تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

رونق بازار مسکن واقعی است؟

یک کارشناس بازار مسکن بر این عقیده است که با رفع تحریم‌ها و رونق گرفتن حجم مبادلات اقتصادی و تجاری، برجام و تأثیرات آن پس از مدت‌ها در بخش اقتصادی نمایان شده و اکنون نیز می‌توانیم به رشد و رونق گرفتن بازار مسکن امیدوار باشیم.
رویداد۲۴یک کارشناس بازار مسکن بر این عقیده است که با رفع تحریم‌ها و رونق گرفتن حجم مبادلات اقتصادی و تجاری، برجام و تأثیرات آن پس از مدت‌ها در بخش اقتصادی نمایان شده و اکنون نیز می‌توانیم به رشد و رونق گرفتن بازار مسکن امیدوار باشیم.

رکود در مسکن، چند سالی می‌شود که بازار اقتصاد را درگیر خودکرده است. از همان زمان که تحریم‌های علیه ایران شدت گرفت و مبادلات تجاری کاهش پیدا کرد، در پی آن نیز وضعیت اقتصادی کشور نیز به سمت رکود و تورم پیش رفت تا جایی که تأثیر این اتفاق بر تمامی بازارهای معاملاتی ازجمله مسکن سایه انداخت.

با توجه به وجود تحریم‌ها و عدم مبادلات اقتصادی، بازار مسکن مدت‌ها بود که دچار رکود بود و خریدوفروش‌ها نیز با کاهش مواجه شده بود؛ البته این موضوع تا حدی به سود افرادی که خواهان خرید مسکن بودند تمام شد؛ زیرا قیمت مسکن تا حدودی ثابت باقی‌مانده بود و همین موضوع به خرید خانه کمک می‌کرد.

واقعیت این است که بازار معاملات کشوری مسکن بعد از تعمیق رکود در سال 95، از اوایل امسال وارد مسیری شد که سال گذشته در بازار مسکن پایتخت شکل گرفت. در 4 سال گذشته رشد اقتصادی بازار مسکن همواره منفی بوده است اما در بهار امسال برجام تأثیرات مثبت خود را بر اقتصاد گذاشت و رشد بازار مسکن نیز مثبت شد؛ رشدی که در ماه‌های آینده تأثیرات بیشتری از آن را در بخش‌های خریدوفروش مسکن و سایر بازارهای اقتصادی شاهد خواهیم بود.

بعد از برجام شاهد رونق بازار مسکن بودیم

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشارهبه  وضعیت مسکن در نیم سال دوم سال 96 و با تاکید بر اینکه پس از دوره‌ای طولانی رونق به بازار مسکن بازگشته است گفت: تا پیش از برجام و باوجود تحریم‌ها، رکود به بازارهای اقتصادی کشور ازجمله بخش ساختمان که عمده‌ترین بخش اقتصادی ما است ورود کرد. بعد از برجام ما انتظار داشتیم که در بخش اقتصاد حرکت‌های ایجاد شود اما با توجه به این‌که نتایج و آثار برجام خیلی دیر در جامعه نمایان شد؛ تحول و رشد اقتصادی در بازار مسکن با 6 الی 7 ماه تأخیر اتفاق افتاد.

ستاریان بابیان اینکه در نیم سال اول سال جاری شاهد رشد مثبت در بازار مسکن بوده‌ایم، تصریح کرد: با توجه به فروش نفت و درآمدهایی که دولت از این بابت داشته و از طرفی دیگر با باز شدن معاملات تجاری و بانک‌ها، شاهد نتایج مثبتی در بخش ساختمان بوده‌ایم.

این کارشناس ادامه داد: احتمال می‌دهیم روند این حرکت تا انتهای سال آینده حتی با شیبی بیشتر ادامه داشته باشد.

رشد مثبت در بازار مسکن به معنای خروج از رکود است

ستاریان بابیان اینکه به‌احتمال‌قوی این رشد مثبت به معنای خروج از رکود است، خاطرنشان کرد: در پی این اتفاق ما قطعاً شاهد 4 افزایش‌خواهیم بود؛ افزایش در بازار معاملات، افزایش تولید، افزایش قیمت و افزایش سرمایه‌گذاری! و اگر اتفاق بازدارنده‌ی دیگری همچون رکود و تحریم را نداشته باشیم قطعاً این رشد مثبت ادامه خواهد داشت و ما می‌توانیم به رونق گرفتن بخش مسکن امیدوار باشیم.

این کارشناس با اشاره به اینکه در آینده حتماً افزایش قیمت در این حوزه را خواهیم داشت؛ گفت: در یک‌ماهه گذشته با کاهش سود بانکی همراه بوده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود بخشی از این سرمایه‌ها به بازارهای مختلفی ازجمله بازار مسکن انتقال پیدا کند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان