تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

آمریکا به دنبال کنترل هم‌زمان‌ داعش و ایران است

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: مسئله‌ای که نیکی هیلی بیان می‌کند از یک داستان دیگر پرده برمی‌دارد و آن هم کنترل همزمان تهران و داعش در منطقه به خاطر برهم نخوردن توازن موجود قدرت در آن برله ایران است چرا که داعش در چهارچوب تحرکاتی حرکت می‌کرد که می‌توانست برای تهران در کناره مرزهای ایران خطری جدی و مشغولیتی خطرناک همراه با هزینه‌های بالا باشد.
رویداد۲۴-مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: مسئله‌ای که نیکی هیلی بیان می‌کند از یک داستان دیگر پرده برمی‌دارد و آن هم کنترل همزمان تهران و داعش در منطقه به خاطر برهم نخوردن توازن موجود قدرت در آن برله ایران است چرا که داعش در چهارچوب تحرکاتی حرکت می‌کرد که می‌توانست برای تهران در کناره مرزهای ایران خطری جدی و مشغولیتی خطرناک همراه با هزینه‌های بالا باشد. همین هزینه‌های بالا موجب شده است که در ایران هم اکنون شاهد ایجاد یک فضای منفی در ارتباط با حضور نیروهای ایرانی در منطقه در بین افکار عمومی کشور باشیم.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای اوضاع سوریه در خصوص کشورمان باب دیگری را باز کرد و مدعی شد: «اجازه نمی‌دهیم نفوذ ایران جای داعش را بگیرد.»

این برای اولین بار نیست که آمریکایی‌ها به بهانه‌جویی علیه ایران دست می‌زنند، یک‌بار درخواست بازرسی از پایگاه‌های نظامی را در سطح بین‌المللی مطرح می‌کنند و بار دیگر حمایت از تروریست توسط کشورمان را بر زبان می‌آورند، امروز هم از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد آمریکا برای بر هم زدن توافق هسته‌ای هنوز موفق به یافتن هم‌پیمانانی در این زمینه نشده و با طرح موضوعات غیرقابل استناد تلاش می‌کند که در صورت خروج از برجام تحت‌فشار بین‌المللی قرار نگیرد. 

مهدی مطهر نیا، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در این رابطه که آمریکا به دنبال دوستانی برای خروج از برجام است به رویداد۲۴ گفت: گرچه از نظر دولت آمریکا برجام یک توافق خوب محسوب نمی‌شود، اما ایالات‌متحده قصد خروج از آن را ندارد زیرا یک توافق بین‌المللی محسوب می‌شود که خروج از آن هزینه بسیار گزافی را برای اعتبار آن‌ها در صحنه بین‌المللی در پی خواهد داشت، ازاین‌رو کشور آمریکا در دستور کار خود خروج از برجام را در واشنگتن قرار نمی‌دهد بلکه بر آن است تا با تحریک زمینه‌های مساعد موجود در حوزه منطقه‌ای به‌ویژه در درون ایران با تأکید بر وجود ناراضیانی تحت عنوان دلواپسان از برجام و رادیکالیسم موجود در تهران زمینه‌های فشار بر ایران را در قالب این موارد در جهت خروج از برجام فراهم کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تأکید کرد: ایالت متحده آمریکا سیاست تحریک ایران و شلیک گلوله نقره‌ای را در دست اجرا دارد. گلوله‌ای که به‌واسطه تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران در تهران شلیک می‌شود و درون تهران انتظار انفجار می‌رود. این گلوله حامل موادی است که می‌تواند تحریک نیروهای موجود رادیکالیسم و تندرو در تهران که هنوز هم برجام را گامی در جهت تضعیف حکومت در ایران می‌دانند، بدون آنکه در نظر داشته باشند برجام در ایران بدون تصویب تمام سلسله مراتب قدرت به‌ویژه رهبری نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نبوده است بر آن هستند تا به دولت فشار آورند تا خروج از برجام را رقم زنند.     

وی در ادامه افزود: مسئله‌ای که نیکی هیلی بیان می‌کند از یک داستان دیگر پرده برمی‌دارد و آن هم کنترل همزمان تهران و داعش در منطقه به خاطر برهم نخوردن توازن موجود قدرت در آن برله ایران است چرا که داعش در چهارچوب تحرکاتی حرکت می‌کرد که می‌توانست برای تهران در کناره مرزهای ایران خطری جدی و مشغولیتی خطرناک همراه با هزینه‌های بالا باشد. همین هزینه‌های بالا موجب شده است که در ایران هم اکنون شاهد ایجاد یک فضای منفی در ارتباط با حضور نیروهای ایرانی در منطقه در بین افکار عمومی کشور باشیم.

این استاد دانشگاه در این خصوص ابراز کرد: در چنین فضایی ایالت متحده آمریکا در واقع برخورد متراکم با تهران در چهارچوب ایجاد یک نوع بالانس و تعادل در برخورد با داعش را در دستور کار  قرار می‌دهد چراکه از بین رفتن داعش در منطقه می‌تواند ایران را از نظر ایدئولوژیک افزایش دهد و هرچه که آمریکایی برای برخورد با داعش هزینه کرده‌اند در سفره ایران مصرف شود.

مطهرنیا در این رابطه یادآور شد: ازاین‌جهت به موازات برخورد با داعش در پی ایجاد فضای مثبت جهت برخورد با تهران برآمده و آنچه نیکی هیلی می‌گوید بیشتر با این هدف مطرح می‌شود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان