تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ایزدی، کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فرانسه برای حفظ برجام قصد میانجیگری بین ایران و آمریکا را دارد

پیروز ایزدی، کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا تصریح کرد: ازآنجایی‌که فرانسه همیشه تمایل داشته تا درصحنه بین‌الملل و معادلات آن نقش‌آفرینی کند در موضوع مناقشه هسته‌ای هم آقای مکرون تلاش می‌کند وارد عمل شود و برای حفظ برجام به‌نوعی قصد میانجیگری بین ایران و آمریکا را دارد و در این رابطه درصدد است تا با افزودن بندهایی به برجام ملاحظاتی که ترامپ دارد را مدنظر قرار دهد تا نظر او هم تأمین شود.
رویداد۲۴- پیروز ایزدی، کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا تصریح کرد: ازآنجایی‌که فرانسه همیشه تمایل داشته تا درصحنه بین‌الملل و معادلات آن نقش‌آفرینی کند در موضوع مناقشه هسته‌ای هم آقای مکرون تلاش می‌کند وارد عمل شود و برای حفظ برجام به‌نوعی قصد میانجیگری بین ایران و آمریکا را دارد و در این رابطه درصدد است تا با افزودن بندهایی به برجام ملاحظاتی که ترامپ دارد را مدنظر قرار دهد تا نظر او هم تأمین شود.

پس از آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در عین تأکید بر متقاعد کردن ترامپ برای عدم خروج از برجام به افزودن شروطی به توافق هسته‌ای اشاره کرد. شروطی که شامل کنترل موشک‌های بالستیک و ادامه توافق هسته‌ای پس از پایان محدودیت غنی‌سازی هسته‌ای ایران می‌شود.

مکرون در این رابطه گفته بود: «خروج از برجام اشتباهی بزرگ خواهد بود. من هم مثل رئیس‌جمهور آمریکا معتقدم این توافق کافی نیست اما از هیچ بهتر است.  ما باید توافق جدیدی دراین‌باره داشته باشیم. می‌توانیم روی تحریم‌ها و توافق‌ها در حوزه موشک‌های بالستیک کارکنیم. دوما باید توافق هسته‌ای سال 2015 را با ایران برای دوره پس از سال 2025 تکمیل کنیم زیرا این توافق فقط تا سال 2025، اوضاع را پوشش می‌دهد.»

البته بدون شک ترامپ و مکرون به لحاظ علاقه به جنگ‌افروزی باهم تفاوت‌های فراوانی دارند و فرانسه گفتمان صلح را برگزیده و در خصوص ایران نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشترین سرمایه‌گذاری از خودرو تا قرداد نفتی را پس از برجام داشته است بنابراین بیشتر از اینکه او به دنبال مشکل‌آفرینی باشد شاید درصدد برآمده تا بین ایران و آمریکا میانجیگری کند تا کمترین آسیب به برجام وارد آید.

پیروز ایزدی، کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اینکه  که گفته‌های اخیر مکرون از چه مسئله‌ای نشات می‌گیرد گفت: ازآنجایی‌که فرانسه همیشه تمایل داشته تا درصحنه بین‌الملل و معادلات آن نقش‌آفرینی کند در مناقشه اخیر هسته‌ای هم آقای مکرون تلاش می‌کند وارد عمل شود و برای حفظ برجام به‌نوعی قصد میانجیگری دارد. در این رابطه درصدد است تا با افزودن بندهایی به برجام ملاحظاتی که ترامپ دارد را مدنظر قرار دهد تا نظر او هم تأمین شود و البته مقامات ایرانی تصریح کردند که هیچ نوع بازنگری در برجام را نمی‌پذیرند.

وی در خصوص رابطه بین آسیب به توافقات اقتصادی فرانسه با ایران و اصرار رئیس‌جمهور آن بر پیشنهاد خود اظهار داشت: فرانسه شاید تصور می‌کند که برای حفظ هر دو طرف باید این نقش را به اجرا درآورد. مسئله فوق با توجه به رویکرد اقتصادی آقای مکرون که تلاش کرده تا در فضای پسا برجام مسائل اقتصادی و تجاری خود با ایران را گسترش دهد و به دنبال این سیاست شرکت‌های مختلف آن اعم از توتال، پژو و رنو با ایران قراردادهایی را امضا کردند که برای اقتصاد فرانسه اشتغال‌زا خواهد بود و به رونق بیشتر آن کمک می‌کند، نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها به دنبال کاهش تنش هستند زیرا درصورتی‌که آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند که جنبه فرامرزی داشته باشند، شاید درزمینهٔ معاملات پولی و همکاری‌های بانکی آن‌ها با ایران مشکلاتی ایجاد کند.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات استراتژیک درباره احتمال تحریم‌های جدید ایران درزمینهٔ برنامه‌های موشکی ابراز کرد: آقای ترامپ به دنبال این مسئله است و در حال حاضر برای زیر سؤال بردن برجام تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهد که اروپایی‌ها با این موضع‌گیری او مخالف هستند و در موضع انزوا قرارگرفته، درصورتی‌که ترامپ درباره اخذ تحریم‌های جدید درزمینهٔ موشکی اقدامی انجام دهد قطعاً یک اقدام یک‌جانبه خواهد بود و نمی‌تواند از طریق سازمان ملل و حتی اروپایی‌ها اقدام کند و راه دشواری را در پیش خواهد داشت.

ایزدی درباره احتمال سرآغاز نمایش چراغ سبز به ترامپ با توجه به موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور فرانسه، توضیح داد: آقای مکرون می‌خواهد در صورت امکان راهی پیدا کند که از تندروی‌ها جلوگیری به عمل آید ولی بدون شک درصورتی‌که تحریم‌های آمریکا جنبه فرامرزی داشته باشد، ازآنجاکه اروپایی‌ها ممکن است در تعاملات اقتصادی خود با آمریکا متحمل پرداخت جریمه شوند یا امکان همکاری با طرف‌های آمریکایی را از دست دهند، کفه آمریکا سنگین‌تر است و بیشتر منافع آن را مدنظر قرار خواهند گرفت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
0
فرانسه ثابت کرده. مثل امریکا هیچگاه قابل اعتماد نبوده تا چه رسد نقش میانجی گر بیطرف را بازی کند
از هم اکنون. مشخص است که طرح میانجی گرانه. فرانسه در جهت تامین خواسته های. امریکاست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان