تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

روایت خبرنگار پولیتیکو از مصاحبه با ظریف

خبرنگار پولیتیکو به تسلط ظریف به زبان انگلیسی اشاره کرد و نوشت: «او آموزش‌های بین‌المللی را در همان مدرسه‌ای خوانده که کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا خوانده بود. ظریف و روحانی پیشروان میانه روی در ایران به شمار می روند..

رویداد۲۴-خبرنگار پولیتیکو به تسلط ظریف به زبان انگلیسی اشاره کرد و نوشت: «او آموزش‌های بین‌المللی را در همان مدرسه‌ای خوانده که کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا خوانده بود. ظریف و روحانی پیشروان میانه روی در ایران به شمار می روند..سوزان گلاسر خبرنگار پولیتیکو گزارشی از گفت‌وگوی خود در دفتر نماینده ایران در سازمان ملل با وزیر خارجه ایران منتشر کرده و ضمن تحلیل بخش‌هایی از این گفت‌وگو از تجربه خود در این مصاحبه نوشته است.

وی به دلخوری ظریف از اظهارات ترامپ در سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: «ظریف حمله ترامپ به ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل را توهین‌آمیزترین بیانیه‌ای خواند که از زمان انقلاب تاکنون یک رییس‌جمهور امریکا علیه ایران قرائت کرده است. او گفت با این حال این بیانیه برعکس عمل می‌کند و در نهایت به تضعیف اعتبار آمریکا منجر خواهد شد. ظریف در این مصاحبه تاکید کرد که ایران همه چیز را برای خروج از توافق در نظر دارد. »

گلاسر در توصیف ظریف نوشت: « گذراندن یک ساعت زمان با ظریف که یک دیپلمات درس‌خوانده در آمریکاست و توافق هسته‌ای را با دولت باراک اوباما هدایت کرده است، روشن کرد که او فکر می‌کند ایران از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل منتفع شده است.»

خبرنگار پولیتیکو در ادامه نوشت: «اظهارات ظریف درباره اقدامات ترامپ می‌تواند نکته کلیدی برای تصمیمات رییس‌جمهور و رکس تیلرسون در قبال ایران باشد. برخی مشاوران کاخ سفید گفته‌اند تیلرسون همچنان در حال رایزنی با ترامپ برای قانع کردن اوست. منابع آگاه وزارت خارجه و پنتاگون گفته‌اند که تیلرسون در این دو وزارت‌خانه (خارجه و دفاع) حمایت‌هایی دارد اما در کاخ سفید نه و حتی کسانی که با عدم تایید پایبندی ایران به برجام مخالف هستند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که قرار است این اتفاق بیافتد.»

بر اساس این گزارش مخالفان عدم تایید پایبندی ایران به برجام، تنها درباره ادبیاتی که قرار است ترامپ در این خصوص استفاده کند در حال مذاکره هستند. این درواقع اقدامی در جهت استراتژی جدید امریکا برای مبارزه با نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه است. 

نویسنده این گزارش که با محمدجواد ظریف گفت‌وگو داشته در گزارش خود نوشت: « عدم تایید پایبندی ایران به برجام به خودی خود به معنای خروج از این توافق نیست و ظریف هم با اشاره به این موضوع تاکید داشت که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان باید تصمیم بگیرد و همچون گذشته هیچ اقدامی در جهت لفاظی‌های ترامپ نداشته باشد. اگر کنگره هیچ اقدامی نکند، در واقع به معنای باقی ماندن برجام است.»

نویسنده در ادامه نوشت: «از نظر ظریف، این‌ها مسائل داخلی آمریکاست در حالیکه توافق هسته‌ای یک قطعنامه شورای امنیت است نه یک قانون کنگره. این به کنگره بستگی دارد که چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت.

ظریف گفت: «من بر این باورم که در گذشته هم کنگره همان طور که مجلس ما توافق را تایید کرد، برجام را تصویب کرده است. آنها یک بار تصمیم گرفتند هیچ اقدامی نکنند این بار نیز می‌توانند این کار را تکرار کنند.»

نویسنده این گزارش درباره این مصاحبه نوشت: «در جای جای گفت‌وگو، ظریف برای ژست‌های رییس‌جمهور امریکا تاسف خورد و آن‌ها را «تبلیغاتی» و «توهین‌آمیز» خواند و گفت که همه حرف‌های ترامپ به شدت ناامیدکننده بوده است. او نسبت به اقدامات کره شمالی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که با کسانی که می‌گویند سخنرانی ترامپ همه چیز را برای همدردی فضای بین‌المللی با ایران راحت‌تر کرده، موافق است.»

ظریف گفت: «به پیامی که به جهان می‌فرستید، دقت کنید. این که دیگران شما را باور کرده و به امریکا اعتماد کنند، سخت‌تر شده است. این مساله نه فقط برای کره‌شمالی بلکه برای همه متحدان امریکا هم صادق است. آنها می‌گویند آمریکا شریک قابل اعتمادی نیست. »

ظریف در پاسخ به این سوال گزارشگر که آیا ایران در صورتی که ترامپ از توافق خارج شود متقابلا از توافق خارج خواهد شد یا نه گفت: « نه نه نه. دست کم نه بلافاصله. کنگره هنوز مهلت تصمیم‌گیری دارد.»

نویسنده در ادامه به تسلط ظریف به زبان انگلیسی اشاره کرد و نوشت: «او آموزش‌های بین‌المللی را در همان مدرسه‌ای خوانده که کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا خوانده بود. ظریف و روحانی پیشروان میانه‌روی در ایران به شمار می‌روند.»

گلاسر نوشت: «ظریف امروز همچنان خونسرد، با اعتماد به نفس، باهوش و جذاب اما وسواسی و در موقع لازم یک مذاکره‌کننده ترش‌رو است که با آمریکایی‌ها بر سر همه جزییات چانه می‌زند. این چیزی است که جان کری در توصیف ظریف به کار برده بود.»

یکی از مقامات آمریکایی درباره ظریف گفته بود «او باهوش خاکی و به طرز فوق العاده‌ای منطقی است.» تنها یک مشکل وجود دارد و آن اینکه خیلی بد است که او سیاست‌های ایران را به ویژه در منطقه تدوین می‌کند. 

به گفته گزارشگر پولیتیکو ظریف پرونده کاملی داشت که چرا از اظهارات و رویکرد ترامپ علیه توافق هسته‌ای شکایت دارد. تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرزژی اتمی یکی از این پرونده‌ها بود.  

گلاسر در پایان این گزارش نوشت: «در نهایت جنجال‌ها بر سر توافق هسته‌ای به این بستگی دارد که تا چه حد ظریف ذهن رییس‌جمهور جدید امریکا را به درستی خوانده باشد. او مدعی است که در حال پیش‌بینی آینده‌ای خوب است.

گزارشگر پولیتیکو یادآور شد: « ظریف بعد از مصاحبه و پایان رکورد گفت که من پیروزی ترامپ را پیش‌بینی می‌کردم. او تعریف کرد که چطور با کارمندانش در وزارت خارجه بعد از اینکه آنها تحلیل‌هایشان را از انتخابات ۲۰۱۶ آماده کرده بودند و همه آنها هیلاری کیلینتون را رییس‌جمهور آینده آمریکا می‌دانستند مخالفت کرده است. وی گفت به وزیر خارجه مکزیک هم در آن زمان نسبت به این انتخاب هشدار داده بود اما او به اشتباه برای پیروزی کلینتون برنامه‌ریزی کرده بود.

ظریف در پاسخ به این سوال که چطور چنین نتیجه خیره‌کننده‌ای را در مقابل ترامپ پیش‌بینی کرده گفت: این کار من است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان