تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶
حجت‌الاسلام محسن غرویان،‌ در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

برخی مداحان مروج بی‎اخلاقی شده‌اند/ برخی منبرها عداوت و کینه را در جامعه ترویج می‌دهند

یک کارشناس مسائل دینی و مذهبی بر این عقیده است که مداحان در سخنرانی و منبرهایشان باید مروج اخلاق‌مداری باشند! مداحان اگر بخواهند توهین و بی‌اخلاقی را رواج بدهند بدانند که مردم دیگر حمایتی از آن‌ها نخواهند داشت.
رویداد۲۴یک کارشناس مسائل دینی و مذهبی بر این عقیده است که مداحان در سخنرانی و منبرهایشان باید مروج اخلاق‌مداری باشند! مداحان اگر بخواهند توهین و بی‌اخلاقی را رواج بدهند بدانند که مردم دیگر حمایتی از آن‌ها نخواهند داشت.

با شروع ماه محرم و عزاداری برای سیدالشهدا،‌ بازهم تریبون‌های مراسمات و جلسات عزاداری بیش از هرزمان دیگری در مرکز توجه قرارگرفته‌اند.

چند سالی می‌شود که منبرهای جلسات مذهبی به دلیل سیاسی شدن سخنان برخی از مداحان و حواشی پیرامون آن‌ها، به یکی از جنجالی‌ترین مسائل روز تبدیل‌شده است. ‌خرافه گویی و انتقاد تا مخالفت و موافقت با کاندیداهای انتخاباتی و در برخی از موارد توهین، از دیگر حواشی این منبرها است. منبرهایی که بجای اینکه صدای رسای اسلام و مسائل دینی مردم باشند به محلی برای کشمکش‌های سیاسی تغییر کاربری داده‌اند.

مداحان که وظیفه‌ی ترویج اخلاق، مهربانی و انسانیت را بر عهده‌دارند در این سال‌ها اما نه‌تنها وظیفه خود را فراموش کرده‌اند؛ بلکه مروج بی‌ادبی، توهین و تخریب هم شده‌اند، برایشان فرقی هم ندارد، از مسئولان نظام تا هنرمندان! هرکدام که به مذاقشان خوش نیاید را در منبرهایشان مورد نوازش قرار می‌دهند و سعی می‌کنند تا در پی آن خط فکری مردم را هم‌تغییر دهند.

علیرغم تذکرهای بسیاری از فقها و مراجع به برخی از این مداحان اما همچنان شاهد سوءاستفاده سیاسی از تریبون هیئت‌ها هستیم.

منبرها و مداحان متأسفانه باعث عدوات و تفرقه‌انگیزی در جامعه شده‌اند

حجت‌الاسلام محسن غرویان،‌ فعال سیاسی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‎وگو با رویداد۲۴،‌ به سیاسی شدن منبرهای محرم و جلسات مذهبی اشاره کرد و گفت: ما در این ایام باید از منبرهای امام حسین در جهت اخلاق و انسانیت استفاده کرده و سعی کنیم تا وحدت و انسجام بیشتری را در جامعه ایجاد کنیم.

غرویان بابیان اینکه امام حسین (ع) الگوی اخلاق و ارزش‌های انسانی است‌،‌ خاطرنشان کرد:‌ ما نیز باید جامعه را به همین سمت ببریم. متأسفانه اکنون منبرها و مداحی‌ها جنبه عکس پیداکرده است و بسیاری از مسائلی که موجب عداوت و کینه در جامعه می‌شود را تبلیغ و ترویج می کنند که کاملاً در تضاد با قیام امام حسین (ع) است. همه‌ی ملت ایران عاشق امام حسین (ع) هستند و نباید ایشان را ابزاری برای طرد کردن افراد قرار دهیم.

او ادامه داد:‌ تأکید بر خشونت و دشمن‌ستیزی از همین مداحی‌ها شکل می‌گیرد که کاملاً در تضاد باهدف امام حسین (ع) است. لذا مردم هم باید آگاه باشند و پای منبرهایی که تفرقه‌انگیز است ننشیند و بجای آن پای منبرهایی که مسائل اخلاقی و عرفانی را مطرح می‌کنند، بروند؛ تا از این مجالس مواردی مانند ادب و احترام را یاد بگیرند؛ نه اینکه در مجالسی حضور پیدا کنند که روحیه بی‌اخلاقی و بی‌ادبی و توهین را رواج می‌دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه برخی از مداحانی که سخنان تفرقه‌انگیز مطرح می‌کنند را همین مردم معروف کرده‌اند،‌ تصریح کرد: مردم این موقعیت را به این افراد داده‌اند و حالا همین مردم می‌توانند حمایت خود را ازاین‌گونه افراد بردارند. ما در انتخابات دیدیم که افراد مشهور آمدند و زمانی که برخلاف میل و خواسته‌ی اکثریت مردم حرکت کردند،‌ مردم آن‌ها را طرد کردند. شهرت و معروفیت موقتی است و نباید از آن سوءاستفاده کرد؛ ما رئیس‌جمهورهایی‌ را داشتیم که توسط مردم کنار رفتند و محبوبیتشان هم از بین رفت و برعکس رئیس‌جمهورهایی را داشتیم که اکنون با توجه به اینکه خانه‌نشین هستند اما محبوبیت بسیاری دارند. شخصیت‌ها باید توجه داشته باشند که پشتوانه اصلی آن‎ها مردم هستند و باید سخنانی را بگویند که اکثریت مردم آن را بپذیرند.

غرویان در توصیه‌ای به مداحان اهل‌بیت،‌گفت:‌ توصیه می‌کنم که از منبرهای حسینی سوءاستفاده نکنند و احترام منبر امام حسین (ع) را داشته باشند. مداحان مراقب باشند که فردای قیامت امام حسین (ع) از آن‌ها سؤال می‌کند که شما از نام و منبر من در جهت اخلاق و انسانیت استفاده کردید یا در جهت به جان انداختن مردم! و آن زمان است که مداحان باید پاسخگو باشند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان