تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶

خوراکی‌های غیرلبنیِ حاوی کلسیم/ از لوبیا سفید تا بروکلی

کلسیم ماده معدنی ضروری برای رشد استخوان‌های کودکان است و همچنین به دلیل کمک به حفظ سلامت استخوان و عملکرد ماهیچه‌ای بزرگسالان بخش مهمی از رژیم غذایی بزرگسالان نیز به حساب می‌آید.
رویداد۲۴-کلسیم ماده معدنی ضروری برای رشد استخوان‌های کودکان است و همچنین به دلیل کمک به حفظ سلامت استخوان و عملکرد ماهیچه‌ای بزرگسالان بخش مهمی از رژیم غذایی بزرگسالان نیز به حساب می‌آید.

کارشناسان تغذیه و سلامت توصیه می‌کنند بزرگسالان ۱۹ تا ۶۴ ساله در روز ۷۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند که ماده معدنی بیشتر از طریق شیر، پنیر و منابع لبنی دیگر تامین می‌شود. با این حال مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که به دلیل برخورداری از مقدار قابل توجهی کلسیم می‌توان آنها را در رژیم غذایی گنجاند.

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی به تعدادی از خوراکی‌های غیرلبنی اشاره کرده که حاوی کلسیم هستند:

لوبیا سفید


لوبیا سفید نه تنها سرشار از پروتئین، آهن و فیبر است بلکه منبع غنی از کلسیم به حساب می‌آید.

پرتقال

بسیاری از افرادی نمی‌دانند پرتقال دارای سطح بالایی از کلسیم است. مصرف تنها یک پرتقال ۷۰ میلی گرم کلسیم بدن را تامین می‌کند.

بادام

اغلب مردم خشکبار را در گروه اول منابع خوراکی حاوی کلسیم در نظر نمی‌گیرند در حالی که بسیاری از خشکبار دارای سطح قابل توجهی کلسیم هستند و در این میان بادام به طور خاص منبع غنی از کلسیم به حساب می‌آید.

ماهی ساردین

ساردین نه تنها سرشار از چربی امگا۳ بلکه حاوی کلسیم هم هست.

انجیر

انجیر علاوه بر آنکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر خوراکی است مصرف حدود پنج انجیر خشک در روز ۱۳۵ میلی گرم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

سبزیجات برگ‌دار و سبزرنگ

این سبزیجات همچون کلم دارای مقدار پایینی کالری هستند و همچنین میزان چربی آنها پایین است اما از سوی دیگر سطح بالایی از فیبر و کلسیم در آنها وجود دارد. در این میان اسفناج منبع خوب دیگری از کلسیم است.

بروکلی

این سبزی علاوه بر آنکه سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین‌های A، K و مواد معدنی از قبیل منیزیم، روی و فسفر است سطح بالایی از کلسیم در آن وجود دارد که به راحتی در بدن جذب می‌شود.
نظرات شما
پیشخوان