تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
وزیربهداشت تشریح کرد:

نزاع دومین عامل مرگ و میر در اورژانس کشور/یاد بگیریم که دورغ نگوییم

وزیر بهداشت با انتقاد از افزایش نزاع و درگیری در جامعه گفت: طبق آمارها ۳۰ درصد از مردم دچار اختلالات روحی و روانی هستند که نتیجه آن ایجاد درگیری، نزاع و خشونت در جامعه است.
سید حسن قاضی‌زاده در مراسم روز ملی اورژانس ۱۱۵ با بیان اینکه تردیدی نیست که اورژانس کشور خدمات زیادی ارائه می‌دهد و پرسنل آن روزانه هزاران بار در خدمت مردم هستند و کاری پراسترس دارند، گفت: اورژانس هوایی در بیش از ۳۰ نقطه کشور راه‌اندازی شده و بیش از ۲ هزار آمبولانس تجهیز و بیش از ۱۲۰ مرکز اورژانس را نوسازی شده است و مجموع این موارد باید رضایتمندی مردم باشد.

او با بیان اینکه کمترین شکایت در وزارت بهداشت مربوط به اورژانس کشور بوده‌است، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار ماموریت اورژانس انجام شده و مردم کمترین شکایت را از این بخش داشتند. همچنین ۵ هزار تخت بیمارستانی در دوره قبل و در دولت یازدهم برای اورژانس راه‌اندازی شد. ناوگان زمینی، هوایی و دریایی را نیز در دولت دوازدهم تقویت خواهیم کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بحث مهم دیگر آموزش است، باید افرادی که پاسخگوی تلفن اورژانس هستند به عنوان اولین کسانى که با همراه بیمار در ارتباط هستند، باید بیش‌ترین آرامش را منتقل کنند. من با این‌ همه تحصیل کردن و شاگرد تربیت کردن و تجربه، زمانی‌که مشکلی برای خانواده‌ام پیش می‌آید دست و پایم را گم می کنم و امیدم به شماست و زمانی که با شما تماس می‌گیرم شما را واسطه بین آسمان و زمین می‌دانم از همین‌رو بسیار مهم است که افرادی که اولین تماس با آن‌ها گرفته می‌شود از نظر اولویت‌بندی درست تشخیص دهند تا تکنسین‌های اورژانس به موقع حضور پیدا کنند.

هاشمی با اشاره به کوتاه شدن زمان رسیدن اورژانس گفت: موضوع مهم دیگر زمان رسیدن پرسنل به بالین بیمار است. هر ثانیه دیر رسیدن، به اندازه یکسال برای مردم می‌گذرد. گاهى چند ثانیه دیر رسیدن و فوت بیمار ممکن است به حساب اورژانس گذاشته شود. فردی که برای کمک به بیمار فرستاده می‌شود نیز باید کامل آموزش ببیند و اطلاعات کافی داشته باشد حتما سلسله‌ مراتب باید در سازمان اورژانس رعایت شود و پیشکسوتان در این حوزه مسئولند. در این دوره یعنی دولت دوازدهم این بخش نیاز به توجه بیشتری دارد.

او ادامه داد: البته سازمان‌های دیگر نیز مانند سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و نمایندگان در این زمینه نقش مهمی دارند. علاقه‌مندی به این شغل و اطمینان از پایداری روش‌هایی که برای حمایت از پرسنل اورژانس کشور در نظر گرفته می‌شود و کمک‌ رسانه‌ها برای ترویج و معرفی این شغل در تبدیل این سازمان به یک سازمان توانمند اورژانس بسیار موثر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مهارت پرسنل اورژانس بسیار اهمیت دارد اما همکاران ما گلایه‌های فراوانی دارند، گفت: ممکن است من به عنوان وزیر، کارم را درست انجام ندهم یا هر فرد دیگری در هر شغلی وظیفه‌اش را به خوبی انجام ندهد، اما شما به عنوان کسی که با جان مردم سر و کار دارید، مردم انتظار دارند که کار را به درستی انجام دهید.

هاشمی با بیان اینکه تا به اینجا به معلول توجه داشتیم گفت: نزاع و درگیری، تصادف و رفتارهای پرخطر در کشور ما بسیار زیاد است باید از این مسائل پیشگیری شود توسعه اورژانس کشور، کاهش زمان رسیدن اورژانس به بیمار و توسعه ناوگان که هنر نیست. متاسفانه در کشور ما هر وقت از فرهنگ سخن گفته می‌شود فکر می‌کنند فرهنگ فقط روضه و عزاداری است در حالی که اصلا اینگونه نیست. چرا باید نزاع دومین عامل مرگ و میر در اورژانس کشور باشد؟ چرا آمار تصادفات افزایش دارد؟

او با تاکید براینکه همه دستگاه‌های فرهنگی مسئولند تا از این اتفاقات پیشگیری شود گفت: باید یاد بگیریم که دورغ نگوییم چراکه همین دورغ باعث نزاع‌های زیادی در جامعه می‌شود باید بیاموزیم که حق مردم را نخوریم و دست بچه یتیم را بگیریم، کم فروشی نکنیم این‌ها فرهنگ است و درس‌هایی است که باید از عاشورا بیاموزیم بنابراین باید پیشگیری کرد و گرنه با افزایش روز به روز این ناوگان باز هم مشکلی حل نخواهد شد. این پیشگیری شامل دو بخش است بخشی مربوط به مسئولان است و بخشی مربوط به مردم.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید به مردم آموزش داد چراکه آموزش مانع از بروز حوادث می‌شود و امیدواریم همه دستگاه‌ها در این زمینه کمک کنند چراکه کمک به اورژانس کشور کمک به ارتقای فرهنگ مردم است. ارتقای فرهنگ برای اینکه جامعه‌ای سالم داشته باشیم بسیار مهم است. متاسفانه طبق آمارها ۳۰ درصد از مردم دچار اختلالات روحی و روانی هستند و ما باید تلاش کنیم تا این آمارها کاهش یابد نه اینکه درصدد افزایش آن باشیم این اختلالات باعث نزاع و درگیری می‌شود و کار اورژانس و جامعه پزشکی افزایش پیدا می‌کند.

هاشمی در پایان با بیان اینکه رضایت مردم بالاترین سرمایه است گفت: امیدوارم قدر شغل خود را بدانید چراکه شما تنها کسانی هستید که بیشترین حضور را در زندگی خصوصی مردم دارید و اعتماد مردم افتخار کمی نیست و امیدوارم که پاسخ اطمینان مردم را آنطور که خودشان علاقه‌مند هستند، بگیرند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان