تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود هشدار داد

ترامپ اعتبار آمریکا در جهان را بر باد می‌دهد

دونالد ترامپ در لحظه‌ای بحرانی برای پاسخگویی به سؤالاتی که واقعاً نباید پرسیده می‌شد، با جهان روبرو است: آیا می‌توان به او اعتماد کرد؟ و آیا می‌توان به آمریکا اعتماد کرد؟ تهدیدهای او برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران اعتبار آمریکا به‌عنوان یک شریک مذاکره‌کننده را تضعیف می‌کند و توانایی آمریکا در رهبری جهانی آزاد همانند 70 سال گذشته را تحلیل می‌برد.
رویداد۲۴-دونالد ترامپ در لحظه‌ای بحرانی برای پاسخگویی به سؤالاتی که واقعاً نباید پرسیده می‌شد، با جهان روبرو است: آیا می‌توان به او اعتماد کرد؟ و آیا می‌توان به آمریکا اعتماد کرد؟ تهدیدهای او برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران اعتبار آمریکا به‌عنوان یک شریک مذاکره‌کننده را تضعیف می‌کند و توانایی آمریکا در رهبری جهانی آزاد همانند 70 سال گذشته را تحلیل می‌برد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیویورک‌تایمز، ترامپ در شتاب برای نابود کردن دستاوردهای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج شد تا چین دست آزادتری برای تنظیم قوانین تجاری در آسیا داشته باشد؛ توافق پاریس برای رسیدگی به مسئله تغییرات جوی را کنار گذاشته؛ و تردیدهای زیادی در مورد تعهد به ناتو ابراز کرده است.

حال ترامپ تهدید به برهم زدن توافق هسته‌ای 2015 می‌کند که محدودیت‌های سختگیرانه ای را بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی اعمال کرده است. او اشاره کرده که ماه آینده پایبندی ایران به توافق را تأیید نخواهد کرد، و این در حالی است که رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا از پایبندی ایران خبر داده است.

شاید یکی از قریب‌الوقوع‌ترین پیامدهای رد توافق هسته‌ای این است که مذاکره برای یک راه‌حل صلح‌آمیز برای برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی را غیرممکن خواهد کرد. چنین تصمیم خارج از مسئولیتی در مورد توافق هسته‌ای همچنین ایران را برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای  آزاد می‌کند و سیلی بدی به قدرت‌ها بزرگی که دو سال با آمریکا و ایران کار کردند تا توافق مذاکره و اجرا شود، خواهد بود.

اگر ایران این توافق را نقض کرده بود، فرق می‌کرد اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌طور مداوم برنامه هسته‌ای را کنترل می‌کند، بارها پایبندی ایران را تأیید کرده است. ترامپ حتی به خود زحمت نداده که موردی علیه ایران بیابد.

یک سؤال بی‌پاسخ این است که آیا آمریکا با اعمال بی‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران یا تضعیف توافق، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. در آمریکا توافقنامه‌های بین‌المللی که از نظر قانونی الزام‌آور هستند، به شکل پیمان در می‌آیند که این مسئله نیز نیازمند تصویب دوسوم اعضای سنا است و توافقنامه‌های اجرایی که وارد بخش اجرایی می‌شوند و نیازمند اقدام سنا نیستند. توافق ایران یک تعهد سیاسی است که قانونا الزام‌آور نیست، بااین‌حال برخی کارشناسان معتقدند آمریکا متعهد به پایبندی به برجام است چراکه این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است.

مسئله این نیست که ترامپ برخی مواقع توافق‌های صورت گرفته در دولت قبل خود را رد می‌کند، دیگر روسای جمهوری آمریکا هم بوده‌اند که دست به چنین اقدامی زده‌اند. موضع جنگ طلبانه علیه ایران تنها یک بخش از سیاست خارجی ناسازگار و متناقض ترامپ است که در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. او «حاکمیت» را اصل اساسی در روابط بین‌الملل دانست و از آن به‌عنوان پایه تهدید ایران، کره شمالی و ونزوئلا استفاده کرد و حواسش بود که هوای روسیه –که قلمروی اوکراین را تصرف کرده و به دنبال تضعیف حاکمیت خود آمریکا است- و چین که مناقشه ارضی در جنوب دریای چین را گسترش داده، را داشته باشد.

با توجه به استانداردی که ترامپ در تغییر سیاست خارجی آمریکا بکار گرفته، تصمیمات وی نیز در نهایت توسط جانشینش تغییر خواهد کرد. اما آسیبی که جایگاه آمریکا به‌عنوان یک شریک معتمد و معتبر  می‌خورد، به این سادگی‌ها ترمیم نخواهد شد.
نظرات شما
پیشخوان