تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶

جزییات دادگاه صادق زیباکلام

صادق زیباکلام گفت: به دنبال جلسه بازپرسی مردادماه، امروزبرای بررسی اتهامات وارده در دادگاه حاضر شدم.
رویداد۲۴ - صادق زیباکلام گفت: به دنبال جلسه بازپرسی مردادماه، امروزبرای بررسی اتهامات وارده در دادگاه حاضر شدم.

 صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در رابطه با اتهامات وارد شده به او در گفت‌وگو با رویداد۲۴  با اشاره به جلسه دادگاه خود گفت: تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، نشراکاذیب، متهم کردن قوه قضائیه به سیاسی‌کاری و ابزارحکومتی بودن در مصاحبه‌ای که با رادیوآلمان پس از بازداشت حسین فریدون داشتم، رئوس اتهاماتی بود که در دادگاه مطرح شدکه آنها را وارد ندانستم.

وی دفاعیات خود در جلسه دادگاه را چنین بیان کرد: چرا قوه قضائیه صادق زیباکلام که به معنای واقعی مدافع نظام بوده و مخالفان او را متهم می‌کنند به اینکه بزرگترین گناهش تقویت نظام است این اتهامات را به او وارد می‌کند؟ آیا صادق زیباکلام که زحمت بسیاری برای حضور در پای صندوق رای توسط مردم متحمل شد، می‌تواند برای تضعیف نظام هم کوشیده باشد؟

این استاد دانشگاه درباره بخش دیگری از دفاعیات خود اظهار داشت: در بخش دیگر ساختار دادگاه را مورد پرسش قرار دادم زیرا حدود دو سال گذشته احمد توکلی هم به مانند من دادستان علیه او به عنوان تبلیغ علیه نظام اعلام جرم کرده بود، اما دادگاه علیرغم آنکه اتهامات ما دو نفر شبیه یکدیگر بود به اتهامات او در دادگاهی علنی با حضور هیئت منصفه و رسانه‌ها رسیدگی کرد، اما دادگاه من در پشت درهای بسته برگزار شد که هیچ یک از این موارد در آن وجود نداشت.

زیبا کلام در این خصوص تاکید کرد: نکته حساس‌تری که در دفاعیات خود مطرح کردم این بود که در زمان اخذ رای اعتماد به وزرا دولت روحانی نمایندگان مخالف دولت در داخل مجلس  و مطبوعات هم طیف آنها، تریبون‌های نمازجمعه و... هر اتهامی که به نظرشان رسید علیه قوه مجریه مطرح کردند و به مطالبی اشاره داشتند که روز بعد وزیر یا معاون اول رئیس جمهور بر کذب بودن آنها تاکید می‌ورزیدند. چگونه یک قوه تا این اندازه می‎تواند مورد نقد قرارگیرد و نسبت به آن احضاریه‌ای صادر نشود، اما قوه دیگر در صورت کوچکترین نقدی فرد طرح کننده آن به تضعیف نظام متهم می‌شود؟

وی درباره نتیجه دادگاه گفت: منتظر صدور رای از سوی قاضی محترم هستم و چون اتهام سیاسی بود در دادگاه بدون وکیل مدافع حاضر شدم. اما برخورد قاضی و مستشار دادگاه بسیار محترمانه صورت گرفت و با من در مقام یک استاد دانشگاه برخورد شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان