تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
سبحانی‌نیا، مسئول سفرهای خارجی نمایندگان در مجلس نهم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمایندگان درباره سفرهای خارجی خود توضیح دهند/هزینه و امکانات سفر خارجی شفاف شود

مسئول سفرهای خارجی نمایندگان در مجالس هشتم و نهم تاکید کرد: سفر نماینده‌ها به خارج از کشور معمول نبوده، البته برای انجام مأموریت‌هایی به دلیل عضویت در گروه‌های پارلمانی که از قبل برنامه‌ریزی صورت گرفته بود، اعضای خانه ملت به سفرهایی می‌رفتند که در زمان تعطیلات و دوره کاری مجلس صورت می‌پذیرفت و برای گذران تعطیلات نبود. نماینده‌ها باید برای رفع شبهه در خصوص سفرهای خود توضیح دهند.
رویداد۲۴ مسئول سفرهای خارجی نمایندگان در مجلس نهم تاکید کرد: سفر نماینده‌ها به خارج از کشور معمول نبوده، البته برای انجام مأموریت‌هایی به دلیل عضویت در گروه‌های پارلمانی که از قبل برنامه‌ریزی صورت گرفته بود، اعضای خانه ملت به سفرهایی می‌رفتند که در زمان تعطیلات و دوره کاری مجلس صورت می‌پذیرفت و برای گذران تعطیلات نبود. نماینده‌ها باید برای رفع شبهه در خصوص سفرهای خود توضیح دهند.

نهم شهریورماه آخرین جلسه نمایندگان مجلس بود و تعطیلات تابستانه آنان تا دوم مهرماه ادامه داشت. در این بین تقریبا اکثر نمایندگان مجلس از این تعطیلات بهره بردند و این ایام را در خارج از کشور گذراندند.

به‌طور نمونه محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جلال محمود زاده به کشور اندونزی، سیده فاطمه ذوالقدر و هاجر چنارانی نیز به کشور بوتان، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران، حسین نیاز آذری نماینده بابل، حمید بنایی نماینده گناباد، حسن خسته بند نماینده بندرانزلی، محمدرضا ملکشاهی نماینده خرم‌آباد و محمد دامادی نماینده ساری به کشور عراق، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، جمشید جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاووشی و احمد مازنی به کشورهای فرانسه و پرتغال، هدایت الله خادمی نماینده ایذه، مصطفی کواکبیان نماینده تهران، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده آمل و احد آزادی‌خواه نماینده ملایر به کشور زیمباوه، محمدرضا پور ابراهیمی نماینده کرمان، احمد انارکی نماینده رفسنجان، معصومه آقا پور علیشاهی نماینده شبستر و زهرا سعیدی نماینده مبارکه به کشور عراق سفرکرده بودند.

البته به‌طورمعمول چنین سفرهایی برای گسترش دیپلماسی پارلمانی صورت می‌گیرد، اما لازم است تا نمایندگان گزارشی از سفرهای پرهزینه خود برای افکار عمومی ارائه دهند تا شبهات به وجود آمده در رابطه با تفریحی بودن آن‌ها برطرف شود.

حسین سبحانی نیا، نماینده پیشین مجلس و مسئول سفرهای خارجی نمایندگان در دوره قبل مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با نیاز به شفاف‌سازی نمایندگان در مورد سفرهای صورت گرفته گفت: سفر نماینده‌ها به خارج از کشور معمول نبوده، البته برای انجام مأموریت‌هایی به دلیل عضویت در گروه‌های پارلمانی که از قبل برنامه‌ریزی صورت گرفته بود، اعضای خانه ملت به سفرهایی می‌رفتند که در زمان تعطیلات و دوره کاری مجلس صورت می‌پذیرفت و برای گذران تعطیلات نبود. نماینده‌ها باید برای رفع شبهه در خصوص سفرهای خود توضیح دهند.

وی در رابطه با نیاز به شفاف‌سازی در این رابطه اظهار داشت: هزینه سفرها باید شفاف شود، البته برخی از سفرها لازمه کار است ولی صرفاً درصورتی‌که به خاطر تعطیلات بوده باشد، حق مردم اطلاع‌یابی از امکاناتی که در اختیار نماینده آن‌ها بوده، است. در مجلس گذشته بر این مسئله کنترل صورت می‌گرفت.

مسئول سفرهای خارجی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی درباره شیوه کنترل سفرها ابراز کرد: زمانی که درخواست سفر انجام می‌شد در ابتدا دعوت‌نامه‌ها موردبررسی قرار می‌گرفت و درصورتی‌که عضو گروه دوستی بودند حتماً باید یک سفر طرف خارجی آمده باشد، سپس نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به آن اقدام می‌کرد تا سفر مدام از جانب ما انجام نگیرد. از طرف دیگر بیش از تعدادی که وارد ایران شده بودند، اجازه خروج به اعضای خانه ملت داده نمی‌شد در کنار تمام این‌ها حتماً باید از انجام سفر خود گزارشی ارائه می‌کردند تا نشان دهد هیئت موردنظر در سفر به دنبال کارهای دیگر جز مذاکرات نبوده است.

نماینده پیشین مجلس افزود: پس‌ازاین مسائل گزارش‌ها به وزارت امور خارجه فرستاده می‌شدند تا بخش روابط دوجانبه بر کارهایی که هیئت سفر رفته انجام داده، آگاهی یابد و بر قسمت‌هایی که لازم است مورد پیگیری آن‌ها قرار گیرد، اطلاعات به دست آورند. در رابطه با سفرهای کمیسیون‌ها هم کنترل صورت می‌گرفت و چنین نبود که تمام هیئت‌هایی که درخواست می‌کردند اجازه به آن‌ها داده می‌شد و قسمت‌هایی که لازم دانسته می‌شد در حد چهار یا پنج نفر بیشتر مجوز دریافت نمی‌کردند.

سبحانی نیاز در ادامه بیان کرد: در مجلس کششی درباره سفر خارجی به خاطر جاذبه‌هایی که وجود دارد، زیاد است و اگر کمیته سفرها این‌ها را کنترل نکند تبعاتی که امروز با آن‌ها مواجه شده‌ایم، پیش خواهد آمد و این به نفع مجلس نیست؛ بنابراین نمایندگان که این سفرها را انجام دادند باید پاسخگو باشند.

وی درباره به اطلاع عموم رساندن گزارش‌ها توضیح داد: بخشی از گزارش‌ها خاص و ویژه بود که لازم به عمومی‌شدن نبود و به دفتر ریاست، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی و نهادهایی که لازم بود این مسائل را بدانند، ارسال می‌شد و برخی هم‌چنین ضرورتی نداشت.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره کمیته سفرها تأکید کرد: وجود کمیته سفرها لازم است. در آن‌یک نفر از سمت رئیس کمیسیون امنیت ملی، سه نفر از سوی ریاست مجلس و بعضی دستگاه‌های دیگر مانند مدیرکل امور بین‌الملل ریاست، مدیرکل تشریفات، یک یا دو نفر از اعضای هیئت‌رئیسه در آن عضو بودند که این مسائل را کنترل می‌کردند. در حال حاضر هم باید دید دوستانی که در آن حضور دارند، پاسخگو هستند یا خیر.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان