید انجام شده است، با این حال آن‌طور که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند در دوره ابتدایی و متوسطه چالش‌های بسیاری دارند.

امسال در دوره ابتدایی، حدود 8 میلیون دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شوند که بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش 60 درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شود؛ موضوعی که معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره می‌کند. رضوان حکیم‌زاده در گفت‌و‌گو با «ایران» در مورد مهم‌ترین سیاست‌های این وزارتخانه در حوزه ابتدایی می‌گوید: «از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما در دوره ابتدایی، پیگیری برای تضمین امکان دسترسی همه کودکان در سن مدرسه به فرصت تحصیل است. امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور صدور کارت حمایت تحصیلی برای کودکان فاقد اوراق هویت و همچنین ایجاد تحصیلات لازم برای ثبت‌نام کودکان اتباع شاهد حضور تعداد بیشتری از کودکان در مدارس هستیم. وی تأکید می‌کند: تاکنون بیش از 403 هزار نفر از کودکان اتباع در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین شناسایی عوامل مؤثر بر بازماندگی از تحصیل خصوصاً ترک تحصیل دختران و تلاش برای بازگرداندن آنها به مدارس در 4 استان محروم جزو برنامه‌های معاونت ابتدایی است. فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل دانش‌آموزان عشایر خصوصاً دختران برای ما در اولویت است. مکاتباتی را برای ایجاد سهمیه کنکور برای این عزیزان همچنین راهکارهای جذب معلم از بین دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل عشایر داشته‌ایم و پیگیر این امر خواهیم بود. معاونت ابتدایی تمام تلاش خود را برای افزایش پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه به کار خواهد گرفت. حکیم‌زاده به طرح کارآمد اشاره می‌کند و می‌افزاید: به منظور توانمند‌سازی معلمان با هدایت مدیران، موضوع آموزش‌های ضمن خدمت آنها بر اساس شناسایی و اعلام نیاز‌ها از سوی معلمان و فراهم کردن شرایط و سازماندهی فرصت‌های یادگیری از سوی مدیران با محوریت مدرسه خواهد بود. در این طرح معلمان با روش‌های نوین از همدیگر یاد می‌گیرند.

تجهیز هنرستان‌ها در دستور کار
طبق اعلام معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش 3 میلیون دانش‌آموز در متوسطه اول و نزدیک به 2 میلیون دانش‌آموز در متوسطه دوم و 700 هزار دانش‌آموز در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند. علی زرافشان درباره مهم‌ترین اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در دوره متوسطه به خبرنگار «ایران» می‌گوید: یکی از اولویت‌های مهم ما استقرار پایه یازدهم در سال تحصیلی جدید است. با توجه به این مسأله یکی از برنامه‌های مهم امسال، مدیریت استقرار پایه یازدهم با مشارکت همه بخش‌ها از جمله معاونت نیروی انسانی، سازمان نوسازی مدارس، سازمان پژوهش و بخش‌های دیگر است. وی درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای تحقق قانون برنامه ششم توسعه در راستای تحصیل 50 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، می‌گوید: برای تحقق این موضوع برنامه5 ساله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش تهیه شده و هم‌اکنون در حال تکمیل این برنامه هستیم. البته امسال تجهیز هنرستان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و 520 میلیارد ریال سازمان مدیریت ابلاغ کرده است.

وی با اشاره به اینکه تکلیف افزایش پوشش برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سیاست‌های مربوط به اشتغال و مصوبات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار می‌کند: بر این اساس باید اذعان کرد که در 6 ماه اخیر نیز بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در دولت بوده است. زرافشان با اشاره به اینکه هم‌اکنون مجموع محصلان پایه اول و سوم رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش حدود 700هزار دانش‌آموز است، می‌گوید: بر این اساس 35 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند، از این‌رو در برنامه مذکور پیش‌بینی کرده‌ایم با افزایش 3 درصدی به اهداف در نظر گرفته شده برای تحصیل 5۰ درصدی دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی دست پیدا کنیم.

آموزش و پرورش به‌دنبال 130 هزار بازمانده از تحصیل
وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و برخورداری همگان از حق تحصیل، از چند سال گذشته جست‌وجوی خانه به خانه و مراجعه به منازل کودکان لازم التعلیم را که به مدارس مراجعه نکرده بودند  در دستور کار خود قرار داد و موفق شد طی دولت یازدهم با همراهی وزارت رفاه بیش از 100 هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کند. در این باره معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت رفاه به صورت تلفنی تماس‌هایی با خانواده افراد لازم‌التعلیم که در مدرسه حضور نداشتند برقرار کرده است، گفت: بر اساس اطلاعات این وزارتخانه، برخی افرادی که در این فهرست قرار داشتند یا متوفی بودند یا به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، اما ما در هر صورت سقف بازماندگان از تحصیل را درسال تحصیلی جاری 130 هزار نفر درنظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم آنها را به مدرسه برگردانیم. در حال حاضر نرخ پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه 94 و در دوره دوم متوسطه 82 درصد است. به‌لحاظ شاخص پوشش گروه سنی نیز از افراد 12 تا 14 ساله 97 درصد در مدرسه هستند و از افراد 15 تا 17 ساله نیز 87 درصد در مدرسه حضور دارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که سه درصد افراد لازم التعلیم در دوره اول متوسطه که حدود 130 هزار نفر می‌شوند و همچنین 13 درصد در دوره دوم متوسطه که حدود 250 هزار نفر می‌شوند، بیرون از مدارس هستند. 
 

نظرات شما
پیشخوان